woensdag 1 juli 2009

Op het balkon

Mijn werkadresje heeft een balkon. Dat vind ik erg fijn, vooral nu het lekker warm is. Ik heb aan mijn balkonnetje netjes twee muurtjes, zodat ik geen inkijk heb van de buren. Ik kan dus naakt zonnen, en dat is erg fijn.

In de winter moet ik het doen met de zonnenbank, maar dat is niet hetzelfde als lekker in de zon liggen, met een Elle of een Marie Claire. Ik lig tussen klanten door, als ik de tijd heb, met een kopje koffie naast me lekker te bruinen. Als ik dan naar binnen kom voor een klant, zegt hij soms zelfs dat ik lekker gloei. Dat is ook zo!

Vandaag had ik er echt zin in, lekker in het zonnetje liggen. Ik wou even wat tijd voor mezelf. Het zou moeten zijn gelukt, want ik had vandaag niet veel afspraken. Toch kwam het er niet van. Ik ben de hele tijd binnen geweest. Ik lag er nog maar net toen de telefoon ging. Dat was mijn boekhouder.

Er is een 'kaderwet', die alweer alles anders maakt voor prostituees. Er wordt een hoop met ons vak gespeeld door de dikke politici in Den Haag. Nu willen ze weer identiteitspasjes gaan regelen, en het vergunningen stelsel gaat op de schop. Eerst dacht ik dat het wel goed zat, want ik hoorde over vergunning afgifte plicht voor de gemeenten, zodat je niet meer overal geweigerd word omdat ze gewoon alle prostitutie weg willen pesten. Ik vond het ook een goed idee dat alle meisjes moeten registreren. Er zijn veel meisjes die het een of twee keer in de maand doen als bijverdienste, terwijl ze best zonder kunnen. En die halen me het brood uit de mond. Als die voor hun leven geregistreerd moeten staan als hoer, dan laten ze het wel!

Er zitten ook nadelen aan. Ik geloof wel dat de overheid netjes met mijn gegevens om zal gaan, maar mijn boekhouder denkt van niet. Bovendien is het voor mij zakelijk beter om als zelfstandige te gaan als de wet erdoor is, terwijl ik nu een vergunning deel met een paar andere meisjes. Dat betekend dat ik dan zelf met mijn naam en adres op te zoeken ben. Dat wil ik helemaal niet. Alleen kan niemand anders dat meer voor me doen zoals nu.

Het is heel vervelend, en daarbij had hij ook nog weer wat te zijken over mijn bonnetjes. Ik had weer niks ingestuurd. Daar heb ik de hele middag mee gewerkt, terwijl buiten de zon zo heerlijk scheen. Ik weet nog hoe het was toen het nog niet legaal was, toen hield je gewoon alles en kreeg je net zoveel steun van de overheid als nu, maar dan zonder de regeltjes. Als je geen uitkering had, was alles prima.

Er zijn met de legaliteit zelfs meer politieakties tegen de prostitutie. Ik krijg de politie ook wel over de vloer. Zogenaamd is het om gedwongen meisjes op te sporen, maar die werken niet met zo'n vergunning. Het enige waar ze echt oog voor hebben is of je vergunning hebt, en of je belasting betaald. Kijk maar in het nieuws, de ene na de andere polizei-razzia, en ze hebben nog nooit een meisje gevonden dat het gedwongen doet. Dat is niet zo raar. Die zijn er niet zoveel, en ze zitten ook niet met een vergunning. Ze gebruiken het idee van gedwongen meisjes om de hele sector aan te kunnen pakken, het kan ze niet schelen dat er niets van waar is.

Het gaat eigenlijk weer gewoon om de vooroordelen tegen de prostitutie. De mensen vinden ons maar vies en dom en achterlijk omdat wij ons werk maken van wat zij vies aan zich zelf vinden. Wij die kiezen voor dit werk worden de hele tijd lastig gevallen om ons weg te pesten. Vroeger deed ik voor de belasting alsof ik een meditatie-kursus gaf. Dat was heel veel makkelijker met alle regeltjes. De extra regeltjes voor de prostituee zijn er omdat we als minderwaardige mensen worden behandeld. Wij zijn dom, dus moeten we in de gaten worden gehouden. En we zijn slecht, dus moeten we veel vaker worden gecontroleerd.

Het werk is echt leuk en ik doe het met plezier. Ik ben het alleen zat om zo uitgekotst te worden dat ik niet eens aan mijn vriendinnen kan vertellen wat ik doe omdat ik ze dan kwijtraak.

Ik schrijf binnenkort over een vriendin van me die hier ook werkt, en ervaring heeft met mensenhandel.

EDIT: Ik ben intussen wel minder naïef geworden! Lees maar verder onder de tag "WRP."

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Die ervaringen met mensenhandel wil ik wel lezen. De mensenhandel is iets waarvan de meeste mensen geen beeldvorming hebben

Anoniem zei

Dag Zondares, allereerst mijn complimenten voor je blog, ik zit er nu al uur geboeid in te lezen. Ik vind het leuk dat je over zoveel uiteenlopende onderwerpen schrijft, en dan ook nog zo helder en openhartig. Dan over de politici: ik vermoed dat het niet speciaal hun eigen overtuiging of wens is om prostitutie uit te bannen. Politici van nu willen vooral "scoren": dus b.v. laten zien dat ze zogenaamd iets gaan ondernemen tegen vrouwenhandel, omdat iedereen dat verwerpelijk vindt. En proberen om prostitutie te marginaliseren, omdat hun kiezers het idee van betaalde sex niet zo prettig vinden, of omdat een goed deel van de vrouwelijke kiezers bang is voor concurrentie. Verder valt er weinig eer te behalen voor een politicus die zich inspant om de zaken nou eens een keer goed te regelen voor de prostituees. Maar ik denk dat de meeste politici in feite juist niets liever zouden willen dan het goed regelen, vooral als het geld oplevert!

Zondares zei

Daar kan je best gelijk in hebben.

Dirk zei

Er bestaat voor de prostitutie een belangenverstrengeling of vakbond: de rode draad. Je geeft veel af op de regelzucht van de overheid. De realiteit is dat elke branche deze regelzucht ervaart alleen dat het voor de prostitutie nieuw is. Er moet dus eerst een hoop verkeerd geregeld worden wil die overheid met vallen en opstaan de uiteindelijk werkbare regeltjes hebben gevonden. Daar zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan en waarschijnlijk ben jij dan inmiddels gestopt en interesseert het je geen fluit meer. Tot die tijd kom jij om de zoveel weken met een stukje op je blog op de proppen waarin je je frustratie uit. Bereikt deze frustratie ook jouw vakbond? En wat doet zij hiermee? Het zou heel leuk zijn op je blog te lezen dat het niet alleen maar bij frustratie blijft maar dat er wat aan deze frustratie wordt gedaan. Dat kan alleen vanuit de branche zelf komen. Zolang de branche daar te verdeeld over is, bevestigd zij daarmee alleen maar het stigma dat hoeren maar zielige mensen zijn (wat in werkelijkheid niet zo is). Juist een prostitué als Zondares die met de prostitutie naar buiten treed zou daarin het goede voorbeeld moeten geven.

Dirk zei

Pest auto correctie van de iPad: het moet belangenvereniging zijn ipv verstrengeling.
Maar dat is uit de context wel duidelijk...

Anoniem zei

Ik heb je blogjes nu gelezen vanaf je eerste tot hier.
Ik lees enkele keren dat je niet aan je vriendinnen kunt vertellen welk werk je doet. Ik vraag me af wat voor vriendinnen het dan zijn. Tuurlijk zijn er vriendinnen die misschien afhaken, maar je kunt je afvragen of ze het dan wel waard waren om je vriendin te zijn.
Misschien kun je het voorzichtig aansnijden door te vragen aan ze te vragen dat je er nieuwsgierig naar bent. Zijn het zo'n bekrompen vriendinnen dat ze zouden afhaken als je een lesbienne bent? Bij mannen is dat vaak zo. Laat ze weten dat je ook op mannen valt en ze laten jou vallen.
Het is een dilema. En alleen jij kunt die beslissing nemen om naar je vriendinnen open te zijn. Je kunt je ook afvragen stel, ze komen er achter wat dan? Stel een van hun vrienden komt toevallig bij jou als klant. Wat dan?

Unknown zei

Beste Zondares,
Naakt zonnen op een balkon is zelfs op een hoogste verdieping niet altijd mogelijk, dus je hebt wel geluk gehad met je balkon. Dat is iets om jaloers op te zijn, zelfs een vrijstaande villa bied nauwelijks die mogelijkheid.
Groetjes,
Co.