vrijdag 6 november 2009

Daar gaan we weer

Ik las een artikel in Trouw wat maar weer laat zien hoe dom en kortzichtig de regering is. Nu willen ze klanten strafbaar maken, als ze naar een ongeregistreerde hoer gaan. We moeten allemaal netjes een "oormerk" straks. Als het aan de regering ligt, hebben we straks een hoerenregister in Nederland, waar je voor je leven instaat. Dat hoeren meer dan de meeste privacy nodig hebben, kan de regering niet schelen.

Wat is dan het idee van het kunnen arresteren van de klanten? Nou, volgens Trouw is het om de misstanden aan te pakken. Één van die misstanden, is dat als een hoer in één gemeente geen vergunning kan krijgen, ze nu nog naar een andere kan. Dat moet landelijk worden geregeld. Dus even opletten, niet omdat er onredelijk géén vergunning word afgegeven, maar omdat de regering het maar niks vind, dat het soms wél gebeurd.

Niet alleen de klanten worden strafbaar, maar ook de vrouwen. Als je word betrapt op hoer zijn zonder dat je geregistreerd bent, kan je dus opgepakt worden en straf krijgen. Dat is om misstanden tegen te gaan. Hoe werkt dat dan? Dat staat ze er niet. Het is niet het terugdraaien van de opheffing van het bordeelverbod. Het is een heel nieuw soort verbod, met een registratie-systeem waar je ingedwongen word. Ik moest meteen denken aan sommige agressieve pooiers, die hun meisjes dwingen om dan een pooier-tattoo te nemen.

Ze zijn er intussen ook wel achter dat die hysterische verhalen over gedwongen prostitutie uit de duim zijn gezogen, want ze gaan er niet meer vanuit, om gedwongen prostituees uit het register te houden. Alles over één kam scheren. Dat laat wel zien dat het daar dus eigenlijk helemaal niet om gaat. Misstanden zijn daarom dus niet het echte punt.

Het gaat niet om de belasting, want zelfs vóór het legaal werd, kon die al goed aanpakken. Met de legalisering, konden ze ons als aparte beroepsgroep aanpakken, en dus nog zwaarder belasting heffen. Dit registratiesysteem hebben die niet nodig, die konden je vroeger via Hookers en je advertenties goed genoeg vinden.

Als ik met een klant afspreek, en hij geeft mij geld en ik hem seks, dan zijn we allebei tevreden. Er word niemand de dupe. Ik betaal zelfs belasting, heel veel zelfs. De regering is er niet mee eens dat dat mag, zonder dat ze ons netjes opgeschreven hebben staan. Ze zijn zelfs van plan, om er de aandacht van politie en justitie aan te geven. Die hebben wel wat beters te doen. Wij moeten aangepakt worden, of onze gegevens aan de regering geven. Wat die ermee doen weet ik niet, maar ik kan me alleen maar slechte, angstige dingen bedenken.

Waarom proberen ze die Nazi-praktijken niet eens uit te leggen? Het verhaal dat in de krant komt, is ongeloofwaardig. Lees zelf maar. Ik voel me er heel onprettig bij. Als ik niet wil stoppen, moet ik gehoorzamen. Als ze nog meer op pooiers gaan lijken, gaan ze nog bepalen wat je wel en niet moet doen in de peeskamer, en hoe je je klanten kiest. Één ding hebben ze al gedaan, want het word met die registratie nog moeilijker om over te stappen op een andere baan. Want krijg je nog een verklaring van goed gedrag?

16 opmerkingen:

Marc zei

Ik heb het artikel ook gelezen in de "Trouw". Wat ik me nu afvraag: "Komt er dan een register waarin ik kan zien of een bepaalde dame waar ik naar toe wil staat geregistreerd"?

Dat vraag ik me dus wel af. Want als ik naar iemand toe ga die niet geregistreerd staat, ben ik dus strafbaar.

Frank zei

Het probleem is dat vrouwen stemrecht hebben. Vrouwen willen de prostitutie uitroeien, want het is ongewenste competitie. Het huwelijk is ook een vorm van prostitutie.

Hier in Noorwegen, prostitutie is legaal maar hoerenlopen is strafbaar met 25 duizend krone boete in Oslo (2500 Euro).

Mijn vriendin maakt schoon in een support-center voor prostituees en ze zei dat ze zeiden dat die wet veel problemen veroorzaakt voor ze.

Natuurlijk zeggen de politieke partijen (= de vrouwelijke stemmers) dat het hun te doen is om "mensenhandel" tegen te gaan, maar het enige waar het ze echt om gaat is hun man thuis te houden.

Het zal averechts werken: De mannen zullen van ze scheiden en met een buitenlandse trouwen, want Noorse vrouwen zijn de meest frigide van Europe en het meest "feministisch" (= man-vijandig)

Anoniem zei

Interessant, het komt niet vaak voor dat de Godwin al voor de eerste reactie een feit is.

Anyway. FTFA: "Als ik met een klant afspreek, en hij geeft mij geld en ik hem seks, dan zijn we allebei tevreden".

Ik denk dat het de regelgevers niet specifiek om jou te doen is maar om andere gevallen, en wel de excessen. Of deze regelgeving daartoe zal bijdragen is moeilijk in te schatten; regelontduikers zijn erg creatief.

supersub zei

Een keizer in China, liet eens iedereen die klachten over zijn regime had, deze op een muur schrijven. Toen de keizer precies wist waar de oppositie zat, kan hij die makkelijk uitroeien. Mao deed zoiets ook een keer. Nu doen de CDA gristenhonden het via de prostitutie legalisatie om de vijanden van wormen en maden aan te pakken.

En jij bent nog normale vanille prostituee. Kan je nagaan hoe het met exotischer zaken zoals SM gaat. De gemeente Rotterdam doet doelbewust haar best om te verhinderen dat een SM vereniging (niet commercieel dus) een locatie kan vinden. En in Heerlen is het laatste commerciële bedrijf verdreven. Dat is de tactiek: lokaliseren, concentreren en vernietigen.

Anoniem zei

Waar ik mij zo aan irriteer: de overheid bemoeit zich voor mij en mijn tak van sport beslist níet met het maken van een model waaraan werkgevers zich moeten houden, maar weten me daarentegen wél te vinden met hun Blauwe Enveloppen!
Ze vinden het allemaal wel best, en houden zich compleet afzijdig, maar willen wel een belachelijk groot deel van je centen. Zum kotzen!
En dit stuk uit de volkskrant is ook weer zoiets..

X Anoniem

Anoniem zei

Wij kijken er ook niet naar uit dat er weer een nieuwe wet komt, die betekent dat we meer mensen moeten gaan aanpakken. We hebben met al die onzinprojecten al genoeg te doen, en we komen daarom steeds minder toe aan boeven vangen.

een ex-hoofdagent

Anoniem zei

Ik ga best vaak naar de hoeren en toch weet ik niet of de dames met wie ik neuk geregistreerd staan.
Ik kom in clubs en bij meiden die achter het raam staan. Ik vind het prima om voor seks te betalen maar ik zit absoluut niet te wachten op een klopjacht door de overheid. Ik zie ook niet in hoe een klant zou moeten controleren of de dame met wie hij seks wil wel geregistreerd staat. Moet de klant dan met veel vertoon van macht naar een pasje vragen en wordt hij ook geacht om de echtheid ervan te controleren?

Het registreren van prostituees is onnodig en onwenselijk en lijkt in de praktijk ook niet haalbaar. Een klant die strafbaar is als hij een ongeregistreerd meisje bezoekt is echter helemaal de achterdeur uit!
Ben je als klant in een restaurant soms ook strafbaar als blijkt dat er in de keuken twee mensen werken zonder verblijfsvergunning? Nee???
Maar waarom geldt dit dan wel voor de prostitutie?

En hoe zit het met de registratie van klanten? Moeten mannen voordat ze van bil gaan ook geregistreerd? Moeten ze voortaan op het stadhuis eerst de officiële hoerenloperspas aanvragen (gemeentelijke leges: 50 euro)?

Ik ben zo benieuwd wat de overheid nog allemaal in petto heeft!

Anoniem zei

De overeenkomsten tussen de overheid en pooiers worden er wel dik opgelegd he?

Zonder de overheid hadden we ook geen politie, geen wegen, geen wetten. De overheid doet heel veel voor je. Stel je eens een wereld zonder overheid voor, waar het recht van de sterkste geldt.

Zondares zei

Godwin kan mij niet schelen. Ik zeg gewoon wat ik vind. Ik had zelfs nog nooit van die stomme regel gehoord.

Anoniem zei

Ik heb nog nooit een prostituee bezocht. Heb het uiteraard wel eens overwogen, maar een van de dingen die mij tegenhoudt is dat je als klant ook niet weet waar je terechtkomt.

Je hoort toch wel eens verhalen over aggresieve pooiers of vriendjes die 'plotseling' thuis komen. Waarschijnlijk gebeurt dat soort dingen in de praktijk eigenlijk nooit, maar een 'officiele' status zou wel een geruststellend kunnen werken.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat zo'n register niet op je echte naam te herleiden is, en dat je als je uit het vak stapt niet voor de rest van je leven op te zoeken bent. En ik heb er ook weinig vertrouwen in dat de overheid dit goed kan regelen.

Je zou eigenlijk een soort Bovag voor prostitutie moeten hebben. Een vereniging waarbij je je vrijwillig aan kan melden, waarmee je door lid te zijn kan laten zien dat je een bepaalde mate van kwaliteit hebt. Ik weet eigenlijk niet of er al zoiets bestaat, maar als het bestaat is het duidelijk niet bekend genoeg.

Qua publieke registratie zou een lijst met 06-nummers van leden voldoende zijn. Als je 06 op de lijst staat, betekent dat (bijvoorbeeld) dat je geen klanten belazert, en veilig en hygienisch werkt. Omgekeerd zou zo'n vereniging ook een zwarte lijst bij kunnen houden met klanten die zich misdragen hebben.

Anoniem zei

Het moet nog door de kamer heen. Dat kan nog maanden of jaren duren, en je weet nooit hoe die het gaan veranderen. Daarna moet het ook nog worden toegepast, en het zal de eerste keer niet zijn dat dat niet lukt. Als er dan iemand een proefproces aanspant, kan het door de rechter ook nog getoetst worden. Er zit dus nog wel rek in.

Ik ben het met je eens dat het een slecht idee is om zo met de branche om te gaan, maar het is nog niet gebeurd.

DenBolle zei

Deze manier van aanpakken heeft niets met prostitutie te maken. De huidige regering durft werkelijk in geen enkel ter zake doend issue een uitspraak te doen en te handelen.
Wat ze wel doen is onzinnige registraties bedenken (en daar vallen de door jou beschreven regels ook onder) en zich op de borst klopppen.

Maar ondertussen worden de professionele meiden de dupe. Die staan geregistreerd en het is een kwestie van tijd voor een enge ambtenaar het register aan iets gaat koppelen waardoor als je uit het vak zou willen stappen of een hypotheek zou willen er allerlei rare belemmeringen zijn. En wie worden daar de dupe van ? Niet de ploeg die zich niet aan de registratieregels houdt, maar juist degenen die wel netjes werken.

Zondares zei

Ik ben het met je eens, denbolle.

Anoniem zei

Ik vind het goed dat de wereld van de hoer eens in het daglicht komt. Dan zien we die maden wel kruipen. Als je ontdekt wordt, hou je wel op.

Anoniem zei

De overheid moet toch bezuinigen? Dit is een mooi onderwerp daarvoor. Dit soort registraties heeft geen enkel nut. Maken de wereld niet beter; eerder slechter. Kost ook nog eens klauwen met geld aan handhaving etc. De reactie van de ex-hoofdagent is ook duidelijk. Die raken ook gefrustreerd dat ze iets moeten doen dat geen zin heeft. Zondares, je hebt groot gelijk. Akelig dat we aan dit soort incompetente en dure politici moeten meebetalen.

Unknown zei

Het is smeken om het illegaliteit van prostitutie. Iedereen die antie-prostitutie is maakt zich schuldig aan huichelarij en terreur. Naarmate prostitutie in aanzien stijgt komen er meer prostituee's, maar gaan de prijzen omlaag zonder voorspelbaarheid in welke mate. Wat is nou goed of slecht?
Co.