maandag 1 mei 2017

Het ex-effekt

Toen ik nog niet hoerde, vond ik het ex-effekt altijd heel vreemd. Een vriendin of kennis had dan wat met een jongen gehad, en dat was dan uitgegaan. Daar zitten meestal wel wat slechte gevoelens aan vast. Dat begreep ik dan wel. Maar dan gebeurde het nog weleens dat ze dan die ex ergens tegenkwam, en dan ondanks al die toestanden, en ondanks een nieuwe relatie die ze dan had, toch met hem in bed verzeilde.

De reden die je dan te horen kreeg was meestal gewoon onzin. Ze gaven de schuld aan dronken zijn, aan opdringerigheid van de ex, aan andere vrienden die ze niet wou vertellen dat zij en haar ex nietmeer samen waren, aan heftige emoties doordat zij en haar ex het over oude problemen hadden gehad, aan dat "hun liedje" in het café draaide, ga maar door. Maar nooit waarom ze zoiets deden wat toch meestal heel erg tegen hun karakter in ging.

In de tijd daarna kreeg je dan vaak een hele waterval van emotionele toestanden. Moesten ze nu niet weer samenzijn, gaf dit niet aan dat de huidige relatie eigenlijk niet werkte en ze terug moest, wat betekende het nou dat hij haar eerst zo gemeen en ongevoelig had gedumpt en nu de perfekte liefdesnacht met haar had doorgebracht, al die dingen. En uiteindelijk liep het altijd met een sisser of een knauw af.

De slimmere meiden hadden wel door dat ze gewoon even goed doorgesmeerd waren door hun ex, en schreven hem met veel plezier op als een neukertje voor als ze weer wat nodighadden. Tenminste, als die ex niet hetzelfde ging doen als in de vorige paragraaf, want mannen kunnen ook heel afhankelijk gaan doen als je ze een keertje een goeie beurt geeft. Laat een man goed hard sterretjes zien, en hij wordt nou eenmaal makkelijk verliefd op je.

Met genoeg ervaring in de hoererij ben ik dat toch wat meer gaan begrijpen. Dat heeft nogwel meer geholpen dan dat ik zèlf ook wel voor het ex-effekt voor de bijl ben gegaan. Dat overkwam me dan min of meer, en daar leerde ik maar heel weinig van. Eigenlijk liet ik de lessen die het me leerde links liggen omdat ik meteen helemaal in de war was over wat voor relatie die seks nou betekende dat we hadden, en alleen daarnaar keek.

Na de eerste paar keer dat het me overkwam ging ik erop rekenen, wat het aan de ene kant natuurlijk nog makkelijker maakt dat het danook gebeurt, maar aan de andere kant er ook voor zorgde dat ik tijdens de seks niet overdonderd was, en nog voordat we klaar waren ik al lag te denken: "O, wat heb ik nou weer gedaan." Het haalde voor mij wel een stuk van het plezier eraf. Dat heb ik gelukkig niet meer, want het relatiedenken heb ik nu wel achter me gelaten.

Ik ben wel blij dat ik toen ik nog heel groen was met seks, voordat ik er meer mee ging doen dan alleen relatieseks of handig in bed geluld worden, niet geheimzinnig met mijn exenseks ben omgegaan. Ik biechtte het altijd op aan vriendinnen, en die vertelden dan honderduit dat zij dat ook deden. Niet allemaal natuurlijk, maar bestwel veel. En dat zorgde ervoor dat ik mezelf eens niet zag als een rare afwijking als het om seks ging.

Eigenlijk is het namelijk heel logisch. Je hebt al eerder met hem gesekst, dus je hebt die drempel met hem véél minder. Je weet wat je aan hem hebt, wie hij is, en dat hij geen enge vreemde is. De drempels om seks te hebben heb je al zo lang achter je gelaten dat ze geen echte drempel meer zijn. En als hij een echte ex is, maak je je ook geen zorgen over wat hij ervan zal denken als je hem weer eens neemt.

Je weet hoe je ex in bed is, en hoe je hem kan verleiden en besturen. En intussen kan je ookwel wat nieuws hebben geleerd. Dus hij is wel genoeg een vreemde om het spannend te maken, maar heel veel twijfels en onzekerheden die je met vreemden hebt, heb je niet bij hem. En omdat je niet meer met een vriendje te maken hebt, hoef je ook niet je relatie in gedachte te houden terwijl je bezigbent.

Alles wat je eerst zovaak kreeg dat je je er gek aan irriteerde, heb je nu al zolang niet meer gehad dat het je echt niet dwars kan zitten. En wat je vroeger te vaak te zien kreeg om het nog lekker te vinden heb je nu al een poosje niet meer gehad. De meeste relaties beginnen seksueel, dus aantrekking voel je wel, ook als je hem als partner niet meer hoeft.

Je rolt er bovendien zo in. Jullie hebben oude seksuele gewoontes met elkaar, en als het niet om de seks is afgebroken reageren jullie vast nog steeds goed op elkaars seksuele signalen. En als je even samen zit, komen die vanzelf spontaan om de hoek kijken. Voor je het weet doe je wat je gewend was, en waar je je lang mee op je gemak hebt gevoeld. Het is soms moeilijk om níét seksueel op elkaar te reageren. En waarom ook niet?

Nouja, vanuit het relatiedenken zijn er een boel redenen om te zeggen dat het niet mag en niet hoort. Je hoort immers alleen te seksen binnen een relatie, en als iemand een ex is dan heb je een soortvan vanzelf ruzie met hem, want hij heeft immers je verwachtingen over een relatie niet waar kunnen maken. Hij is dus fout voor jou, en wat je doet hoort niet in een gezond relatiepatroon, en je bent ook misschien al wel met een ander in een relatie, dus ga je vreemd.

Met andere woorden is hij dus een foute man, en als je toegeeft aan iets heel toegankelijks en laagdrempeligs doe je iets stouts dat een geheimpje van jullie tweeën wordt. Dat is op zich al pikant genoeg om het te doen. Maar je laat er ook mee zien dat je nog steeds aantrekkelijk voor hem bent, en je hebt het gevoel dat je seksueel je opties open hebt staan, zonderdat je risico's buiten je relatie hoeft te nemen door met nieuwe partners wat aan te hoeven leggen.

De seks zelf is vaak wat de uitvoering aangaat matig, want er zit geen spanning van het nieuwe aan, maar toch ervaar je het als hele heftige geile seks door al die dingen die eraan vastzitten. Of het nou samenkom-seks is, nostalgisch, of met iemand die je seksueel wel heel goed paste, maar waar de relatie verder niet goedzat. En exenseks is voor heel veel mensen de introductie aan die bijzondere ervaring, de hate-fuck.

Het ex-effect bestaat, en het is sterk. En als samenleving weten we dat ook. Daarom zijn mannen zo aarzelend als ze weten dat je je ex gaat ontmoeten, en daarom heeft je ex tegenkomen ook altijd een sterke seksuele lading, zelfs als je niets van plan bent. Je ex ontmoeten, daar zit wat aan. En dat is natuurlijk alleenmaar een extra puzzelstukje van de hele pikante ervaring.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor dit stukje ik vond het leerzaam. Zo heb ik het nog nooit bekeken.

Anoniem zei

@anoniem 1-5-'17 00:24:
Misschien moet je eerst eens beginnen met het juist hanteren van je taal... reaxies? verwijdert? Het is reacties en verwijderd...

Zondares, weer een leuk stukje! En he, het is toch algemeen bekend: De beste seks is seks met je ex ;-)

Kees zei

Zou bij vrouwen waarbij de ex een nieuwe (vaak jongere) vriendin heeft ook niet meespelen om haar ex te neuken om zo te bewerkstelligen dat er sprake is van een overspel-situatie tussen haar ex en zijn nieuwe vriendin.

Een hate-fuck van de vrouwelijke ex naar de nieuwe vriendin van haar ex. De spreekwoordelijke lelijke slet zeg maar....

Ook al komt de "nieuwe vriendin" het veelal niet te weten, ik vermoed toch dat de ex daar op korte termijn een soort van "fijn wraakgevoel" uit genereert. Alhoewel je een paar van je lange haren in of rond de (nieuwe) echtelijke stonde zou kunnen achterlaten. In de film verliest de dame tijdens de heftige hete seksscène meestal haar oorbel die dan ongemerkt onder het bed rolt.

Of hebben we het hier alleen over filmromantiek?

TK zei

Ik zou willen dat meer vrouwen zoals Zondares waren. Dan kon je als man tenminste gewoon een leuke (seks)relatie hebben, zonder al dat normatieve gezeik dat er normaal bij komt kijken