Als mensen weten dat je hoert, gaan ze er vaak vanuit dat je dan ookwel allemaal andere dingen zal doen. Je zal wel makkelijk met drugs zijn, je zal wel makkelijk door Jan en alleman laten paaien, je zal wel zwartwerken, frauderen met de bijstand, en nogwel meer dingen die niet netjes zijn. Want als je sekswerk doet, zal je wel geen moraal hebben, en dan zal je al die andere dingen, die mensen doen die sekswerk te extreem vinden, ook wel geen probleem vinden.
Dat is onzin.
We hoeren niet omdat we geen moraal hebben. We overschrijden ook niet onze eigen moraal als we ons werk doen. We hebben alleen over de randjes gekeken van wat mensen over sekswerk denken, en hebben ontdekt dat het eigenlijk heel anders is. We zijn dus niet van onze moraal over seks afgestapt, we hebben gekeken naar hoe onze moraal over seks eigenlijk anders kan, en hebben hem niet onterecht toegepast op dingen waar hij niet bij thuishoort.
Er zijn best meiden die een losse moraal hebben. Niet de grote namen in de business natuurlijk, want zonder een strakke morele code kom je nooit hoog op de kwaliteitladder. Klanten zijn gewone mensen, en dus ook best onwetend over seks. Je kan vanalles doen zonderdat ze zien dat je er te weinig werk instopt, en het enige wat ze dan zien is dat ze niet zo'n spetterende ervaring hebben als bij meiden die wèl serieus werken. Die leggen dat bij zichzelf. Maar ookal legt een klant het bij zichzelf, hij gaat wel naar een ander.
Als hoer ben je alleen goed bezig als je weerstand kan bieden aan verleidingen om er met de pet naar te gooien. Niemand die je goed aan het werk houdt, als je niet wil. Je moet uiteindelijk je eigen pooier zijn (eigen pooier zijn). Werkethiek is het enige wat je goed genoeg maakt om echt je draai te vinden in het vak, anders val je ergens droog in een soort werk die je niet inspireert. De aanpakkers die ik ken hebben allemaal een sterke moraal.
Moraal heeft veel temaken met eerlijk zijn. Met jezelf in de spiegel kunnen aankijken, met niet jezelf hoeven voorliegen over wie je bent en wat je doet. Dat je niet de werkelijkheid voor jezelf hoeft te verdraaien om jezelf een eerlijk iemand te vinden. En in ons werk is dat vooral zorgen dat mensen eerlijk krijgen waar ze je voor vertrouwen. En dat je dat vertrouwen waard bent, en niet de klant die zich aan je overlevert tekort doet. Je moet jezelf aan je regels kunnen houden.
Iets waar veel professionele meiden prat op gaan is hun discretie. Die zullen nooit loslaten wie er klant bij ze is, ookal haten ze hem of zouden ze er voordeel van kunnen hebben. Die houden alle geheimen en pillowtalk stil, en nooit zal je ze zover krijgen dat ze iets vertellen dat je bij een klant kan passen. Nieteens omdat ze dat goede zaken vinden, ookal is het een goede zakelijke beslissing, maar omdat ze het niet vinden kùnnen.
En niet alleen voor zichzelf. Ook voor wat ze accepteren van de wereld om zich heen. Als hoer moet je op je strepen kunnen staan, en daar moet je die strepen dan wel eerst voor hèbben. Om op je strepen te staan moet je het gevoel hebben dat je op die strepen màg staan, en zelfs dat je erop hóórt te staan. Dat zijn dingen die ervoor zorgen dat je bestwel met je eigen regels, plichten en rechten bezigbent.
Het is ook iets wat met je eigen trots temaken heeft. Je moet je aan je eigen trots vast kunnen houden in een samenleving die zo op je neerkijkt. Trots op jezelf kunnen zijn kan alleenmaar als je jezelf eerlijk de maat kan nemen, en dan kan zien dat je gewoon goed bezigbent. Je hebt nodig dat je jezelf in de spiegel aan kan kijken over wat je doet. En daarvoor moet je een gezonde moraliteit hebben, waar je je ook aan houdt.
Moraal is niet iets unieks. Dat heb ik heel langzaam geleerd, en nogsteeds heb ik weleens dat ik terugval op het idee wat ik van mijn ouders en de Kerk kreeg, dat er één echte moraal is en de rest valse leer. Moraal is gebaseerd op wat je eerlijk vindt, wat je waardevol vindt, en wat je een recht vindt. Sommige dingen zijn zonneklaar en vindt iedereen hetzelfde, andere dingen niet. Ga maareens praten over maximumsnelheden of wiet bijvoorbeeld.
Ik heb met collegaatjes gepraat die met hun moraal in de knoop zitten. Die hebben niet doordacht wat hun moraal moet zijn, en laten zich door hun gevoel leiden. En dat gevoel komt vooral van wat ze van hun ouders en de TV mee hebben gekregen. Die zitten daar dus wel een beetje moeilijk mee, want die zien ook wel dat die moraal niet bij de werkelijkheid past. Hun eigen moraal hangt daar dus een beetje raar tussenin.
Je hebt ook meiden, vooral de superintelligente, die alles tot in de puntjes hebben doorgedacht. Die hebben er ook geen twijfel meer aan, en gaan zelfs gráág die discussie aan. Die hebben ook helemaal geen morele problemen met dingen waar ik nog wel van terugschrik. Ik heb eigenlijk alleen mijn moraal aangepast bij de dingen waar ik ook ervaring me opgedaan heb, en ik heb het niet verder opgeschoven.
Als ik praat met meiden die een andere moraal hebben dan ik, dan voel ik me soms ongemakkelijk bij wat ze doen. Meiden die zich door een beest laten naaien, of die een spoor van opgebruikte pooiers achter zich laten, of die piepjonge jongens als klant accepteren, die maken me nogal ongemakkelijk. Maar ik kan dan wel mijn moraal daarover laten spreken, maar dan ben ik gewoon kortzichtig bezig. Ik laat ze in ieder geval zich verklaren, en als ik dat niet door kan prikken, respecteer ik ze gewoon. Hoe ik me bij wat ze doen ook voel.
maandag 6 november 2017
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
8 opmerkingen:
Ja, Zondares, dat lijkt me een gezonde kijk op de wereld. Leuk stuk!
Prachtig stuk weer zondares xxx
Jij respecteert de code van de prostitutie. Mijn ervaring als klant is dat vooral de Hollandse dames in de 30 a 40 jaar de code hebben die jij beschrijft. Ik denk dat de dames boven de 50 die code ook hebben. Die code van eerlijk zijn en discretie en het netjes willen doen. Mijn ervaring met jonge meiden is dat die er vaker met hun pet naar gooien en vaker broodmeiden zijn. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Ik heb toevallig vorige week dit stukje gezien:
Crash course philosophy, over verschillende 'soorten' moraal, en dat vind ik hier ook mooi bij passen.
Korte versie: Na een kinderfase (waarin je vooral naar eigenbelang kijkt), komen mensen in een fase waarin ze hun moraal ontlenen aan 'de regels', en 'wat zouden anderen hier van vinden/van zeggen'.
En tot slot komen de meesten als echte volwassenen terecht in de 'post-conventionele' fase, waarin je echt over de dingen nadenkt, en redeneert vanuit zelf opgebouwde principes, normen en waarden.
Ik heb het idee dat de mensen die hoeren 'slecht' vinden (vooral) nog in die 2e fase zitten. En volgens mij is dat ook wat je hier in feite uitlegt. Sommige mensen zien alleen dat je 'de regels' overtreedt (wat de regels dan precies zijn is ook niet altijd even duidelijk, alleen prostitutie is nou eenmaal slecht 'omdat het prostitutie is').
Helaas zie je die houding ook veel bij degenen die beter zouden moeten weten (handhavers bijvoorbeeld).
Cool!! Morality is very individual. And often it's not real. Obviously hurting a child (for example) is reprehensible but subscribing (doctor) a birth control pill or acknowledging same sex marriages is for some individuals morally unacceptable. Morality is (a lot of the time) something that takes place within someone's head. The notion that a prostitute is not a moral person is, frankly, obviously, (believe me) fucking absurd.
segers is aan het doordraaien, koppelt MeToo nu aan prostitutie. Mooie truc om de aandacht af te leiden van de gestegen ziekenfondspremies en de bezuiniging op de wajong. Zonnie zeg er wat van.
Het lijkt mij dat prosties ook een ‘me-too’ kunnen ervaren onder werktijd of privé?
Het standaard koppelen van Me-Too aan Prostitutie (ik zag het ook gebeuren op twitter) kan ernstig nadelig zijn voor de prostituee die serieus een Me-Too ervaart en daar aangifte voor wenst te doen.
Het verschil tussen prostitutie en Me-Too is dan weggeredeneerd door christenen. Een ernstig misverstand.
Ik geloof dat die #metoo voor prostituees (eigenlijk een #youtoo) van Melissa Farley afkomstig is, die vorige week het land heeft aangedaan; zie Trouw. (Hint: open in een incognito-venster)
Ik kwam hem daarna tegen in de Volkskrant bij de onvermijdelijke Elma Draijer. Jullie weten wel - dat is die vrouw die het liefst de hele dag thuis in de keuken als een echte vrouw taarten zou willen bakken voor haar man, maar die zich gedwongen voelt om de geëmancipeerde vrouw uit te hangen, wat zich dan elke week weer uitdrukt in de meest onnavolgbare redenaties over homo's, prostituees, allochtonen enzovoort...
Farley zou nog een dinertje hebben gehad met Segers.
Met het CU in het centrum van de macht worden het weer klassieke tijden - als je je niet volgens de gangbare norm gedraagt, dan moet je wel ziek zijn, niet goed in je hoofd of anders wel verschrikkelijk onderdrukt worden...
Wat vind je van Fillemon op de Wallen?
Een reactie posten