maandag 25 februari 2019

Geschikt voor het werk?

Sinds ik een mailbox heb geopend voor lezers van mijn blog, krijg ik minder commentaren in mijn reactiepanelen, en véél meer reacties via de mail. Daar zit vaak wat bij waarvan ik goed begrijp dat mensen onder vier ogen willen houden, maar er is ook veel wat beter in de reacties had gekund. Niet alleen omdat ik gewoon niet aan al mijn mail toekom, maar ook omdat ik heel veel dingen telkens opnieuw moet beantwoorden.

Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak in mijn mail vragen van vrouwen die het werk wel inwillen, en een mentor zoeken of een tip om een start te maken. Soms is die keus goed doordacht. Heel vaak ook helemaal niet. Ze hebben meestal nog rare ideeën bij hoe het werk zit, en concentreren zich helemaal op dingen die er niet toe doen, en er vaak ook gewoon niet zijn. Dat probeer ik wel bij te sturen.

Soms vragen ze me of ze geschikt zouden zijn voor het werk. Soms hebben ze dat al voor zichzelf beslist, en moet ik maar voorzichtig proberen te vertellen dat ze zoals ze er nu instaan, geen goede ervaring zullen hebben. Meestal zijn het gelukkig verstandige meiden, die met een paar tips gewoon hun gang kunnen gaan, en de rest vanzelf wel leren. Maar die zijn niet de vrouwen waar ik het meeste werk aan heb. Dat zijn eerder de vrouwen met de kromme opvattingen.

Ik zal wat voorbeelden geven.

Ik denk dat prostitutie wel wat voor mij is, want ik ben toch al verbitterd en ik haat mannen.
De vrouw die dat schreef meende dat echt. Die was teleurgesteld door haar vriendjes, en nu wou ze haar cynische blik op mannen uiten door te gaan hoeren, en daar haar geld mee te verdienen. Dat werkt niet. Als je zo lelijk naar je klanten kijkt, is het veelteveel werk om ze het idee te geven dat ze aansluiting bij je vinden.

Je hebt er niets aan om je klanten te haten, of op ze neer te kijken. Dat is alleenmaar moeilijk voor het werk, want je gaat heel intens en intiem met ze om, en iemand zo dichtbij laten komen die jij niet respecteert is heel ongemakkelijk. Bovendien zijn mannen nietzo sterk met emotionele intelligentie, maar dat soort dingen merken ze echt wel. Het is niet goed voor jou, en het is niet goed voor het werk.

Seks is voor mij gewoon een handeling, het laat me koud, ik kan er even goed geld voor gaan vragen.
Als je sekswerk gaat doen, is het werken met je lijf, en met je seksualiteit. Goed, je zal van de meeste mannen niet warm of koud worden, maar je lijf moet wel een beetje meedoen. Als je je seksualiteit niet mee kan laten doen, moet je àlles faken, en dat is niet makkelijk!

Als dit voor jou geldt, kan je het werk wel gaan doen, maar het wordt nooit leuk. Je haalt er niet uit wat àlle goeie meiden die ik ken er toch instoppen. Bovendien is het niet normaal om zo naar seks te kijken, en zit er meestal iets onder wat je blokkeert. En dat kan weer een grote toestand worden als je veel onpersoonlijke seks gaat hebben. Je komt jezelf wel tegen, dus pas ervoor op.

Ik ben toch al misbruikt, dus ik heb niets meer te verliezen.
Als je zo denkt, werk je jezelf alleenmaar dieper in de problemen. Je baseert dan een beslissing op dat je gelooft dat je waardigheid weg is nou dat je misbruikt bent, terwijl dat onzin is, en nou zou je meer van hetzelfde op je nek halen? Ik begrijp niet waarom iemand zo zou denken. Je gaat toch ook niet jezelf in brand steken als je je toch al aan je broodrooster gebrand hebt?

Die houding houdt ook in dat je denkt dat je misbruikt bent, van meer misbruik niet slechter zal worden, en dus maar een soort misbruik kiest die geld oplevert. Dat is zo'n scheef beeld van sekswerk, dat het hele idee echt iets is wat ik niet serieus kan zien. En dan zit er ooknog de kant aan dat zo iemand denkt dat je na misbruik geknakt bent, en het nooit meer goed kan komen. Dat is gelukkig ook onzin.

Ik wil een hoer zijn omdat ik van vernedering en gebruikt worden hou!
Er zijn vrouwen die geil worden van mannen die ze als afval behandelen, en als gebruiksartikel. Die hebben vaak een hele dikke natte dot voor het idee van seksslavernij, en omdat we zo afgebeeld worden in de media denken ze dat ze bij ons terechtkunnen daarvoor.

De praktijk is natuurlijk dat klanten niet goed bediend worden door iemand die eigenlijk helemaal niet met de praktijk van sekswerk bezig is, maar alleen met haar eigen misbruikfantasie. Dat wordt als werk dus niets. Dat maakt voor dat soort vrouwen nietzo uit, want daar doen ze het ook helemaal niet voor. Wat ze vaker dwarszit, is dat de mannen hun rol helemaal niet spelen. Die blijven hardnekkig gewone mannen, waar geen kwaad in steekt.

Ik had zo'n collegaatje ooit in mijn clubtijd. Die dreef al haar overdreven hoerige outfitje uit voordat ze begon, en we maakten ons een beetje zorgen dat ze met pure geilheid alle klanten af zou pikken. Nou ja, ik dan. De oudere meiden maakten zich niet zo druk. Ze vertelde ons over haar idee bij het hoeren, en was reuze opgewonden. Dat was snel voorbij, en ze leek een beetje opgelaten aan het eind van de eerste week.

De klanten kozen bestwel vaak voor haar, in elk geval in de bar. Daar trok ze ze wel aan, omdat ze nieuw was en zich flink te koop zette. Maar toch knapten ze vaak af op hoe ze zich als een misbruik-objekt neerzette, en de paar keer dat ze naar boven ging met een klant had ze telkens niet die felle, snoeiharde gebruikservaring die ze zocht. Elke klant zoekt verbinding, en dat verprutste het beeld wat ze voor ogen had.

Ik kan me goed afsluiten, ik hou mijn neus wel even dicht.
Er is een soort misverstand over sekswerk, dat we iets smerigs doen waar we ons voor afsluiten. Natuurlijk klopt dat van geen kanten, dat kan je in de twee koppelingen in de vorige zin al lezen. Maar als je zo al begint met je werk, moet je toch je realiseren dat je bezig bent om je werk je te laten overkomen, en dat gaat niet werken in deze baan.

Gelukkig ìs het niet vies, en hóéf je niets af te sluiten. Het is best goed werk als het je ligt, en als het niet bij je past, dan helpt even je neus dichthouden ook niet. Anders kon je dat wel bij alles wat mensen erg vinden om mee te maken. Het is gewoon werk, en dus is het iets waar je gewoon mee om moet kunnen gaan. Een uitzonderingsgeval kan je nog wel uitstaan ookal staat het je tegen, maar als je verwacht dat het hele werk dat gaat zijn? Dat kan je niet volhouden.

Dus ik wil wel werken in de prostitutie, maar ik wil alleen niet gepenetreerd worden.
Deze heb ik het vaakst gehoord met penetreren, maar ook dikke mannen, oude mannen, harige mannen, mannen met grote pikken, mannen die niet onder de dekens willen vrijen of mannen met gezichtsbeharing heb ik wel gehoord als no-go. Je kan sommige dingen makkelijk ontwijken, en dan is er geen probleem. Maar als het gaat om geen penetratie willen, of niet willen dat hij je met zijn handen aanraakt, dan heb je geen toekomst in het werk.

Het is niet heel raar om dingen niet te willen. De meeste meiden hebben ongeveer dezelfde regels als het om hun menu gaat, sommigen doen wat meer of wat minder, maar je zet jezelf wel heel erg de markt uit als je dingen niet doet die de meeste klanten wel zoeken. Dan is het drie mogelijkheden: Je gaat toch je grenzen verkennen, je gaat accepteren dat je nauwelijks klanten zal hebben, of je begint gewoon niet aan de hoererij.

Dat is een kwestie van kijken naar hoe belangrijk die weerstand voor je is. Veel meiden komen erachter dat het gewone menu prima voor ze is, en ze geen last hebben van meer doen dan waar ze als groentje op hun gemak mee waren. Je gaat vanzelf ontdekken wat je grenzen nou ècht zijn, en wat vooral koudwatervrees was. Maar als het belangrijk voor je is, en je die regel echt gaat houden, moet je bedenken dat het nooit goed werk wordt zo.

Ik kan natuurlijk nooit een komplete lijst geven van alle redenen die fout zijn om te denken dat het werk wel wat voor je is. Maar ik kan je wel een paar tips geven waarvan ik zeg dat het belangrijke dingen zijn om eerlijk van jezelf te beoordelen. Dat is moeilijk, maar als je niet eerlijk tegen jezelf bent, loop je er toch vanzelf wel tegenaan. En zelfs als je deze stoplichten allemaal op groen hebt staan, kan ik je nog steeds niet beloven dat je geschikt bent voor de business.

De basis van sekswerk is dat je seks hebt voor geld. Je moet dus niet alleen op je gemak zijn met seksuele handelingen verrichten terwijl je dat niet doet omdat je zelf geil bent, maar ooknog het prima vinden om het in een kontekst van wèrk te doen. Als je dat allebei ziet zitten, heb je de belangrijkste dingen wel gehad. Natuurlijk weet je het pas zeker als je het hebt gedaan, maar daar gààt het eigenlijk om.

Als je problemen hebt met de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen, als je bang bent voor seks, als je iets anders uit sekswerk wil halen dan wat er vastzit aan werken voor geld, met seks, dan gaan die in de weg zitten. Als het kleine dingetjes zijn die je wel afleert, is er niets aan de hand. Als ze diep in je hartje zitten, dan ga je daar steeds harder mee botsen, en moet je het gewoon niet proberen.

Ben je onzeker over jezelf, ben je iemand die makkelijk te neppen of te manipuleren is, dan is sekswerk een probleem voor je. Ben je iemand die chanteerbaar is, bijvoorbeeld omdat je familie je zou verbannen, of omdat je kinderen makkelijk weggenomen kunnen worden, of omdat je gewoon niet zo slim bent, dan moet je in ieder geval heel voorzichtig zijn. Met een hoop dingen heb je dan veel aan een mentor of iemand die op je past, maar je moet je wel afvragen of je dan nog wel wil werken.

Tenslotte moet je helaas kijken naar wat je te verliezen hebt. Je denkt misschien dat je woont in een land waar hoeren mag, en je denkt misschien dat je niets zal gebeuren als je maar je aan alle regeltjes houdt, maar zo is het nu niet in Nederland. We wonen in een hypocriet land, en als je pech hebt ben jij aan de beurt voor de harde aanpak. Een baan, je huis, je kinderen, je kan ze zomaar kwijt zijn als de zedenagent jou kiest.

Het is goed werk als het jouw soort werk is. Het is niet vol te houden als het dat niet is. Kijk dus naar jezelf, wat je denkt dat je erin moet stoppen en wat je denkt dat je eruit krijgt. Maar uiteindelijk weet je pas of het het werk voor jou is, als je het een tijdje doet. En niemand kan het tot je dat hebt gedaan zeker weten.

4 opmerkingen:

Willemijn zei

Een stukje van je antwoord verbaasde me wel, ik dacht namelijk dat er best veel vrouwen in sekswerk zitten, vooral het type dominatrix/meesteres, dat inderdaad niet aan penetratie doet.

Anoniem zei

Vrouwen zouden mannen zoveel beter begrijpen op het moment dat ze een tijdje gaan hoeren. En dan bedoel ik niet je op de wc laten pakken voor een ritje naar huis of een paar drankjes. Nee dan bedoel ik echt professioneel hoeren. En dan het best achter het RAAM! Dat is de beste leerlocatie vanwege de totale zelfstandigheid.

Niet ieder hoer kan het raam aan, omdat dat relatief veel ‘Fuck & Go’ is, alhoewel het ook heel andere kanten heeft, zeker op die plaatsen waar geen toerististen komen.

Of met een Stealthy CamperVan rondtrekken en hier en daar ‘wat sex voor geld [of diensten] regelen’ naast wellicht wat ander werk als alibi.

Dan ga je mannen begrijpen en daar heb je je hele leven baat van!

Henri Bik zei

Een prima informatief stukje: mijn compliment.! Een gelukkige sekswerker maakt gelukkige klanten.! Een win-win situatie.!

Anoniem zei

Er zullen wel veel vrouwen zijn die zich 'blind staren op het snelle geld' en er later een kater aan overhouden.