Jarenlang ben ik heel slecht geweest met adverteren. Toen ik voor het eerst voor mezelf ging werken, had ik de advertentietekst van een ander meisje gepikt, en mijn maten en kleuren alleen veranderd. Die advertentie heb ik jarenlang gehad, en ik kwam er maar niet verder mee. Ik dacht weleens eraan om hem te veranderen, maar dan keek ik naar dat invoerveld met het zweet in mijn handen, en na tien minuten klikte ik het toch maar weer dicht.
Het was een soort writer's block, maar eigenlijk nogmeer een soort plankenkoorts. Als ik één op één met een man ben, kan ik kijken naar zijn body language, en heb ik het helemaal in de hand. Als ik een advertentie schrijf, is dat heel anders. Dan zijn er duizenden mensen die ik niet kan zien, die allemaal kritisch kijken naar wat ik geschreven heb. Daar klapte ik toen van dicht.
Een blog schrijven heeft dat fijn opgelost. Ik maak me helemaal niet druk meer over schrijven voor publiek. Geen plankenkoorts meer, en eigenlijk vind ik het wel leuk. Maar ik was er niet op voorbereid dat er ook weer kunst zit aan advertenties schrijven.
[Zet die anecdote terug, die gaf body aan je stukje -B]
Oude collega's hebben het al vaker tegen me gezegd, je kan je advertentie het best door een man laten schrijven. Die kunnen zien wat je beste hoeken zijn, wat je belangrijke aantrekkingspunten zijn, en wat ze van je willen. Jammer alleen dat het heel hoog scoort bij Justitie als ze het gebruiken als bewijs dat je wordt gedwongen. Volgens Justitie is een vent je advertentie laten schrijven mensenhandel, moderne slavernij. Van jou dan, gek genoeg.
Zelf kan je natuurlijk ook prima je advertenties schrijven, maar dan moet je wel leren hoe dat moet. Het lijkt namelijk doodsimpel, maar dat is eigenlijk alleen omdat je ziet dat zoveel van je collegaatjes maar wat doen. De meeste advertenties voor hoeren doen namelijk maar half wat hun werk is, omdat die meiden er gewoon niet de kennis en de handigheid mee hebben.
Adverteren geeft je één kans voor een eerste indruk bij je klant. Je krijgt hem niet eerst te zien, je kan je presentatie niet aanpassen aan wat je aan hem ziet, hij leest ècht niet meteen je hele advertentie door, en je staat tussen duizenden andere advertenties. Dat is nogal wat anders dan lonken naar een man vanachter een raam, en het is danook een heel eigen spel dat je moet leren spelen.
Eigenlijk is adverteren vooral reclame maken. Dat betekent dat je een pakketje moet maken dat past op de reclamesite of in de krant waar je adverteert, en wat de dingen doet, die reclame moet doen: het moet de aandacht van je lezer pakken, het moet hem iets vertellen wat hem prikkelt om door te snuffelen, en het moet hem de weg wijzen hoe hij meer kan krijgen van wat hem prikkelde.
Ik had altijd gedacht dat ik niet hoefde te schrijven om iemands aandacht te grijpen als ik tochwel adverteerde op hoerenwebsites. Die mannen zijn toch al naar hoeren op zoek, die hoef ik niet op het idee te brengen! Toch is dat niet zo. Veel klanten beginnen uit verveling, of zonder echt een doel, of zonder een duidelijk beeld van wat ze willen, eens te snuffelen op zo'n site, en die moet je echt even prikkelen.
De foute manier om dat te doen is schreeuwerig adverteren. Je valt een beetje extra op, maar je prikkelt mannen niet om je als iets fijns te ervaren. Er is voor elke soort advertentie wel een groepje klanten te vinden, zelfs gebrabbel of onzin, maar die groepjes zijn veel kleiner dan de gewone klant die gewoon prettig contact met je wil. Klanten die je trekt met schreeuwerige advertenties zoeken schreeuwerige temeiers.
Als je eruit wil springen op de goede manier, wil je juist overkomen als een meid waar de klant wat mee kan. Dus je spreekt zijn taal, en dat laat je duidelijk zien, je titelzinnetje is precies wat hij wil horen, en je profielplaatje is wat hij wil zien. Dat betekent lang werken en poetsen aan je tekst, vooral het beginnetje, en het uitzoeken van de perfecte foto.
De foto's zijn misschien wel het belangrijkste. Mannen zijn kijkbeesten, zoals vrouwen dat stiekem ook zijn, maar niet laten merken. Ze willen over je horen en lezen, ze willen weten wat je doet en aanbiedt, maar ze willen je vooral zíén. Dan is snel de fout gemaakt om ze porno voor te schotelen, maar dan mis je toch veel van wat zo'n vent zoekt. Mannen houden wel van porno, maar ze zijn niet eenzijdig.
Het beste is een mooi gemaakte foto waarop je hem flirterig aankijkt. Maar wie wil er nou met haar gezicht op een advertentie? Die foto's krijg je nooit meer weg van internet, en dan loop je wel grote risico's met je privacy. Dus dat is alleen weggelegd voor meiden van ver weg, uit landen waar niemand haar gaat vinden op Nederlandse websites, of waar het sowieso niet uitmaakt.
Een beetje porno werkt wel voor mannen. Dan zien ze dat je hebt wat ze zoeken, want ze willen wel weten dat je naakt ook lekker bent, en lenig genoeg. Maar met alleen gespreide dozen en je lippen om iemands pik heen krijg je toch niet echt de gemiddelde klant over de streep. Die is niet op zoek naar een kut, die is op zoek naar een vrouw. Je moet ook laten zien dat er meer aan je is dan alleen pornostandjes.
Met aangeklede foto's is het altijd een beetje extra oppassen. Het geeft klanten wel een wat meer menselijk beeld van je, want we zijn moeilijk met naakt in onze maatschappij. Aan de andere kant worden meiden véél makkelijker herkend van een foto waarop ze kleren dragen, dan van foto's waarop ze naakt zijn of lingerie dragen. Ook als het niet hun gewone kleding is. Mensen kijken anders naar die foto's. Extra voorzichtig zijn dus.
De foto's moeten niet lelijk zijn. De kleurbalans moet goed zijn, ze moeten niet te fel of te donker zijn, maar een lichte foto trekt wel meer klanten. Die zien je dan als jonger, lichter, verfijnder, liever, zachter. Als je probeert om juist wat strenger en gevaarlijker te lijken is meer contrast juist belangrijk. Dat zijn minder klanten, maar wel klanten met realistische verlangens.
Je foto hoeft niet HD te zijn. Kleine foto's doen het meestal beter, want dan gaan ze niet naar elk plooitje kijken. Hoe hij in miniatuurafbeelding eruitziet is belangrijk. Sommige foto's worden dan namelijk heel lelijk, en die moet je gewoon niet in je advertentie hebben. Zorg voor een leuke, frisse pose, zie eruit zoals je wil dat hij je ziet, maak het in een goeie lokatie en zorg voor een mooie kleurbalans, dus geen telefoonfoto's met een vale flits in een drukke kamer.
Foto's moeten wel kloppen, en daar krijg je al gedoe mee als je foto's gewoon erg mooi gelukt zijn. Foto's van vele jaren of vele kilo's geleden kan je maar beter wegdoen, anders heb je heel veel teleurstellingen aan de deur. Daar knappen mannen op af, die anders gewoon alsnog naar je toe waren gekomen. Jongzijn is nietzo belangrijk als mensen denken. Daar moet je dus gewoon niet mee smokkelen, want het werkt eigenlijk niet.
Je kan het gek vinden, maar echte glamourfoto's werken dus weer niet lekker. Ze willen geen modellen, en glamourfoto's zijn vaak toch met een modellensmaakje eraan. Bovendien lijk je dan kapsones te hebben, en hoewel er best een flinke groep mannen is die daarop geilt, zijn dat meestal juist niet de fijne klanten. Je bent in glamourfoto's te opgeprikt om bodylanguage naar de klant toe te gebruiken.
Eigenlijk zijn je foto's je enige kans om wat bodylanguage te gebruiken. Die is zó belangrijk, ook in je advertentie, dat je die kans gewoon moet grijpen, ook als het echt bestwel werk is om die foto's goed te krijgen. Doe daar maar werk voor, ik heb misschienwel honderden foto's gemaakt voordat ik het handjevol had waarmee ik adverteer. Maar nou heb ik het welweer genoeg over foto's gehad vind ik, er is meer te vertellen.
Je advertentie moet niet alleenmaar de klant pakken als hij eroverheen aan het snuffelen is. Eerst moet hij namelijk nog voor de neus van de klant kómen! Als je adverteert op een grote site is het niet zomaar gedaan dat je bovenaan de lijst staat als hij begint met zoeken, en heb je alleen echt kans om gevonden te worden als je klant je vindt met de zoekfunctie. Die moet je leren kennen, om te zorgen dat je klant je advertentie überhaupt vindt!
Bij het zoeken heeft je klant ofwel een categorie voor het kiezen, maar op de grotere sites meestal een soort menu van dingen die hij aan kan vinken. Hij krijgt dan alle meiden te zien die in hun advertentie hebben staan wat hij aangevinkt heeft. De meeste klanten hebben simpele behoeftes en verlangens, maar zo'n menu met rijen spannende mogelijkheden nodigt ze erg uit om eens flink wat dingen aan te vinken.
Hoe meer je aanvinkt, hoe meer klanten je advertentie te zien krijgen. En omdat de meeste klanten half zoveel niet willen als ze aanvinken, is meer aangeven dan wat je echt doet meestal geen probleem, want de klant hoeft die dingen niet allemaal zo nodig. Dat is wel weer eigenlijk valsspelen, en het zorgt ook wel voor ruzie als je iets aangevinkt hebt wat je niet waar wil of kan maken, maar waar de klant wel op rekende.
Wat je voor mogelijkheden aanvinkt is dus belangrijk, maar je moet ook opletten hoe je verder in het plaatje staat. Je kan vaak veel invullen over je uiterlijk, en dan is het belangrijk om als een man te denken. Een man zoekt meestal lang haar bijvoorbeeld, òf kort haar, maar halflang is iets wat haast geen klant invult, maar wat meiden vaak wel toepasselijk vinden op zichzelf, ookal zou de klant het lang haar noemen. Dan vind je elkaar niet.
Klanten hebben vaak weinig tijdstippen om je te zien. Vaak zijn ze gewoon nú geil, en willen ze nú boeken, maar soms hebben ze ook alleenmaar op één tijd de kans om weg te glippen. Als je boekingstijden dan net niet zijn, laat de site je profiel niet eens zien. Als je dus makkelijk aan kan passen, omdat je bijvoorbeeld weinig werkt en het wel flexibel oplost, zou het het beste zijn om alle tijd als beschikbaar aan te geven.
Dat is wel een risico, want de politie zit je dan meteen achterna. Het zijn niet alleen de klanten die de advertenties afgaan, en daar moet je altijd rekening mee houden, ook met wanneer je je opties open wil houden wanneer je klanten laat boeken. Ze doen immers graag alsof ruime openingstijden wijzen op dwang, en dus op mensenhandel. Dat is natuurlijk een dom idee, maar als ze een stok hebben om de prostitutie mee te slaan zullen ze dat zeker niet laten.
Je hebt de droge kant van je advertentie, waarin je schrijft wat je wel en niet doet, wie je wel en niet bent, wat je wel en niet hebt, en wat je regels zijn. Daar kan je het niet bij laten, want dat is maar een stukje van wat je advertentie hoort te doen. Het is niet alleen informatie, het is zelfs niet alleen reclame. Het is een klein pakketje dat jou en je klant bijelkaar brengt.
De advertentie moet je vindbaar maken. Dat doe je door de zoekfuncties te leren kennen en àlles aan te vinken wat je misschien nog wel wil doen, maar ook door goed te kiezen waar je adverteert, op welke sites. Als je gaat zoeken vind je namelijk wel dat er verschillende soorten mannen op verschillende sites te vinden zijn. Op sommige plekken vind je jouw mannetjes, en op andere plekken veel teleurstellingen. Blijf niet alleen bij Kinky of Sexjobs bijvoorbeeld.
Als je vindbaar bent, moet je advertentie de klant ook nog opvallen, dat hij er echt even naar kijkt. Daar heb je dus je profielfotootje en je titeltekst voor nodig. Die zijn heel belangrijk. Jouw advertentie moet hem iets speciaals laten zien wat zorgt dat hij je niet overslaat. Maar als de klant even verder heeft geklikt, en je foto's bekijkt, begint het subtiele stuk van je advertentie.
Met hoe je schrijft, met de taal die je gebruikt, met hoe je bodylanguage in de foto's is, wil je de klant bespelen. Je bent niet alleenmaar aan het uitleggen wat je doet en wie je bent, je wil hem wat laten vóélen. Hij kiest niet door de informatie die je in je profiel hebt staan, hij kiest omdat je advertentie hem het goeie gevoel geeft. En mannen weten helemaal niet vantevoren wat het is wat ze zoeken. Dat kan je voor hem máken.
Je wil een prikkelend soort vrouw aan hem laten zien, die hem nieuwsgierig en geil maakt. Je wil hem net zo plagen dat hij je wil hebben. Dat kan op alle manieren dat je dat ook persoonlijk kan doen, maar nu moet je het doen met een paar foto's en wat toetsaanslagen. Dat is veel moeilijker. Je kan via advertenties danook veel minder klanten in je interesseren dan je één op één zou kunnen.
In je advertentie begint je illúsie al. Je begint met het bouwen van het plaatje van watvoor vrouw je bent, wat jullie gaan doen, en wat je klant voor je is. Je bent niet bezig met droog neerzetten van de deal, je wil juist dat hij er een lekker gevoel van krijgt, en het zakelijke niet een vervelend obstakel is waar hij eerst langsmoet, maar gewoon mooi past in het plaatje van watvoor spannends hij kan gaan doen als hij op je advertentie ingaat.
Die illusie is natuurlijk maar heel licht als je alleen plaatjes en wat tekst hebt om mee te beginnen, maar je komt veel verder met je illusie later als je niet in je advertentie een hele andere toon hebt gezet. Maar pas op, want je hebt in je advertentie veel vrijheid om zijn verwachtingen véél te hoog te maken, en dan ben je al snel je klant aan het belazeren, en dat loopt nooit goed af. Overdrijven moet je niet doen, maar de klik maken wel.
Speel met je taal, speel met je nadruk, speel met het plaatje wat je voor hem maakt, zorg dat elk detail van je advertentie hem aanspreekt. Je toon is superbelangrijk, je manier van schrijven, zelfs hoe lang je zinnen zijn en welke spelling je gebruikt. Schaaf en poets aan je advertentie tot hij precies het plaatje maakt wat jouw klant lekker vindt.
Jóúw klant, want je wil de klanten waar je goed mee klikt aantrekken, maar juist de smeerlappen, chantage-mannen, zeikers, fakers, stalkers, zedenagenten, agressieve klootzakken, pingelaars, fijnproevers en gevaarlijke gekkies afgeilen. Die moeten juist vinden dat je niet interessant vindt. Dat klinkt alsof het het moeilijk maakt, maar ik heb gemerkt dat het erg de moeite is.
Als je namelijk schrijft voor alléén jouw klant, en een beetje duwt naar de klanten die je niet wil, dan zorgt dat meteen voor een bétere klik met de klanten die je wèl wil! Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt, maar dat het werkt weet ik wel. Als je een goed gerichte advertentie hebt, komt er een veel betere groep klanten tevoorschijn. Je klanten kiezen jou, maar met het maken van je advertentie heb jij je klanten allang gekozen.
maandag 14 september 2015
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Super! Hier kan ook iedereen een puntje aan zuigen die een baan zoekt, of via een datingsite een partner zoekt :-)
Grappig, ik werk bij een reclamebureau, en ik herken heel veel van wat je zegt.
Sex work magazine of zie ook publicatie adformatie .
2e link wekt niet door een typefoutje van mij (zucht) echter adformatie-link zit ook in de eerstvermelde link. En die werkt wel. (-:
Geweldig stuk zondares, en een prachtige blog.
Ik probeer mijn advertenties altijd op te maken vanuit het principe 'Wat je geeft, krijg je terug'. Maar jouw beschrijving heeft mij enorm geïnspireerd.
[e.a.e.]
Een reactie posten