maandag 17 augustus 2020

Liegen

Toen ik een klein meisje was, was ik nooit op mijn gemak met leugens. Ik was opgevoed met een heel streng idee over dat liegen iets slechts was, hoe goed je bedoelingen ook waren. Ik werd er zelfs een beetje zwijgzaam van, want iemand die de hele tijd niet liegt, is niet erg sociaal.

Ik had meegekregen dat leugens je onecht maakten. Dat een leugen altijd kwaad doet, hoe het ook zit en hoe het ook gebruikt wordt. Dat de waarheid altijd beter is, ook als je door een hele zure appel heen moet bijten. Omdat leugens àltijd uitkomen, en de gevolgen van zo'n leugen àltijd veel negatiever zijn dan de waarheid zou zijn geweest. Dat was best zwartwit.

Natuurlijk is het onzin. Dat begon al duidelijk te worden toen ik een klein meisje was, en ik om me heen zag hoe al die vrome, nette mensen om me heen óók allemaal logen als het ze uitkwam. De enige die ik daar niet op betrapte was mijn opa, maar die zal het ook bestwel hebben gedaan, en bovendien vonden mensen hem nietzo aardig omdat hij niet sociaal was door te liegen netzoals iedereen anders.

Maar ookal zag ik dat er iets niet aan klopte, en dat niemand zich eraan hield, toch durfde ik het idee dat liegen slecht is niet los te laten. Ik bleef een beetje dat stille en verlegen maar toch onbuigzame meisje wat mensen na een poosje nietmeer uitnodigen naar feestjes. Als je niet liegt, trap je mensen namelijk zonder het te bedoelen op hun ziel. Want die denken dat als je rekening met ze hield, je wel een beetje zou liegen om de klap te verzachten.

Toen ik ging studeren, en vooràl toen ik de kraak inging, leerde ik wel hoe belangrijk liegen is. Tegen mensen die je wil bedonderen, tegen mensen die je zich goed wil laten voelen, tegen mensen waar je wat van wil, tegen mensen waarvan je wil dat ze je met rust laten, tegen mensen die je geen pijn wil doen, en vooral tegen jezelf natuurlijk. Liegen is glijmiddel voor alle sociale dingen die je doet. En netzoals glijmiddel ben je snel rauw als je het niet gebruikt.

Ik lieg nogsteeds minder dan de mensen om me heen. Dat is trouwens niet altijd zo geweest. Ik heb een tijd gehad dat ik heel veel loog, en daar eigenlijk gewoon te ver in ging. Toen loog ik ook als het niet nodig was. Ik loog omdat ik het eigenlijk nooit over mijn eigen ik had, maar over het image wat ik wou laten zien. En wat het geld voor me verdiende toen.

Toen zat ik namelijk in het kunstwereldje, en ik probeerde mijn geld te verdienen door mijn objekten te verkopen. Ik wou kunstenares zijn, professioneel, en het lukte me zelfs ooknog. Maar als je dat wil doen, moet je heel goed en beroemd zijn, òf kunnen bluffen en liegen. Ik hou van mijn kunst, maar ik ben geen Queirolo of Brancusi. Als ik geen strakke jonge meid met een hip kapsel was geweest die wist tegen wie ze moest flirten en liegen, had ik mijn boterham niet verdiend.

Nou moet je niet denken dat ik dan een valse insluiper in de kunstwereld was. Zo zit bijna iedereen in de kunstwereld. Het is een bordkartonnen wereldje van ego's en bluf, en het gaat niet om de kunst zelf. Daarom knappen ook zoveel jonge kunstenaars, die hun kunst wèl menen, erop af. Ik draaide gewoon mee in de leugens en in de bluf. En daarmee paste ik perfekt tussen de rest van dat wereldje.

Er zijn vastwel andere wereldjes die zo werken, maar ik heb alleen ervaring in de kunstwereld met dat soort gelieg. Het was slijmen bij handelaren, en met ze flirten om ze je te laten pluggen. Nou ja, flirten, het ging ookwel flink verder dan dat als je het een regelmatig ding wou maken. Als je wil zeggen dat wat ik toen deed eigenlijk al prostitutie was, ga ik je niet tegenspreken.

Ik loog toen zelfs via mijn kunst. Mijn objekten voelden als leugens soms. Ik maakte met heel veel aandacht en toewijding mijn "echte" kunst, waar ik mijn ziel inlegde, maar ik maakte ook kunst voor de verkoop. Dat flansde ik dan in een middag inelkaar. De handelaars en de kopers zagen het verschil niet. Dat deed me in het begin veel pijn, maar als je zo je boterham kan verdienen word je wel praktisch.

Bijvoorbeeld pijpte ik een handelaar die door vastgoedjongens werd benaderd voor kunst in kantoorgebouwen. Ontwikkelaars zijn verplicht een percentage van de bouwkosten aan kunst te besteden als er overheidsgeld bij komt kijken. Dat heet de "percentageregeling," en die heeft een paar jaar mijn boterham betaald. Maar ook puur commerciële jongens kopen kunst om hun pand er hoogdravender uit te laten zien. Het was nooit "mijn" kunst die ik daarvoor leverde. Ik maakte maar wat "interessant" uitziende zooi, en dan was het goed.

Ik maakte vooral betonnen objekten met zelfgebakken keramische tegeltjes in vormen die kontrasteerden met het bouwprojekt. Bij bungalowbouw maakte ik hoge sprieten, bij een hoge kantoortoren was het meer een plompeblad. Als het een strak en recht gebouw werd, maakte ik iets etherisch en organisch, als het een speels gebouw was met ronde vormen maakte ik een rechthoekig en symmetrisch objekt. Het was een middagje schetsen, en na vier koppen koffie was het idee gepiept.

Vergeleken met toen was de prostitutie een enorme stap weg van leugens. Mensen hebben toch het idee dat de prostitutie van de leugens bulkt, en dat alles bij hoeren onecht is, maar eigenlijk is het andersom. Je komt nergens een duidelijkere deal tegen over seks dan in prostitutie. Je weet precies wat je mag verwachten, en precies hoeveel het kost.

Zelfs de seks zelf is minder gelogen. Ja, we faken wat af, maar wat we doen is niet dubbelzinnig. Elke emotie die we uitlokken, elk beeld en elke illusie die we oproepen, die is bedoeld om de wip goed te laten draaien. We zijn niet bezig om te manipuleren met een verborgen agenda. Ik zeg niet dat je de grootste lul hebt omdat ik je zelfbeeld wil bijstellen, ik zeg het omdat je het geil vindt.

We gebruiken veel illusie in het sekswerk. Ook de meiden die daar niet bewust mee bezig zijn. Ook de meid die niet faket, die op haar smartphone gaat zitten spelen in hondjes, die er verder geen flikker aan doet, die maakt illusie. Alleen heel slecht. Ze laat de klant al het werk doen. Ze presenteert zich nogsteeds vantevoren als iemand die ze voor hem niet zou zijn als hij niet zou betalen.

De meiden die het beste met de illusies zijn, die zíét de klant nieteens echt. Die krijgt alleen de illusie te zien, en watvoor vrouw daarachter zit, dat krijgt hij niet mee. Maar de ironie is wel dat die meiden weer heel veel bevrediging krijgen uit het in-de-illusie-gaan-zitten. Dus misschien krijgt hij wel niet hun alledaagse zelf te zien, maar wèl juist de tovenares die in hun diepste binnenste woont. Wie weet.

Met seks wordt er heel veel gelogen. Vooràl buiten de prostitutie. Héél veel vrouwen faken. Heel veel mannen doen alsof ze veel geestelijker aangetrokken zijn dan echt waar is. Allebei de geslachten faken hun enthousiasme en betrokkenheid en aantrekking. Zowel om het meer te laten lijken, als minder. Allebei de geslachten proberen zich beter te laten zien dan ze zijn.

Complimentjes vliegen in het rond bij seksuele relaties, en ze zijn heel zelden gemeend. Ze zijn om de ander op te pompen en meer seksueel zelfvertrouwen te geven, en zo de benen uit elkaar of de pik omhoog te krijgen. En wat de mensen daar verder allemaal aanvast hebben geknoopt, want we hangen veelteveel van ons ego vast aan hoe we seksueel worden gezien. Allemaal veel simpeler en eerlijker in de hoererij.

Om nog maar te zwijgen over leugentjes als "je bent de mooiste die ik ooit heb gezien" of "ik ben aan de pil" of "ik ga bij haar weg." Er wordt tijdens het neuken zoveel gezworen om toegewijd te zijn aan de partners, en nadat het zaad tegen je baarmoederhals is gespat is dat allemaal gebakken lucht.

En klanten weten het. En ze waardéren het. Misschien weten ze het niet op een manier dat ze je het uit kunnen leggen, maar je merkt dat ze snappen hoe de deal is, en dat je uiteindelijk niet al die leugens en al die onzin en bluf rond seks gebruikt voor iets anders dan een fijne illusie, waar je allebei wat aan hebt. Ze weten wat er nep is en wat er echt is, en er loopt niets doorelkaar. Dan weet je waar je aantoe bent, en kan je er gewoon voor gaan.

Sowieso is het niet nuttig in ons werk om op dezelfde manier te liegen als amateurs doen. Als je overal een neppe suikerspin van maakt, komt niets meer aan als iets echts. Als je waarheid en illusie mengt, en zo weinig mogelijk van de werkelijkheid afwijkt, dan kan een kleine suggestie als een bliksem inslaan. Je wil je illusie zo geloofwaardig mogelijk maken, en daarbij hoort dat je nogal tempert hoever je gaat met je leugentjes.

Maar als je dan eens een keer iets vertelt, of een complimentje maakt, dan weten ze ook dat je het zegt zonderdat er wat achter zit. En dan zie je ze opgloeien. En zo vertelde ik een man deze week dat hij een fijne minnaar was, die lekker ongecompliceerd kan seksen. En dat ik dat waardeer omdat het best zeldzaam was. Hij was ontroerd, en hij vond het fijn dat hij wist dat hij het van mij kon geloven.

15 opmerkingen:

Jan Marcus zei

We have something in common. Art. In my case photography. I take photos of window girls. Many are sexually explicit, but not all. I don't just click and post. I give it a lot of thought. I try to present the girls in an 'artistic' way. I also work it to preserve anonymity.

Anoniem zei

Weer een leuk stukje!

JM zei

After I posted I realised that there was measure of ambiguity. I mean, photographing window girls is illegal (from the street). I'll admit to not knowing the rules about consensual photography from within the room. Look, the window girls are living art. The door creates a frame, the glass is conventional; and behind it the "girls" create thousands of art images each and every day. I have been surprised at how many of my photographs echo paintings by 'the masters' and contemporary artists.

I see that the post which points this up has been subverted by the host. To see it you have to select the right link. It's Amsterdam RLD: Art Photo Gallery 2019 June 2019.

Yes, prostitution is art. And it is theatre. In my case, when the curtain close the theatre begins.

joepie zei

dit stukje lijkt er wel op,

https://goedbericht.nl/rubriek/romeinen-23-waarom-de-wereld-orthodoxie-haat/

Anoniem zei

Die regel "Om nog maar te zwijgen over leugentjes als "je bent de mooiste die ik ooit heb gezien" of "ik ben aan de pil" of "ik ga bij haar weg." Er wordt tijdens het neuken zoveel gezworen om toegewijd te zijn aan de partners, en nadat het zaad tegen je baarmoederhals is gespat is dat allemaal gebakken lucht."

Zo waar...

Anoniem zei

Kunst en prostitutie, wat een contrast.

Anoniem zei

"Liegen is glijmiddel voor alle sociale dingen die een mens doet". Mooi gezegd en helemaal waar.

En wat de rol van liegen in sex en relaties betreft heb je ook helemaal gelijk. Juist in (beginnende) relaties en juist bij gelegenheden dat mensen een sexpartner willen scoren wordt er volop gelogen. Inderdaad: "ik hou van jou", "ik ga bij haar weg", "met jou zie ik een toekomst!", enz.
In theorie is een stabiele en liefdevolle relatie met een vrouw waar ik zielsveel van hou nog steeds mijn ideaal, maar in de praktijk ben ik al zo vaak teleurgesteld (in mijzelf en in de ander), dat ik niet weet hoe realistisch dat ideaal voor mij nog is. De wil om zo'n relatie aan te gaan en te onderhouden is er wel, zowel bij mij als bij de partners die ik heb gehad, maar in de praktijk blijkt dat verre van eenvoudig.

Zelf ben ik inmiddels zo ver dat de voordelen van een vaste relatie (liefde, geborgenheid) voor mij niet opwegen tegen de nadelen (verschillen in leefstijl en in de behoefte aan sex, beperking van bewegingsvrijheid, het gevoel dat de ander je verstikt). In relaties wordt er altijd gemanipuleerd en wordt sex ingezet om dingen voor elkaar te krijgen.

Daarbij vergeleken is prostitutie een verademing. Geen dubbele agenda's, geen stiekeme doelen, gewoon een zakelijke afspraak. "Jij krijgt een uur lang goede seks, met pijpen, beffen, neuken en allerlei standjes, we gebruiken condooms, ik krijg van jou 130 euro..."

Prostitutie is een eerlijke vorm van sex, misschien wel de eerlijkste. Voor mij werkt het in elk geval beter dan relaties. Sinds ik niet meer zoveel energie hoef te stoppen in een relatie en voor sex naar privéhuizen en raamprostituees ga, voel ik minder druk en heb ik meer vrijheid. Ik kan meer aandacht besteden aan vrienden en aan sport en andere dingen die ik leuk vind. En ook de sex is veel beter geworden. Goed, ik betaal er voor, maar ik krijg ook precies wat ik wil, wanneer ik wil, en dat alles van soms prachtige vrouwen die vroeger onbereikbaar leken.
Voor mij is betaalde sex een uitkomst. Het is maatwerk voor mijn sexuele noden en zorgt ervoor dat ik niet hoef te verzuipen in relaties die ik als knellend ervaar.

En over liegen gesproken:
Het zou mooi zijn als de maatschappij wat positiever zou staan tegenover prostitutie en tegenover de mannen en vrouwen die daarvoor kiezen. Nu moet ik nog liegen over "hardlopen" of "een vergadering die is uitgelopen". Veel mooier zou het zin als ik, zonder dat ik daarvoor wordt veroordeeld, kan zeggen dat ik net een uurtje naar de hoeren ben geweest...

abaalser zei

Dit is wel een prima stukje hoor. Er staan weer dingen in die je anders nooit hoort of leest. “ dan pijpte ik een handelaar” prachtig :-)) Of zoals je dat deed met kunst die je voor bedrijven maakte vond ik ook interessant. En het onderwerp sociaal liegen is ook heel erg op iedereen van toepassing het is net als met sex, iedereen doet het maar op school word het je niet geleerd. Ik zelf heb er een hekel aan, ik vind het niet logisch want je kunt er niet op bouwen en je komt er niet verder mee als je het leven niet kunt of wilt zien zoals het is. Net als het grote “zwijgen”. Dat vind ik nog steeds het meest opmerkelijke van de overvang van kind naar volwassene. Want Bijv. je vraagt iets en weet zeker dat diegene dat gehoord heeft maar die zegt niks. Dat is ook liegen, het is een strategie die kinderen of pubers niet gebruiken.

Anoniem zei

Het zal wel komen omdat ik autistisch ben, maar dat liegen komt me niet echt bekend voor.
Zou het niet in mijn hoofd halen om te liegen over dat ik aan de pil ben.
Wel kan ik tijdens seks emotionele dingen zeggen/denken die buiten de seks om niet bij mij zouden opkomen. Maar dat is geen liegen vind ik. Meer een waarheid met een beperkte geldigheidsduur.

Abaalser zei

@anoniem 08.22
Leuk om schreven 🙂

Roel zei

wat een goed verhaal!

Anoniem zei

Volgens mij heb ik zo'n kunstwerk van jou wel eens gezien in de lobby van een kantoorgebouw in Amersfoort, klopt dat?

Anoniem zei

Kunst en prostitutie, in beide gevallen is de prijs controversieel en in beide gevallen wordt je genaaid.

Angelique zei

Haar anonimiteit niet respecteren maar zelf anoniem reageren....🤔
Vraag dat gewoon in een pb ofzo..

Anoniem zei

Ik vind het mooi hoe eerlijk jij schrijft en heb bewondering voor je. Toch moet mij van het hart dat ik het idee hebt dat dit stuk is grschreven vanuit beroepsdeformatie. Ik ben zelf webcamgirl geweest en had waarschijnlijk in die tijd ook zoiets kunnen schrijven. Nu jaren later ben ik me juist meer gaan richten op leven vanuit authenticiteit. Ik overdrijf wel eens en ik zwak wat af, maar ik lieg zeer zelden. Alleen als de waarheid heel veel pijn op zou leveren voor die ander, zou ik dat doen. Ik heb bevredigendere en diepere relaties en het voelt heel lekker om trouw te zijn aan jezelf. Ook kijk ik nu naar de authenticiteit van een ander en daardoor kun je iemand ook echt het mooiste op de wereld vinden op dat moment, en het echt menen als je het uitspreekt.