donderdag 9 september 2010

Ramadan is weer over

Vanaf morgen staat mijn agenda bijna vol met moslims die het een maand hebben moeten missen. Ramadan is weer voorbij. Elk jaar heb ik een maand lang veel minder moslims, omdat in de maand van Ramadan ze even extra op hun tellen passen. Daar hoort dan ook bij, dat ze niet naar mij toe komen. Voor sommige mannen betekent het dat ze helemaal niet naar de hoeren gaan, maar er zijn er een paar die vinden dat het betekent dat ze alleen met moslimvrouwen mogen gaan.

Ik heb dus een hele blanke maand achter de rug. Best veel van mijn klanten zijn moslims, dus het valt wel op. Ook met hoe druk ik het heb, er zijn minder drukke dagen geweest deze maand. Zo'n blanke maand is ook weer eens anders, en elke verandering is weleens goed. Een verandering die niet zo leuk is, zorgt er ook voor dat je het dan weer extra waardeert als het teruggaat.

Het is iets wat jaarlijks terugkomt, en op deze manier krijg ik toch wat mee van de religieuze beleving van de Islam, die zo belangrijk is geworden in onze maatschappij. Dat vind ik wel bijzonder. Op die manier komen gebruiken uit andere culturen, waar ik anders niet mee te maken krijg, toch in mijn leven tot uiting. Dat is wel mooi, ergens.

Er zijn ook gewoon islamieten die blijven komen hoor. Het is niet opeens helemaal over. Het is opvallend minder, maar niet alle islamieten zijn hetzelfde. Vooral de ontwikkelde komen nog steeds wel, het zijn de vele met een lagere opleiding die zich er heel erg aan vasthouden. Dat zie je in de Nederlandse, autochtone cultuur ook, dat de lager opgeleide mensen meer vasthouden aan hun geloof. Hoger opgeleide mensen zijn meer twijfelaars, dus ook aan God.

Als ik erover nadenk, met Kerst krijg ik ook altijd mensen die een afspraak willen maken. Dat doe ik niet, Kerst is voor mij. Dat zijn netzogoed autochtonen als allochtonen. De autochtonen doen niet even rustig aan met Kerst. De Islamieten zijn dus sterker met hun religie bezig dan de Christenen. Dat merkte ik ook wel toen een predikant uit mijn klantenkring, een afspraak voor 26 december wou.

Religie gaat door ons leven heen, en als je niet kerkelijk bent heb je altijd wel iets wat die plaats heeft. Je vind niemand die niet ergens spiritueel is. Mensen die niet geloven dat er "iets" is, ken ik niet. Op internet zijn ze wel te vinden, maar ik krijg bij die mensen het gevoel dat ze zichzelf aan het overtuigen zijn.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hypocrisie komt overal voor, het is natuurlijk wel apart dat je een predikant als klant hebt, maar beter bij jou dan aan weerloze kinderen. En 26 december had ie zeker behoefte aan een nader kruis dan dat van Jezus :p

Is er nou een verschil in hoe islamitische klanten en Hollandse burgermannen je behandelen?

Anoniem zei

Zondares, ik weet dat je gelooft.

Je schrijft: "Mensen die niet geloven dat er "iets" is, ken ik niet. Op internet zijn ze wel te vinden, maar ik krijg bij die mensen het gevoel dat ze zichzelf aan het overtuigen zijn."

Als je zin hebt, verdiep je dan eens echt in atheïsme.
Atheïsten geloven niet in het bestaan van goden, net zoals jij niet gelooft in het bestaan van Quetzalcoatl, Zeus, Thor, Ganesh of Allah.
Atheïsten gaan slechts één god verder, zodat er geen overblijft. Het ontbreekt Theïsten simpelweg aan bewijs dat hún god wel bestaat.

Daarmee ontkennen Atheïsten niet het bestaan van spirituele ervaringen, alleen geven ze daarvoor een andere verklaring: de werking van je hersenen.

De veelgehoorde tegenwerping is dat Atheïsten weldegelijk ergens in geloven, namelijk in 'Wetenschap'. Dat is een drogreden, want in wetenschap hoef je niet te "geloven". Wetenschap werkt, onafhankelijk van geloof.
Water komt uit de kraan, je verwarming draait, je mobieltje geeft je verbinding met je klanten, je computer zet je verhalen op het internet. Dit alles is gestolde wetenschap, zonder dat er een god aan te pas komt.

Kortom, Atheïsme heeft een punt. Denk er eens over na, als je zin hebt.



(En dan is er ook nog de botte methode: bedenk eens wat de meeste mensen die jouw geloof delen denken van jouw beroep. Bedenk vervolgens eens wat Atheïsten denken van jouw beroep.)

Anoniem zei

Iemand die echt nergens in geloofd, die daar echt van overtuigd is, ben ikzelf. De God die jij kent, die iedereen kent, het concept van God uberhaupt is onmogelijk... maar dat is niet echt een onderwerp voor dit blogje.

Leuk stukje weer trouwens!

J.

Anoniem zei

Nog een atheist die van zich laat horen :) Bij mij is het echt apathie, ik krijg dat 'geloven in iets' gewoon echt niet voor elkaar, en ik heb het echt wel geprobeerd. Wat mij betreft is er niets - en dat is prima, dat maakt dat ik het hier en nu heel erg waardeer.

M.

Anoniem zei

Hoi, ik vind je blog heel goed! Het heeft bij mij in ieder geval veel vooroordelen weggenomen. Blijf schrijven!

Een tip: je hebt wel eens geschreven dat er ontzettende verschillen zijn in de sex-skills die mannen hebben, sommigen bakken er niks van, en sommigen zijn super.

Zou je eens kunnen vertellen hoe wat goede sextechnieken zijn voor mannen? Waar we op moeten letten?

Ik bedoel dan specifiek hoe we onze partners meer kunnen laten genieten tijdens het neuken.

Succes met je blog!

Zondares zei

Over neuken schrijf ik nog wel een apart stukje, maar dat is best wel moeilijk. Ik probeer al een poosje de opzet te maken.

Unknown zei

"Dat merkte ik ook wel toen een predikant uit mijn klantenkring, een afspraak voor 26 december wou": Die predikant probeert wel vanaf de preekstoel iedereen te overtuigen van de slechtheid van prostituee's.
Knijp die maar eens flink hard met je kut in z'n lul.
Co.