maandag 18 april 2016

Antwoord op: Dat stigma heeft ook voordelen

Soms hoor je, vooràl van een bepaald soort klanten trouwens, dat we wel een boel klagen over het stigma, maar dat we daarbij moeten bedenken dat we alleen ons geld, of bij sommige dwazen ons véle geld, kunnen verdienen vanwege het stigma, omdat anders niemand zoveel zou betalen, en alle vrouwen wel in de business zouden durven gaan. We moeten dus niet klagen over dat stigma, want we verdienen er ons brood aan.

Goed, deze hoor je in het dagelijkse gesprek in de publieke ruimte niet vaak, maar op klantenforums is dit best een populair idee. En ook daarbuiten komen mensen, vooral mannen, te pas en te onpas met dit idee op de proppen. Het is een opmerking die je snel hoort als je duidelijk maakt dat wat er nu aan de hand is in Nederland, zorgt voor veel stigma en vervolging. En dat vinden ze vervelend om te horen, want ze vinden het gezeur.

Er zit ook wel een randje aan van jaloezie. Mensen vinden dat er nadelen móéten zitten aan neuken voor geld, want anders vinden ze het niet eerlijk. Dat stigma vinden ze danmaar verdiend. Goed, langniet iedereen denkt zo, ook langniet iedereen die dit soort domme opmerkingen maakt, maar het zit erbij. Wij hebben een hoop seks, en daarvan denken mensen dat het geen echt werk is, wij verdienen er geld mee, en mensen denken dat dat heel veel is, dus moeten we de nadelen maar pikken.

Onzin natuurlijk. De voordelen die die mensen bij het stigam denken wegen totaal niet op tegen de misstanden dóór het stigma.

De vorm waarbij het nódig is voor een hoer om het stigma te hebben om gewoon betaald te krijgen voor wat ze doet, slaat nergens op. We doen gewoon ambachtswerk, en daar worden we voor betaald. Daarvoor is geen stigma nodig, en we kunnen het missen als kiespijn. Alsof hoeren bijna gratis zouden werken als we niet gestigmatiseerd werden. Soms denken ze zelfs dat we het met iedereen gratis zouden doen als er geen stigma was.

Je moet sekswerk weer helemaal anders behandelen dan andere soorten werk om dat zo maar te kùnnen denken. Als je elke andere soort dienstverlening zo zou bekijken, dan zou je niet veel mensen vinden die je geloven. Want het is toch niet nodig voor het inkomen van koks, detacheerders, stukadoors, IT-mensen, brandweerlui of dokters om gestigmatiseerd te worden? Als je dat zou beweren zouden mensen je wel raar aankijken.

De klant betaalt een beetje bij voor het feit dat we met het stigma moeten leven, maar vooral gewoon om ons te betalen voor wat we doen. Daar gaat de hele transactie eigenlijk om. Dat zou duidelijk moeten zijn, we worden immers betaald voor de tijd en de handelingen. Die inspanning moet betaald. Hoeren is wèrk. Het is niet even je laten gebruiken als een lappenpop. Daar heb ik kortgeleden al een heel stukje aan besteed, gelukkig kan ik daar nu naar verwijzen.

Maar zelfs de voordelen die mensen erbij verzinnen, zijn ook onzin. Mensen zijn eigenlijk helemaal niet makkelijker met meer betalen aan mensen die gestigmatiseerd zijn. Die vinden eerder andersom, dat je meer van ze moet pikken als je gestigmatiseerd bent. Voor een fooi moet je maar dankbaar zijn. En concurrentie houdt het niet weg, kijk maar naar hoeveel de markt verzopen is in het aanbod.

Toen ik nog radfem was, leefde ik het gevoel dat de wereld tégen me was. Ik was een slachtoffer van de patriarchie die de hele wereld tegen me opgezet had. Dat gevoel gebruikte je dan om alles wat mis was in je leven te verklaren als iets waar je slachtoffer van was, en zelf geen verantwoordelijkheid voor had. En ik had iets om me tegen af te zetten, en om tegen te vechten. Ik kreeg er respect voor van andere feministen, en de anderen waren in elk geval voorzichtig met me.

Het was reuze comfortabel, want je kan alles inpassen in je beeld dat je vervolgd wordt, je kan er zo'n beetje alles mee goedpraten, maar als puntje bij paaltje kwam had ik eigenlijk niets te vrezen. Er is geen patriarchie die het op me voorzien heeft, en ik liep dus geen echt risico door ertegen te vechten. Het ergste wat me kon gebeuren was dat mensen me achter mijn rug om uitlachten.

De patriarchie kwam niet mijn deur intrappen. De patriarchie probeerde me niet mijn huis uit te zetten. De patriarchie sloeg mijn ramen niet in. De patriarchie zette niemand zomaar in de gevangenis voor opgeklopte of verzonnen misdaden. Dat is omdat de patriarchie als beweging gewoon niet bestaat. Het stigma bestaat wel, en het doet al die dingen wèl. En dat maakt een heel erg groot verschil. Feminist zijn doe je omdat het leuk is. Hoerenactivist zijn niet.

Er zijn grote manieren dat het stigma je leven kan vernielen. Daar heb ik aleens over geschreven, we worden niet als normale mensen met rechten behandeld. Als je een organisatie die profiteert van het stigma de kans geeft kost het je je partner, je kinderen, je huis, je spaargeld, je vrienden, je rechten, je toekomst, je baan, want het wil àlles van je hebben en zal nóóit vinden dat je genoeg hebt geboet.

Gelukkig is dat niet iets van elke dag. Het overkomt een relatief klein deel van de hoeren. Een klein deel dat nog steeds véle malen groter is dan het deel wat iets te maken heeft met de misstanden waar het stigma mee goedgepraat wordt. Het hangt als een zwaard van Damocles boven je hoofd, en je leeft elke dag met het besef dat ze het je kunnen aandoen zo gauw ze je opsporen en beslissen dat jij het deze keer wordt.

Het meeste van wat het stigma doet is klein, maar wel elke dag en overal. De manier dat mensen over je praten. De grapjes. De opmerkingen. De manieren dat mensen hun zinnen maken. De goedbedoelende mensen die toch zo in het stigma zitten dat ze niet meer zien dat ze met het stigma leven. Dat je àlles moet uitleggen, èlke keer, omdat het stigma zo diep in de mensen zit dat ze van de meest voor de hand liggende dingen telkens opnieuw moeten worden overtuigd.

Je moet dat van je af laten glijden. Maar zelfs als je dingen van je af laat glijden, voel je ze nog een beetje. En gaandeweg word je rug rauw van alles wat je af moet laten glijden. En dan schuurt elke domheid die je tegenkomt over je zenuwen. Soms weet je dat je moet zwijgen, maar hou je het gewoon niet tegen, en denkt iedereen dat je paranoia bent. Ik kan daar soms gewoon niet goed tegen, en dan is het maar goed dat ik mijn blog heb.

Er zijn meiden die zo hard zijn, of die zoveel eelt op hun ziel hebben, dat die er vrede mee kunnen hebben. Ik ben daar wel jaloers op. Er bestaan zelfs meiden die erop kicken, zoals Lux, maar die is danook een beetje gek. Die ziet de afkeuring van de burgerlijke, ongeïnformeerde mensen als iets om trots op te zijn, als iets wat laat zien dat ze die mensen gepasseerd is.

Ik heb dat niet. Ik ben er te gewoon voor. Het liefst zou ik willen dat mensen er geen twee tellen over na zouden denken als ze wisten dat ik hoer was, en me gewoon zouden behandelen als iedereen anders. Dat ze het eigenlijk gewoon zo'n beetje zouden vergeten. Ik voel met mensen mee, en daar hoort bij dat ik het voel wat ze over me denken, vooral als dat zo duidelijk te zien is aan alles van hun gedrag.

Afentoe komt er een positief artikel in de krant, of een positief programma op de TV. Dat is erg zeldzaam, maar als het gebeurt voelt het alsof ik opeens een hapje frisse lucht kan krijgen na veeltelang onder water te hebben gezeten. Helaas spoelt het weg in de onophoudelijke stroom media die het stigma alleenmaar bevestigen. Het goede artikel verdampt in de publieke opinie als een druppel op een gloeiende plaat.

Goed, ik zeik. Maar dit is mijn blog en ik mag hier best zeiken over wat me dwarszit, vooràl als ik een artikel moet schrijven om zoiets voordehandliggends te ontkrachten dat we vóórdeel zouden hebben van het stigma waar ik nou al jaren tegen probeer te vechten. Ik heb niet het idee dat ik hier iets schrijf dat mensen niet zelf konden bedenken als ze niet zo hardnekkig vasthielden aan het stigma. Rare kronkels zijn schadelijk. Mag het ietsje redelijker, alsjeblieft?

10 opmerkingen:

Anoniem zei

'Stigma' zeg je? Laat mij je eens vertellen hoe ik als man stigma's ervaar, stigma's van mannen welteverstaan... In een club waar ik nu een paar keer geweest ben had ik een apart gesprek met de bar-dame onlangs. Vraag me niet hoe we op het punt kwamen, maar volgens haar konden mannen alles wel neuken waar een gat in zat. Ze zei het niet echt gemeen en we hebben daarna ook best een goed gesprek met elkaar gehad. Ik kreeg uiteindelijk wat krediet toen ze door had dat ik ook mijn relatie in de wilgen had kunnen hangen i.p.v. een keer uit de bocht te vliegen. Ze had door dat ik gebukt ging onder een stigma.

Kunnen mannen makkelijker naar bed met anderen? Ja, ergens wel ja. Maar als je net als ik feministisch opgevoed bent, dan ligt het schuldgevoel altijd op de loer. Dan voel je je een viespeuk in de kroeg omdat je 'verboden lust' kent (stigma) en ben je opdringerig wanneer je een keer duidelijk maakt dat je 'zin' hebt, iets dat nou eenmaal bij mannen anders ligt als bij vrouwen. Ga je vervolgens naar een DVP, dan ben je een 'Hoerenloper'. Geloof me, dat wil je als man graag voor jezelf houden. Dat stigmatiseert je namelijk! Menig vrouw gaat kerels die ooit naar een DVP zijn geweest namelijk op de automatische piloot uit de weg zodra ze dit van je te weten komt.

Denk niet dat alleen jij op basis van je werk een stigma hebt gekregen. Je hebt een dubbelleven waar je goed aan verdient en wat je plezier bezorgt. Koester dat! Mijn dubbelleven kóst geld en vanwege de stigma's kan ik er tamelijk moeilijk van genieten. Wat ik zoek is niet te vinden, los gaan is lastig omdat er altijd gevoelens zijn die mij tegenhouden. Net iets te veel ontzag en respect voor dames denk ik. Ik kan mijn avontuurtjes niet aan elkaar vastknopen, ik kan niet met de ene dame de andere dame proberen te vergeten. Dat zou één en ander misschien gemakkelijker maken, een hoge frequentie waardoor het speciale er een beetje af gaat. Daarvoor in de plaats krijg ik wél keuze (wat?! niet in de kroeg hoor!) en een illusie die in werkelijk voor mannen niet bestaat. En dat leidt mij tot het laatste stigma: mannen zijn gemakkelijk te bespelen, raken snel verliefd en laten zich gemakkelijk uitkleden door gehaaide vrouwen.

Dat laatste zou wel eens de basis kunnen zijn voor het stigma waar jij zo'n hekel aan hebt.

Anoniem zei

@anoniem 18 april 2016 13:22
Amen!

Anoniem zei

Wat ik leuk vind is dat zondares een van de oudste en hardnekkigste vooroordelen over hoeren hier onderuit haalt. Namelijk dat hoeren dom zijn. Onbelezen. Immers, sex hebben kan iedereen.

Nou zal het best voor sommige hoeren gelden maar niet voor deze vrouw.

Even bij mijzelf (als man) te raden....Doe ik mee aan dat stigma?

Ik denk het wel. Zoals zo veel mannen denk ik vrij regelmatig aan sex. En zou een vrouw mij vertellen dat ze als hoer werkt of heeft gewerkt zou ik haar denk ik toch anders gaan zien.

Wat betreft betaling kan ik kort zijn. Hoeren zijn niet duur, kosten een hoop geld.

Verschil? Natuurlijk is 100 euro veel geld. Maar iedere professional in Nederland die los per uur betaald wordt en eigen klanten moet zoeken (zeker als klanten meestal maar 1 of enkele uren werk genereren) kost hetzelfde of meer.

Ook de meeste consultants die als zzp'er werken rekenen voor klussen van minder dan 4 uur al snel een dergelijk tarief.


Een schilder kost misschien maar 40 euro per uur wit, maar bestel er eentje voor 2 uur en inc. voorrij kosten etc ben je al snel zoiets kwijt.

Beroepen waar mensen doorgaans niet tot na hun 40ste in kunnen blijven werken zijn vaak veel hoger betaald (b.v. voetballers).

Een uur in een taxi kost je zeker meer.

Kortom die geld discussie vind ik op zijn hollands gezegd gezeik!

Wat mij intresseert (en vast veel meer ranzige mannen hier) is hoe je met zo'n beroep in je prive leven de sex leuk houd. Dat man/vriend lief niet de volgende klant is of zich zo voelt. En heb je er nog wel zin in na 4 keer met een klant...

Maar mogelijk is dat ook het stigma...gekke is dat ik me nooit af heb gevraagd of een psycholoog nog wel zin heeft met zijn vrouw te praten...

Ik denk dat ik stiekem wel een zekere bewondering heb voor vrouwen die ondanks dat stigma en maatschappelijke tegenwerking voor zo'n beroep kiezen. Zeker als ze er ook voor uitkomen.

Verder ben ik benieuwd wat je plannen zijn voor na je carriere...Geen idee hoe oud je bent maar komt natuurlijk een dag dat het lastiger wordt hiervan te leven(hoewel...de fokkens...). Meeste mannen willen toch een mooie wat jongere vrouw.

Hoe dan ook, lees je blog met veel plezier.

Anoniem zei

btw vergelijk het stigma hoer met het stigma slet.

schijnt niet uit te maken of het een beroep is, stigma is met veel partners sex(als vrouw).

Anoniem zei

In de club waar ik kom is het tarief voor een uur safe seks 120 euro.
Ik weet niet wat de verdeling precies is maar laten we even zeggen dat de helft van dit bedrag op gaat aan kamerhuur en de andere helft naar de dame.
Een simpel rekensommetje leert ons dan dat een uurtje seks met zo'n dame mij dus 60 euro kost.
Vergelijk dat met raamprostitutie waar een kwartier seks 50 euro kost. Als je het zo bekijkt dan vind ik de prijzen van die dames echt reuze meevallen. En als ik dan kijk wat ik er voor terugkrijg dan vind ik het de moeite waard.

Dat stigma is vervelend en ook ik heb daar last van, niemand weet dat ik gebruik maak van betaalde seks alleen ikzelf.
Maar sinds ik de prostitutie heb ontdekt, en dat is nog maar heel kort, ben ik seksueel een gelukkiger mens en dat is me wat waard. Soms voel ik de behoefte om het uit te spreken:"ik ga naar de hoeren en ik vind het nog leuk ook" ik doe dat niet maar het kost me werkelijk moeite.
Dat komt ook omdat ikzelf ooit iemand was die de meest rare ideeën had over prostitutie en de dames die daarin werkzaam zijn.
Ik dacht dat het zielige, domme, misbruikte ordinaire vrouwen waren. Inmiddels ben ik erachter dat degene die dom was ikzelf was. De dames die ik heb leren kennen kan ik maar op een manier omschrijven "moordwijven" niet dom, niet ordinair en al helemaal niet zielig.
Gisteren had ik een uurtje geboekt met mijn favoriete dame en het was in een woord geweldig, ik ben er nu nog vrolijk van en dat is me heel wat waard.

Marcus zei

Bij deze gelegenheid je me te verslaan. Ik begreep nauwelijks iets. Dat is de kracht van Google Translate !! Zo - mijn voornaamste gedachte is dat het woord stigma is afgeleid van het woord stigmata, die verwijst naar het bloed van Christus (een goede zaak - zelfs ik, een zondaar, kan zien dat). Dus, zondaar, troost bij in zo'n goed gezelschap (zoals Christus). Ik merkte ook op uw opmerking dat u uw tijd en een dienst te verkopen, en dat je niet een lappenpop. Ik zou willen dat de redding industrie zou erkennen dat.

Anoniem zei

@Marcus
Wut?

Anoniem zei

Stigma is afgeleid van de wonden aan handen van Fransiscus van Assisi. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar het had met volgens te maken met vogels. Zo heb ik het in elk geval op school geleerd.

Nico zei

@ Anoniem, 18 APRIL 2016 13:22:

Ik heb de indruk dat bij ongeveer de helft van de mensen de behoefte om te oordelen groter is dan de nieuwsgierigheid. Daarnaast heb ik de indruk dat dit ook de mensen zijn met een talent om zich met anderen te verbinden - hoewel er dan blijkbaar geen al te grote verschillen mogen zijn, omdat anders het oordeel er tussen komt te staan...

Wat ik wil zeggen, is dat ongeveer de helft van de mensen minder behoefte hebben om te oordelen, en soms daarentegen zelfs erg nieuwsgierig zijn. Ik heb een vriendin eens over de Wallen in Amsterdam rond geleid, waarna we in La Vie en Proost zijn geland. Onder vrienden, ook met vrouwen erbij, voel ik me niet verplicht om over ervaringen met hoeren of gays te zwijgen.

In het afgelopen jaar ben ik ook tegen oordelen van een vrouw uit de eerste groep over hoeren en hoerenlopers aangelopen. Erg vervelend, maar voor mij ook wel deel van een groter probleem - ik heb de indruk dat zulke mensen mij altijd sowieso maar deels waarnemen...

Wat ik wil zeggen: er is nog zoveel meer buiten de mensen in het café.

Anoniem zei

Interessant, die klanten die denken dat meer betaalt in verband met het stigma. Ik denk dat dat maar voor een heel klein deel op gaat. En dat extra bedrag ben je wegens stigma echter snel weer kwijt. Probeer als fulltime sekswerker maar eens een betaalbare huurwoning te vinden (lukt niet, tenzij je ook een loonstrook hebt van ander werk of je moet een valse loonstrook inleveren), een goede boekhouder die niet duurder is dan die voor andere sectoren, kamerhuur in een vergundeseksinrichting in vergelijking met het huren van een kleine kantoorruimte van dezelfde afmeting voor eenzelfde tijdstip etc.

Ik snap wel dat het aantrekkelijk kan zijn voor klanten om te denken dat de kosten het gevolg zijn van stigma. Dan hoef je er niet bij na te denken dat er ook andere redenen zijn waarom niet iedereen dit werk wil doen. Zoals het feit dat het niet per sé altijd lekker is om seks te hebben met klanten. Soms is het meer tobben met erectieproblemen dan seks. Soms moet je je communicatieve skills inzetten wanneer in je advertentie dat je zoent, maar dat de onderhoudsstatus van het gebit van de klant dat nu even niet toestaat..Dat soort zaken. Ja, dit werk vergt zeker skills. Het is prima dat de klant daar van geniet. Daar zijn we voor, niets om je voor te schamen, en het zou stigma vrij moeten kunnen.. Maar het is wel werk. Het vergt veel inzet, vaardigheden én het is ook weer niet altijd een pretje. Als stigma alleen zou betalen, dan zouden schoonmakers en putjesscheppers ook een goed salaris hebben. Maar ik denk dat dat mee valt.