donderdag 29 oktober 2009

Klantenbeheer

Achter de ramen of in een club heb je één heel groot voordeel. Je klanten komen naar je toe, en je hoeft niet te regelen wanneer. Dat is wel anders in de escort of de thuisontvangst, dan is dat een flink stuk van het werk. Het is een saai stuk door hoeveel werk het is, maar je moet het leuk blijven vinden om met mannen in contact te komen.

Als je in de escort werkt bij een buro, dan word het ook voor je geregeld. Dan zit je wel te wachten tot je word opgeroepen, en je hebt niet veel kans om zelf te bepalen welke klanten je wel en niet neemt. Je kan natuurlijk wel weigeren als je er aangekomen bent, maar dat is zonde van de reis.

Een oude rot in het vak, W, ken ik via het internet. Ze werkt o.a. voor een buro dat vooral voor de buitenlandse markt werkt. Buitenlandse zakenmannen zijn gewend meer te betalen, en ze verwachten meer kwaliteit dan je in Nederland kan verwachten. Zij heeft werk zat, maar ze moet de hele tijd klaarzitten om opgeroepen te worden. Dat heb ik in de clubs ook wel gedaan, maar ik vind dat zenuwslopend. Andere vrouwen kunnen rustig de Libelle lezen terwijl ze wachten, en dan opeens er klaar voor zijn, maar ik moet het uren van tevoren weten, anders word ik zenuwachtig.

Ik ben dus best blij dat ik het zelf kan regelen. Ik hou plaatsjes open voor vaste klanten, en ik kan zelf aan het contact met een klant zien of ik wil dat hij langskomt of niet. Je kan aan het begincontact al wel beoordelen of het een leuke ervaring voor hem én mij word als hij langskomt. Bij een buro sturen ze je op iedereen af, ook als je al had kunnen weten dat het niks word.

Het liefst zou ik alles per mail doen. Als mannen vragen hebben, kan ik die het makkelijkste per mail behandelen. Je kan ook even nadenken met de mail, aan de telefoon is het meteen kiezen. Op de mail kan ik met kopiëren en plakken dingen uitleggen die ik al duizend keer heb gezegd. Voor lijstjes en prijzen is dat wel ideaal. Het is alleen een langzame manier van communiceren als je voor die avond nog een afspraak wil maken. Bovendien zijn een hoop mannen niet van die schrijvers, en gaat het soms moeilijk.

Dan moet het dus over de telefoon, en die heeft zijn eigen nadelen. Je kan achteraf niet teruglezen wat er nou precies is afgesproken, dus je hoopt maar dat je allebei hetzelfde onthoud. Je moet ook maar meteen besluiten wat je gaat doen, ook al moet je over sommige dingen écht nadenken. Het is wel snel, en de mannen hebben graag van tevoren even je stem gehoord. Ik heb ook gemerkt dat mannen een afspraak via de mail makkelijker laten schieten dan een telefoon-afspraak.

Er zijn mannen die het leuk vinden om nep-afspraken te maken, en om je dan voor niks te laten wachten. Ik snap dat niet, het is alleen maar vervelend. Er zijn er een heleboel die met je willen bellen en mailen, om op je te geilen. Ik ben geen 0906-lijn, dus daar steek ik wel een stokje voor als ik het merk. Het komt met die mannen namelijk niet op een afspraak uit. Ze willen gewoon klieren en zich aftrekken terwijl ze met je praten over wat je met ze zou doen. Gelukkig is er nummermelding.

Natuurlijk kan ik geen telefoon opnemen als ik bezig ben, maar tussen elke klant in luister ik voicemail. Daarop moeten ze wel zeggen of ze teruggebeld willen worden. Anders kan ik er ook niets aan doen, dan moeten ze maar mazzel hebben. Ik heb niemand die de telefoon voor me opneemt. Dat is ook minder persoonlijk, vind ik. Ik begrijp wel dat het handiger is terwijl je werkt, maar het voelt voor zo'n man alsof hij met je bikker praat.

Toen ik net begon hiermee, was ik hopeloos. Ik kreeg mijn agenda niet vol, terwijl er toen meer mannen aankwamen bij me. Ik kon ze niet beet krijgen, want ik kon mijn klanten toen nog niet beheren. Dat kan ik nu veel beter, ik heb veel geleerd over hoe dat moet. In het begin maakte ik er een babbeltje van. Je moet natuurlijk spontaan en leuk met zo'n man praten, want dan krijgt hij zin in je, maar je moet heel duidelijk zijn. Je moet nooit zo vaag zijn, dat je niet weet of je nou een afspraak hebt. Die mannen zijn zo vaag, dat moet je voorkomen, anders zit je echt voor niks te wachten.

Je moet duidelijk zijn wanneer hij een afspraak kan maken. Ik heb weinig gaatjes in mijn agenda, en vaste klanten gaan voor. Toen ik begon liet ik de vaste klanten niet voorgaan, en dan raak je ze kwijt. Je moet ze een paar voorzetjes geven, en anders pas naar ze luisteren. Als je dan er niet van komt, moet je verder vooruit plannen als je nog niet volzit, maar je moet ze niet terug laten bellen als het minder druk is! Dan hebben ze al een andere gevonden. Of vergeten ze het gewoon, het komt er niet meer van in elk geval. Je moet meteen een afspraak hebben gemaakt, en als het ver weg is gemaakt, stuur ik een week van tevoren een SMS of een mail dat ik me op de date verheug.

Als een klant al meteen na het eerste contact gaat zeiken over geld, condooms of dingen die je niet doet, dan bedank je vriendelijk voor de aandacht en daarna neem ik hem niet meer op. Dat komt toch nooit meer goed. Als ze zo vroeg gaan zeiken, gaan ze bij de afspraak ook altijd zeiken, en dat haat ik. Als ik er een goede klant voor misloop, vind ik dat het waard, om die vervelende zeikers maar niet te zien.

Klanten die enorm opscheppen, komen niet op de afspraak. Sommige mannen maken een hele taptoe over hun enorme lul, en hoe sterk ze zijn. Soms krijg je te horen over hun fantasiebaan, of dat ze een enorm interessant mens zijn op een andere manier. Die mannen komen nooit. Ze weten best dat ze de indruk niet waar gaan maken. Ik blokkeer ze ook meteen als ze meer dan één keer opscheppen. Elke man schept wel op dat hij me lekkerder gaat likken en neuken dan ik ooit heb meegemaakt, maar als ik hoor dat hij een lul van 30,6 centimeter heeft, weet ik dat ik die man nooit zal zien.

Je moet snel en duidelijk zijn met antwoorden. Als je een man een mail van één zinnetje stuurt, of je zegt dat hij maar iets moet verzinnen, ben je een klant kwijt. Als je langer dan 24 uur wacht, is hij al naar een andere hoer op zoek. Ook al is hij zelf heel laat, je moet altijd binnen 24 uur een goed antwoord sturen. Voor terugbellen geld, dat je het zo snel mogelijk moet doen, maar hoogstens 12 uur erna. Sommige mannen willen niet worden teruggebeld, dus hou ik daar ook rekening mee. Als de mannen zich ook aan die regel hielden, was het makkelijker om mijn afspraken te maken. Het is mijn baan, dus ik moet er professioneel over zijn. Zo laat je zien dat je geeft om je klanten. Het is een stukje van de service.

Je moet ook altijd duidelijk zijn dat alles wat je voorsteld, betaald is. Er zijn zóveel mannen die denken dat je het wel gratis zal bedoelen. Dat is wishfull-thinking, natuurlijk. Toch gebeurd het meer dan je denkt. Daar komt dan weer gezeik van, en ik hou er niet van als mijn klanten mokken. Dat zie je bovendien meteen op Hookers.

Hookers is belangrijk. Als je op Hookers goed word genoemd, heb je er meteen nieuwe klanten bij. Als die tevreden zijn, schrijven die ook weer. Als ze ontevreden zijn, ook. Daar word heel veel van je reputatie gemaakt. De mannen pakken het heel serieus aan om je te beoordelen. Gelukkig zijn ze best snel tevreden, maar als je niet zc pijpt, is het altijd minder enthousiast wat ze schrijven. Via Hookers krijg je veel klanten, maar daar zitten wel veel fijnproevers bij. (Zie mijn stukje over fijnproevers)

Vaste klanten, die regelmatig komen, verdienen extra aandacht. Een persoonlijk mailtje af en toe is dan geen probleem. De regels over de communicatie zijn vooral voor klanten die je nog niet zo vaak hebt gehad. Je moet je werk strak regelen, en je moet vooral je klanten het idee geven dat je betrouwbaar bent. Dat zien ze als een vorm van aandacht, en dat waarderen ze heel erg. Vooral voor de goeie klanten is het heel belangrijk, want die investeren een beetje in je.

Goed klantenbeheer scheelt de helft van de afspraken. Als ik niet zo netjes op mijn klanten lette via de telefoon en de mail, had ik er maar half zoveel, en dan had ik ook niet zoveel verse klanten elke week. Je indruk bij de man begint bij je eerste contact, en ze komen met een beter humeur bij je als ze zich welkom voelen. Je laat zien dat ze welkom zijn door goed met het contact om te gaan.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

:rofl:
Als je zoveel werk moet doen zal je wel heel lelijk zijn. Wat een armoe.

Marc zei

Hoi hoi, nu heb ik een vraag. Op een advertentie wordt veel gereageerd.
Hoe plan je de klanten dan in en zijn ze van plan te wachten als je pas een week later kan. Natuurlijk bouw je ook een vaste klantenkring op. Maar wat is nou de frequentie van de vaste klant dat ie bij je terug komt?

Anoniem zei

Stuur aub een email naar frank@unfictional.com, ik wil graag op jou site een kleine advertentie plaatsen voor een schoonheidsprodukt.

zondaaropzoek zei

Ik wil nog steeds je vaste squash partner worden ;-) stuur mijn eens een mail. (klantbeheer :-D)

Anoniem zei

Hoi Zondares,

Het contact tussen ons en de klanten is inderdaad van essentieel belang. Ook dat wishfull thinking.. tenenkrommend afentoe! Goed informatief en herkenbaar stuk. Veel succes met alles wat je doet,

Liefs, Anoniem

Anoniem zei

Heel herkenbaar, Zondares. Ik dacht eerst dat je een faker was, maar als je fake bent, ben je wel heeeeel goed. Ik vind dat je leuk schrijft, dat vind je niet zo veel.

Anoniem zei

Wat interessant, ik had me niet gerealiseerd hoeveel werk er in de klantenbeheer zat. Maar eigenlijk logisch natuurlijk, service enzo! Blijf schrijven, ik vind je stukjes enorm interessant en goed geschreven.

M.

Segafredo zei

@Zondares: ik vraag me al een poos af hoe vaak of sinds hoeveel tijd (maanden of misschien wel jaren?) zo'n "vaste klant" dan afspreekt. Zijn dat mannen die jij elke week, of elke maand ontmoet? Of vier keer per jaar?
Heb je klanten die letterlijk al jaren met jou afspreken?
(Ik ben ook nieuwsgierig naar hoeveel klanten van jou "vast" zijn, en hoeveel nieuw of éénmalig).
Ik heb geen idee wat het gemiddelde is in de betaalde branche, dus hoeveel vaste klanten een doorsnee betaalde dame heeft.
Alvast bedankt voor jouw antwoord!

Zondares zei

Sommige vaste klanten heb ik al jaren, en sommige vaste klanten komen elke week. Sommige ken ik pas een paar maanden, en die raken ook gewoon op je uitgekeken. Sommige komen twee keer per jaar, al jaren. Je kan er niet echt wat van zeggen.

Een kwart van mijn klanten is nieuw, en de andere driekwart is vaste klanten. Zo even bekeken, ik moet het eigenlijk eens netjes tellen.

Anoniem zei

Wel jammer, dan denk je dat je spontaan kontakt hebt met een DvP, en dan blijkt er zoveel achter te zitten. Jammer hoor.

Zondares zei

Het is nou eenmaal werk, schat.

Anoniem zei

Wat een hoop werk gebeurt er achter de schermen. Daar denk je niet bij na.

Dank je, Zondares, voor deze blik achter de schermen. Je hebt een hele leerzame blog.

Anoniem zei

Nou, je moet wel heel lelijk zijn als je zoveel moeite moet doen, hihi!

Fresh&New zei

Wat een goeie tips zondares! Ik ben pas heel nieuw in de prostitutie, en je schrijft over 20 dingen die ik nog niet had bedacht. Ik kan je niet genoeg bedanken!

Anoniem zei

Dus eigenlijk belazer je de mannen die denken dat je echt zo over ze denkt. Wat een oplichterij.

Anoniem zei

Beste Zondares,
Dankjewel voor deze tips!! Ik ben sinds een jaartje aan het werk in de escort, en ik kreeg weinig klanten, want ze glipten me door mijn vingers. Ik gebruik nu jouw regeltjes, en nu heb ik bijna elke werkavond een klant. Ik was er zelf nooit achter gekomen dat het zoveel scheelde!

Je hebt zoveel opgeschreven, maak je je niet druk dat je je concurrentie helpt? Jouw blog is bijna een syllabus!

Co Jansen zei

Beste Zonares,
"Dan moet het dus over de telefoon, en die heeft zijn eigen nadelen. Je kan achteraf niet teruglezen wat er nou precies is afgesproken"
De telefoon kan je gesprekken opnemen zodat je ze kan terugluisteren .
Groetjes,
Co.