zaterdag 16 juni 2012

Het blijft maar komen

Van AT5 lees ik dit:

Amsterdam gaat een aantal maatregelen invoeren om misstanden in de prostitutie aan te pakken. Zo wordt het verboden om 'dubbele shifts' te draaien en moeten raamexploitanten een bedrijfsplan opstellen waarin goede werkomstandigheden voor de prostituees moet worden gewaarborgd. Ook komt er een taaltoest om hun zelfstandigheid te bepalen.

Ook wil de gemeente sneller optreden bij signalen van gedwongen prostitutie en mensenhandel. Amsterdam laat de nieuwe maatregelen per 1 januari 2013 ingaan.

Burgemeester Van der Laan: 'Prostitutie is een kwetsbaar beroep. Er is vaak sprake van een ongelijke machtspositie van exploitanten ten opzichte van prostituees. Deze machtspositie moet doorbroken worden en misstanden beter aangepakt. Het kan namelijk niet zo zijn dat prostituees worden afgestraft als ze opkomen voor hun rechten.'

Er zijn tussen de 5000 en 8000 prostituees in Amsterdam. Hoeveel daarvan precies het slachtoffer zijn van mensenhandel, dwang en uitbuiting, is niet bekend. Schattingen lopen uiteen van 8 tot 90%. Maar zelfs met 8% dwang gaat het om honderden vrouwen die gedwongen worden tot betaalde seks.

Ook de Tweede Kamer buigt zich over de kwestie. Zo komt er een landelijke registratieplicht voor prostituees en wordt de minimumleeftijd verhoogd van 18 naar 21 jaar. Bovendien komt er een landelijk register voor geweigerde en ingetrokken vergunningen voor prostitutiebedrijven.


Ik heb het maar geciteerd, want dan blijft de spelfout in "taaltoets" tenminste staan, anders verbeteren ze dat snel even.

Er is ook een "nieuw" filmpje dat ze op sekssites willen zetten, om de klanten nog gevoeliger te maken om alles maar als teken van misbruik te zien.



Die stortvloed in de media hou ik niet meer bij jongens. Ik word er moedeloos van. Aan alle kanten word onze maatschappelijke positie afgebroken, voor een probleem dat niet bestaat. Massale dwang in de prostitutie komt niet voor, als je de overheid niet meetelt.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

"Zo wordt het verboden om 'dubbele shifts' te draaien en moeten raamexploitanten een bedrijfsplan opstellen waarin goede werkomstandigheden voor de prostituees moet worden gewaarborgd. Ook komt er een taaltoest om hun zelfstandigheid te bepalen."

Wat is sanctie bij overtreding van bovenstaande?

Anoniem zei

Ziet er eigenlijk uit als een afleidingsmanouvre... De echte problemen kunnen ze niet aan. Dus richten ze de aandacht van het gepeupel op wat anders. Dat is toch altijd het nut van stigmatiseren?

Anoniem zei

Maar jij bent toch je eigen exploitant?

Anoniem zei

In de metro kun je columns insturen (en je krijgt er nog geld voor ook). Misschien is dat wat? Belachelijk allemaal...

Anoniem zei

Speak out, trek je bek open, ga de dialoog aan... wijs mensen in de politiek op je blog, vraag een gesprek met Eberhard van der Laan aan, laat het niet zomaar gebeuren, als dit je zo raakt moet je wat DOEN!

En meer dan alleen schrijven op dit blog, want je stem wordt niet door de juiste mensen gehoord, helaas!

Anoniem zei

Juist omdat prostituees graag anoniem blijven zijn ze zo'n gemakkelijke prooi. Ik zie ze nog niet op het binnenhof protesteren, plus dat ze op die tijd waarschijnlijk moeten werken.

Desondanks met vorige anoniem eens: er moet iets gebeuren voor je alleen nog maar gratis mag neuken...

Zondares zei

De sanctie waar ze het over hebben is 380 Euro boete per keer, en dat het meer kan worden.

Ik ben mijn eigen exploitant, maar bij mij is het ingewikkeld, omdat ik een constructie (mijn geldmannetje noemt het een fiksie) moest maken om vergund te kunnen werken. Ik had het eerst niet goed genoeg geregeld, en dan pakken ze je heel hard aan. Ik had de keus, stoppen met werken, een exploitant, of dit.

De metro zal ik eens kijken, maar ik weet het niet hoor. Mijn ervaring met journalisten is alleen maar slecht. Op dit blogje kan ik tenminste schrijven wat ik wil, zonder dat er iets héél anders van word gemaakt.

Een gesprek met van der Laan word niets, want die wil me niet horen. Maar ik schrijf al brieven naar de politiek.

Het blijft nog steeds komen, ik kan niet meer zappen zonder dat ik mensenhandel een keer tegenkom. Ongelofelijk hoor.

Anoniem zei

Mensenhandel komt zeker wel voor, maar het kan niet zijn dat de gewone hard werkende prostituee zoals jij daardoor extra gestigmatiseerd wordt. Ook kan het niet zo zijn dat je ivm mensenhandel belemmerd wordt in de uitoefening van je beroep (door een registratie, het niet meer kunnen kiezen van je werkduur etc etc).

Belachelijk dat van der Laan je niet wil ontmoeten. Krijgen ze de kans om eens van iemand uit het vak te horen hoe het wel zou kunnen, nemen ze die niet..

Rivka zei

Maar goed, niet zoveel mis met zo'n filmpje op een site, toch? Blauwe plekken, angst en geen plezier in het werk lijken me inderdaad duidelijk genoeg om aan de bel te trekken. Als je die drie dingen ziet kun je veilig stellen dat er een probleem is met desbetreffende prostituee.

Unknown zei

Lekker makkelijk, slachtoffers verstoppen zich niet, daders wel.
Co.