maandag 11 december 2017

Ik hoef niet te schrijven

Ik zal eens een geheimpje verklappen. Ik begin tegenwoordig heel vaak aan het volgende stukje omdat ik vind dat ik het niet kan maken mijn schema te verbreken. Het zou een breuk zijn met wat ik heb opgebouwd, en dat voelt alsof het zonde zou zijn. Alsof ik iets opgeef waar ik zo'n goede reputatie mee heb opgebouwd. En dat is helemaal geen leuke motivatie.

Maar ik hoef niet te schrijven. Ik ben niemand wat verplicht. Ik word er niet voor betaald, ik heb niets wat ik ervoor terugkrijg, en ik heb zelfs niemand wat beloofd. Eigenlijk doe ik het als het goed is alleen voor mezelf, en dat is het enige wat het de moeite waard maakt om er zoveel werk in te steken, elke week al jaren. En als ik niet meer wil, dan is er weinig meer om me aan het schrijven te houden.

Als ik eens eerlijk kijk naar wat ik nou voor elkaar gekregen heb is dat helemaal niet leuk. Ja, ik heb een heleboel leesvoer beschikbaar gemaakt voor mensen die meer willen begrijpen van mijn vak, en veel collega's vinden het leuk om mijn blog te lezen. Maar wat heb ik verder nou bereikt? Mensen hebben alleenmaar diepere vooroordelen gekregen sinds 2008 toen ik begon.

De wetten worden steeds gekker. Het debat wordt steeds gekker. De pers en de TV worden steeds gekker. Wat ik heb uitgelegd, dat is een druppel op een gloeiende plaat geweest. Ik heb geprobeerd om een beetje naar boven te trekken, maar het glijdt alleenmaar heel hard naar beneden. Netzoals mijn lezersaantallen ook al jaren zoetjesaan wegzakken, want zoveel interesse is er niet voor waar ik aan werk.

Ik hoef het daar dus niet voor te doen. Waar dan wel voor? Ik ben niet meer de enige blogger over prostitutie. Er zijn andere blogs, en die halen meer lezers dan ik ooknog, en met minder schrijfwerk. Intussen blijf ik maar proberen om netjes alles uit te zoeken wat ik opschrijf, om zeker te weten dat het klopt, en ik niet méér toevoeg aan alle onzin die je overal over mijn vak leest. Ik lijk wel gek.

Voor de reacties hoeft het ook niet. Ik ben moe van al die mensen die het beter weten, of die gewoon niet goed lezen. En al helemaal niet voor alle klieren die mijn reacties gebruiken als speeltuin. Er zijn ook fijne reacties hoor, maar het ontmoedigt me zo dat er zoveel gekkigheid en zoveel gemeenheid overheerst. Vooral in de toon, want lelijke mensen springen er altijd uit. Soms is het gewoon bevredigend die reacties eruit te gooien.

Ik ben moe van de negativiteit. Ik ben moe van alle mensen die me mailen dat ik kinderen in gevaar breng omdat ik ze niet bang genoeg maak voor mijn werk. Ik ben moe van al die betweters die eens een artikeltje in de krant hebben gelezen en dus denken dat ze het allemaal duidelijker zien dan ik. Moe van de mensen die me waarschuwen dat mijn leven zo gevaarlijk is en ik zo naïef ben dat ik dat niet zie.

En ook van collega's. Ik ben moe van collega's die zeggen dat ik het werk niet geil genoeg laat klinken en de klanten teveel inkijk geef. Ik ben moe van collega's die bevelen dat ik ze alle gegevens moet geven die ik heb verzameld over de wet of de reddingsindustrie, alsof ik hun secretaresse ben. Ik ben moe van collega's die me berispen dat ik alleen nieuws mag gebruiken waarvan ik een koppeling naar een grote krant heb. Ik ben moe van collega's die zeiken dat zij nog nooit last van de zedenpolitie, belastingdienst of gemeentes hebben gehad dus dat ik niet moet klagen. En meteen zich aan me vast proberen te klampen als het vervolgens wèl gebeurt.

Moe van de mannen die denken dat ik voor hèm wel een uitzondering ga maken en met hem afspreek via mijn blog. Moe van de verstokte maagden die passief van me willen dat ik ze overhaal om bij me te komen zodat ik ze kan ontmaagden. Moe van de want-to-be pooiers die gaan zeuren dat ze met me willen werken. Moe van de klanten van andere meiden die vinden dat ik zou moeten werken zoals hun meisjes. Moe van de haatmail en de doodsbedreigingen.

En intussen komen er ook geen ingezonden stukjes binnen die zorgvuldig genoeg geschreven zijn om te plaatsen.

Deze week had ik een stukje voorbereid waar mensen uit mijn helpersgroep heel veel werk in hebben gestopt. Er is heel diep gegraven naar wat er nou eigenlijk achter de schermen gebeurt. En al dat werk laten we nu links liggen, want als ik erover schrijf kom ik over als een samenzweringsmaniak. Kijk maar hoe moeilijk mensen geloven wat ik gewoon al schrijf, wat ze zelf na zouden kunnen zoeken. Dus deze week vervalt, en op een hele nare manier. Dus ik heb de pee in.

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook dit is een leuk stukje, bedankt! Je hebt gewoon de winterblues, nergens voor nodig zo somber te zijn, is ook te wijten aan die gekke christelijke opvoeding die je gehad hebt. Dus makkelijker geschreven dan gedaan. Werkze weer!

Anoniem zei

Ja dat begrijp ik wel. :-(

Als het je zo frustreert, zou ik zeker stoppen .. om je hart te luchten kun je misschien beter met collegaatjes mailen, en op je blog staat inmiddels genoeg informatie voor mensen die geïnteresseerd zijn.

Anoniem zei

Dus ik heb de pee in. Je zal niet de enigste hoer zijn die soms de pee in heeft. Kop op!

Anoniem zei

Kom op er is meer interesse dan je denkt, ik kijk in ieder geval elke keer weer uit naar een nieuw stukje, niet alles is negativiteit. Maar we zijn allemaal wel eens iets beu, ik raak je stukjes nooit beu, puur uit interesse.....Groetjesss van Peter

Anoniem zei

ik vind je blog wel leuk. Toen Paulus op de Areopagus preekte, liep ook iedereen weg. Slechts een paar mensen bleven over. En vergeet niet dat we naar de Eindtijd gaan. Moralisme en antiseks gaan helemaal terugkomen.

Anoniem zei

Wat een positieve reactie voor een rare atheïst

Anoniem zei

De wereld zit vol met rare mensen, zoals je al ziet aan de voorbeelden die je opnoemt.

Misschien is het een goede gedachte dat er ook lezers zijn op wie je wel degelijk invloed hebt gehad. Het feit dat ze niet reageren zegt niets.

Je moet onthouden dat de meeste mensen alleen iets op internet zetten als ze willen zeuren of iets van je willen.
De rest, de stille lezers, zijn de lezers die het we waarderen.
Net zoals bij webwinkels. Je neemt alleen contact op als er een probleem is. En op forums zie je ook alleen maar mensen met problemen die van zich laten horen.
Als ik jou was zou ik proberen te beseffen dat je wel degelijk wat hebt bereikt. Vooral bij de lezers die niet reageren.

Anoniem zei

Zondares ik vind je blog geweldig. Jij praat tenminste de waarheid over prostitutie en je laat tenminste een andere waarheid zien dan de mainstream. Ik heb zoveel respect voor jou dat jij dit allemaal doet. Want zoals je zelf al zegt je hoeft het niet. Ik kijk nu eerlijk gezegd wel uit naar je stukje. En fuck mensen die zeggen dat het samenzweringstheorie is. Laat ze de schijt krijgen. Het woord conspiracytheory is uitgevonden om kritische denkers te ontmoedigen. Dus alsjeblieft zondares blijf gewoon doorgaan totdat al je passie op is. Er zijn een hoop mensen die je waarderen en die heel veel hebben aan jou blog.

Xxx van je grootste fan

Anoniem zei

Laat je niet gek maken!

Erik zei

En zie, ik ben toch weer teruggekomen op je blog. Schrijf dat stuk, publiceer het. De mensen moeten weten wie er achter zitten. Dat is nu juist wat mensen nodig hebben. Het zal ze de ogen openen en niet alleen over prostitutie.

Anoniem zei

Hoi Zondares,

Ik lees je blog elke week met veel plezier

Groeten en dank, Erwin

Anoniem zei

Ik vind dat jij vaak erg leuke en leerzame stukjes schrijft, Zondares. Ik lees ze iedere week met veel plezier. Omdat ik als klant interesse heb voor alles wat met prostitutie te maken heeft en ook omdat ik er mooie, nieuwe inzichten uit gehaald heb.

Je hebt gelijk, je hoeft niet te schrijven. Maar je vindt schrijven leuk, vermoed ik. Het plezier, dat je uit het schrijven haalt, zou ook je belangrijkste drijfveer moeten zijn. Niet de verplichting om iedere week met een stukje te komen, niet het idee dat je aan de verwachtingen van je lezers tegemoet moet komen, en al helemaal niet het idee-fixe dat jij er met jouw stukjes in zal slagen om de denkbeelden over prostitutie bij te stellen. Veel (conservatieve) politici en andere mensen houden nu eenmaal liever vast aan hun eigen denkbeeld dat prostitutie zondig en verkeerd is. Zij zijn niet gevoelig voor jouw argumenten, hoe waar die vaak ook zijn, en met hoeveel overtuiging die ook door jou worden opgeschreven.
Verwacht niet dat jouw stukjes een milder prostitutieklimaat, betere omstandigheden en meer rechten voor prostituees opleveren. Zolang je die hoop koestert, zul je keer op keer teleurgesteld worden.
Schrijf gewoon omdat je het leuk vindt om te vertellen wat je meemaakt en hoe de prostitutiewereld in elkaar zit. Dat kunnen persoonlijke stukjes zijn, maar ook politieke stukjes. Stel je ermee tevreden dat je gelezen wordt, dat je soms mensen ontroert of van nieuwe inzichten voorziet, maar verwacht niet te veel hoogdravende dingen.

Je schrijft leuk, ik lees je graag en ik heb al vele wijze lessen van je geleerd, zelfs over mijn eigen gedrag en mijn beweegredenen om prostituees te bezoeken. Ik hoop dat je nog een flinke poos doorgaat met schrijven. Maar doe dat alleen zolang je het zelf leuk vindt, en sla gerust eens een weekje over als je er niet voor in de stemming bent.

Anoniem zei

Ik wordt moe vsn het feit dat jij van iedereen moe word

lkozi zei

Ik ben nieuwsgierig naar het stukje waaraan jullie werken!

Anoniem zei

ZZP & Pensioen? Is dat geen issue?

Anoniem zei

WRP? Status?

Anoniem zei

Of een wat lichter onderwerp. “Ze” noemen FamkeLouise steeds een Hoer, maar dat is geen Hoer, ze ‘zingt’.

Anoniem zei

Lieve Schat,

Ik mis je !!!

Tegen de krachten achter een site als bijvoorbeeld exxpose.nl/ kun je ondertussen weinig beginnen. Die zullen de komende tijd alleen nog maar toenemen... ben ik bang.
Totdat het tij zich dan weer keert.

Voorlopig lijkt het mij zo dat de 'verbiedertjes' - {veelal vrouwen en/of mannen zonder ballen} - het voor het zeggen zullen hebben / krijgen.
En dat is niet leuk, zeker niet... De zeikerds aan de macht, wie wil dat nou ?

Het wordt steeds lastiger om nog de Robin Hood uit te hangen, sinds de 'verbiedertjes' er steeds beter in raken om het leven onmogelijk te maken. --> Een gevoel van 100 procent veiligheid is immers wat wij ons wensen...
En dan krijg je vreemde clownen - zoals Trump - op de troon ;-)

Jij bent en blijft voor mij ondertussen De Schat,
*-) Herman




Anoniem zei

Lieve Lieve Schat,

Zo Mooi en Lief als je bent - als ik je vind - wil ik je ondertussen vragen om je niet te vergissen... en m.a.w. dus vragen om op te houden met een klaagzang.
Want een klaagzang helpt jou, mij / ons gewoonweg niet verder.

Lees bijvoorbeeld het boek 'Jan Houtekiet' van Gerard Walschap, (google er eens op).
Het zijn niet de mensen die het leven maken, (de mensen die leven in de brouwerij weten te brengen), maar jammer genoeg juist diegenen die er een halt aan toe willen roepen met regeltjes van me zus en me zo.
(de boswachters, politieagentes en noem ze maar op).

Lieve groet,
*-) Herman

Anoniem zei

Ps.
Met 'de mensen' bedoel ik de verbiedertjes.
(ik heb weer eens niet op zitten letten tijdens het typen... sorry)

Anoniem zei

Wat 'De Verbiedertjes' betreft mag www.exxpose.nl/ een voorbeeld zijn, (naast die meid Jojanneke van den Berge die inmiddels in vandaag de dag acteert... na zelf te hebben aangegeven jarenlang in een waas van hormonen te hebben gezeten --> https://www.kekmama.nl/artikel/persoonlijk/jojanneke-van-den-berge-ik-heb-jaren-een-waas-van-hormonen-gezeten).

Anoniem zei

je kan niet tegen kritiek.

Anoniem zei

Was het misschien Jojanneke die het berichtje schreef dat je niet tegen kritiek kunt ?
Het zou mij niets verbazen ;-)

Anoniem zei

Voor mij ben en blijft je De Leukste en De Mooiste !!!
Een vrouw met het verstand en lef om goed te zijn voor anderen.
Naar de foto's van jou kan ik maar beter niet kijken, want mijn hart slaat er keer op keer bij over :-) :-)

Lieve groet *-)
XXX, Herman

Anoniem zei

Ik lees je nu weer 'es nadat ik er langere tijd even minder gelegenheid voor had gezocht (inderdaad, die vreselijke moraal van al die burgertrutten waar ik me dan ñet als jij over ga ergeren) maar je frisverrast me altijd weer met je scherpe observaties. Die zijn veel waard! En mogen de mensheid niet onthouden worden...
Doorgaan! Het is heel bijzonder! En dus: jij bent uniek!

:) Sybaris