maandag 26 februari 2018

De omgeving van de klant

En dit is dan mijn achthonderdste stukje!

In de escort leer ik nieuwe dingen. Vooral als ik eropuit ben om de klant in één keer goed te begrijpen, zodat ik vanaf het begin al de goede illusie maak. Dat maakt heel veel uit voor hoe geloofwaardig de illusie voor hem voelt, ookal zijn er ook best manieren om je illusie geloofwaardig te maken als je hem pas later inzet. Je wil gewoon meteen kunnen zien hoe hij is, en wat hij nodigheeft. Want wat hij wìl, dat zal hij wel zelf duidelijkmaken.

Straatmeiden zien veel aan de auto waarmee een klant komt aanrijden. Raammeiden zien veel aan schoenen, jassen, broeken, brillen en hoe een man door de straat loopt. Bordeelmeiden leren hun klant kennen aan de bar. Thuisontvangsters zien veel aan hoe de klant binnenkomt bij de deur, en hoe hij zich gedraagt bij het praatje vooraf. Elke hoer moet haar klanten in kunnen schatten, want je moet met hem aan het werk, en klanten zijn gewoon verschillend.

In de escort is het net wat moeilijker. Niet omdat wij escorts nou zulke speciale meiden zijn, maar omdat de verwachtingen en het dienstenpakket gewoon anders inelkaar zitten. Daar hoef je trouwens ook helemaal niet high-class voor te zijn, want zo verschillend is dat helemaal niet van gewone escort. Je bent gewoon anders bezig dan als een klant naar jou toekomt, want inplaatsvan dat hij jouw gast is, ben jij de zijne. En dat is een heel groot verschil.

Je moet tegelijk de gast zijn, die door de man ontvangen en verwend wordt, en de hoer, die alle touwtjes subtiel in handen heeft en de klant bedient. En je moet dat doen in zijn eigen thuisomgeving, waar hij weet wat de mores zijn en jij niet. En waar mannen zich de baas, maar ook toch ergens wel kwetsbaar voelen. Als je tegen de ongeschreven huisregels ingaat wrijf je hem altijd tegen zijn haren in, en hij gaat je niet bijsturen. Je moet dus veel goed raden.

Gelukkig zijn er veel dingen waaraan je kan zien wat je moet verwachten. Heel veel hints en seintjes hoe de man is, en hoe je hem moet behandelen. Heel veel zijn opzichzelf nietzo sterk, en kunnen makkelijk ook toeval zijn, maar als je meer dingen vindt die allemaal hetzelfde zeggen, dan kan je dat idee wel gebruiken. Dan zit het haast nooit fout. In ieder geval kan je het als uitgangspunt gebruiken.

Je moet natuurlijk uiteindelijk naar de klant zèlf kijken. Alles eromheen, dat is maar een beginnetje. Vooral omdat heel veel mensen diep verborgen tochwel anders zijn dan ze laten zien. Daar moet je naartoe, en daarom is het belangrijk dat hij je die opening geeft. En die geeft hij je het best, als je hem benadert zoals hij ermee op zijn gemak is. Dus ookal is hij heel anders dan hij laat zien, en ookal wil je daar het minste mee, je moet er toch zo mee beginnen.

Ik ben het aan het leren. Ik ben er nog lang niet goed in. Zoals zoveel van de escort heb ik pas een poosje ontdekt dat het bestáát, laat staan dat ik het onder de knie heb. Gelukkig heb ik veel meiden om me heen die me er wel mee willen helpen, maar het is wel iets wat je zelf moet leren zien, en wat ook persoonlijk is hoe je ertegenaan kijkt. Dat merk je al aan dat mijn collegaatjes het lang niet overal over eens zijn.

De eerste hints over hoe een man is, komen al als hij boekt. Dat is gelukkig niet veranderd sinds ik thuiswerk deed, dus daar kan ik prima mee uit de voeten. Hoe hij praat, hoe hij schrijft, daar hoor je al een boel aan. Vooral hoe opgelaten hij is, en wat voor soort sfeer hij verwacht bij het openingspraatje. Tijdens dat deel kan je soms ook al uit hem krijgen wat hij nou eigenlijk denkt dat hij zoekt.

Maar dan wordt het allemaal vager. Aan zijn adres kan je al wat zien. Iemand uit een Vinex ergens buiten de stad heeft meestal een stuk meer rust in zijn lijf dan iemand in de dure stukken van de grachtengordel. Die móéten vanalles van zichzelf, dat zien ze als ambitie. Het platteland is helemaal weer anders, daar moet ik apart nogeens over schrijven. Iemand die in een woontoren woont, heeft vaak veel minder gelegen aan zijn sociale omgeving, en villa's zijn gouden kooien voor vreemde vogels.

Het adres vertelt je dus veel. Soort zoekt soort, uiteindelijk. Ik ben zelf een dorpsmeisje, en zelfs in de grote stad zoek ik naar dorp-achtige plekjes. Dus vooral kleine winkelstraatjes vind ik fijn. Maar voor iedereen is een stek, zolang ze er het geld maar voor hebben. Want er zijn heel veel mensen die beter bij een villa passen, maar daar gewoon het geld niet voor hebben.

Als je verder wil kijken dan het adres, moet je echt al naar de klant vertrokken zijn. Dus de rest van de hints zijn niets meer waard als het gaat om je kledingkeuze bijvoorbeeld. Maar gelukkig kan je nog wel dingen zien voordat je aanbelt. Ik kijk altijd even naar de buitenkant van het huis waar ik heenmoet. Niet alleen om de klant te zien, maar ook om even te kijken of het geen politiefuik is.

Bij woontorens of boerderijen kan het niet, maar bij gewone huizen loop ik graag even een rondje rondom, om even via de achtertuin te kijken, even in de oprijlaan te kijken, en misschien kan ik zelfs wel een blik door de ramen werpen. Ooit ben ik ontsnapt aan een verdachte situatie omdat ik via de achterramen zag dat er vier smeris-achtige mannen aan de keukentafel zaten. Dat maakt in één keer al die rondjes die voor niets waren de moeite waard.

Op de oprijlaan zie je wat de man rijdt. Heel vaak een leasebak, en dat zegt natuurlijk weinig. Je kan leasebakken soms meteen herkennen aan het plastic kadertje rond de nummerplaat achter. Daar staat vaak de naam van het leasebedrijf. Stickers op de achterruit heb je ook wel. Maar eigenlijk kan je ervanuitgaan dat als het een Opel of een saai Volkswagenmodel is, dat het dan niets zegt over je klant.

Als ik Citroëns zie, ga ik vaak uit van een wat onbeholpen man. Volvo's zijn voor mannen die het graag heel safe spelen. Klanten in Mercedes of BMW willen serieus overkomen, en moet je uitlokken om wat speelser te zijn. Audi-rijders zijn niet alleen op de grote weg mensen zonder inlevingsgevoel. Peugeot-rijders zijn nuchter, en een man met een speelgoed-auto zoals een MG weet waar zijn passies liggen. SUV-rijders hebben meestal een flinke onzekerheid ergens. Hybride-rijders zijn bestwel vaak vrekken.

Kijk altijd naar de tuin. Gek genoeg zegt een perfekt onderhouden tuin heel weinig, want vaak zit daar een tuinier achter. Maar een stoeptegeltuin-klant is veel minder fantasierijk dan een klant die zijn tuin tot een verstopholletje heeft gemaakt. Zie je groot speelgoed, glijbaantjes, trampolines of grote zandbakken in de tuin, dan heb je vaak temaken met een zeurderige klant die overal problemen van maakt. Ik weet ook niet waarom.

De gevel van een huis vertelt je soms ook iets. Zie je overdreven dingen als rolluiken of schijnwerpers als buitenverlichting, dan heb je temaken met iemand die paranoia is, en waar je problemen mee kan verwachten. Buitenboel die echt bedoeld is om het huis van buiten mooi te maken geeft aan dat iemand veelteveel met de buren bezig is. Is het een beetje onverzorgd, dan is het iemand die niets opheeft met schone schijn.

Als je dan naar binnen gaat, is het eerste waarop je let hoe het ruikt. Dan weet je bijvoorbeeld meteen wat voor huisdieren je klant heeft. Veel collegaatjes denken dat poezenmannen lief en sensueel zijn, en hondenmannen wildebrassen, maar zelf heb ik dat eerlijk nooit zo gemerkt. Het zijn vooral de collegaatjes die zelf poezen of honden hebben die dat heel belangrijk vinden.

Soms is het huis geparfumeerd. Ik heb wel dat een klant van die parfumdingen voor in het stopkontakt heeft, en dat mijn haar dan achteraf door en door vol met die lucht zit. Het laat een soort laagje achter, heel vies. Mensen die hun huis parfumeren zijn neurotisch. Dat durf ik wel te zeggen zonder een "meestal" erbij. Het is iets anders met wierook, dat is meer een kultureel iets.

Maar als je niet iets hebt wat heel sterk alles bedekt, zoals een kattenbak of een parfumverstuiver, dan kan je ruiken hoe het huis wèrkt. Ruik je heel duidelijk de hete stoflucht van een stofzuiger, dan heeft hij net voor jou het huis schoongemaakt. Etensluchtjes vertellen je of hij houdt van uitdagingen, want als er iets overheerst dan geeft dat aan dat hij heel sterk een herhalend ding aan zijn maaltijden heeft. Anders vervliegt het wel.

Vaak is de geur in huis de geur van zijn vrouw. Dat heeft hij zelf niet goed door, maar als dat zo is, moet je liefst goed luchten tijdens of na de date. Alleenal omdat hij anders achteraf een vrouw met verdenkingen krijgt, en van de geur van zijn vrouw wordt hij niet geiler op jou. Helaas is luchten vaak niet mogelijk, maar ja. Ruik je vooral puberlucht, dan weet je dat het huis door de kinderen wordt bestierd.

Een huis dat heel vrouwelijk is ingericht geeft meestal aan dat de klant de vrouw de baas in huis laat zijn. Soms grap ik weleens dat zo'n man bij zijn vrouw inwoont. Dan heb je er eentje te pakken die zich makkelijk laat domineren, en makkelijk over zich heen laat lopen, maar dat níét seksueel opwindend vindt. Dan moet je dat juist voorkomen, en hem juist uitlokken om wat te domineren.

Als de kinderen heel aanwezig zijn in de inrichting en in hoe het huis werkt, is het eigenlijk tijd om wat oordelen te laten varen. Want hij is dan nu misschien wel de huisvader, maar hoe was dat voor de kinderen? Heel veel mannen kakken in als de kinderen komen, en laten hun vrouw veel meer de baas zijn. Maar dat is hun eigen karakter heel vaak niet. Kan je zijn oude karakter naar boven lokken, dan heb je een vaste klant erbij. En je date wordt veel leuker!

Wat een man interessant vindt, daar heeft hij boeken over. En mannen die veel boeken hebben zijn ontwikkelder. Kijk dus altijd in de boekenkast. Je hebt ook mannen die àlles met de computer doen, maar dan kan je weer veel zien aan wat ze uitprinten, en de paar boeken die ze dan nog hebben zijn extra belangrijk.

Een grote drankkast betekent niet dat een man een drankorgel is. Veel verschillende flessen betekent meestal juist dat hij zijn drank drinkt met aandacht, en daar zit een genieter achter. Stapels bierkratten op het balkon zijn een heel ander verhaal, dat is altevaak een man met een probleem met zich inhouden. Die moet je eigenlijk in de gaten houden, want dat probleem komt soms juist naar boven als je hem los begint te krijgen.

Ik heb sindskort geleerd om te kijken naar "nesten" in huis. Het is namelijk zo dat maar heel weinig mensen hun hele huis hetzelfde gebruiken. Vaak hebben ze plekjes waar ze zich nestelen, en waar ze alles wat ze vaak gebruiken in de buurt willen hebben. Soms wordt dat een nest achter de PC, met allemaal games-spullen, of een nest in een stoel naast de boekenkast, maar je gaat ze herkennen en daaraan zie je ook veel van je klant af.

Een huis met veel nieuws, dat kan een nieuw huis zijn maar het kan ook een man zijn die snel op dingen afknapt. Een man met veel oud of gerepareerd meubilair, die waardeert wat hij opbouwt. En die worden hele waardevolle klanten als ze met je klikken. Dat moet dan wel degelijk goed zijn, want aan een klant die een bank van het grofvuil heeft getrokken omdat hij iets anders niet betalen kon, die past niet in dit paragraafje.

Ik vind de kunst in huis ook belangrijk. Misschien wel omdat ik ook met kunst maken mijn brood heb verdiend. In heel veel kunst zit wat erotiek. Als je klant kunst in huis heeft waar helemaal geen erotiek in zit, dan is hij niet op zijn gemak met seks. Dat kan je echt merken. Heeft hij wel erotische kunst, dan kan je verwachten dat hij flexibel is met zijn seksuele routine, en dat is altijd leuk.

Er zijn nog heel veel dingen die ik in een lijstje had, maar dit stukje is al lang genoeg, dus de laatste maar: Als een huis is ingericht om alleenmaar mooi te zijn, wordt het geen fijne klant. Een huis moet een plek zijn om je ding te doen, en als het lijkt op iets uit VT wonen, dan ziet het er mooi uit, maar is de klant meer bezig met voor de mooiheid zijn woning op te geven dan om gewoon te wonen. Wonen in een showroom, dat is een soort neurotische toestand waar ik nooit mee klik.

Ja, dit zijn allemaal vooroordelen. En ze gaan ook heel vaak niet op. Maar je moet ergens beginnen, en dan is dit geen slecht beeld. Vooral als al die seintjes dezelfde kant op wijzen. En het betekent natuurlijk helemaal niets als je een klant hebt die je ontvangt in de bachelor pad van een vriend, of als je op kantoor, in een hotel of in de kantine van een hockeyclub wordt ontvangen.

Al deze seintjes geven je wat aan over hoe je moet werken. Vooral hoe je hem niet voor de borst stoot. Hoever je gaat voordat hij het seksueel grensoverschrijdend gaat vinden, en wat hij van grenzen overschrijden vindt. Hoe hij zijn tijd wil besteden. Hoe speels of formeel je moet zijn. Wat hij waardeert, en wat hij sociaal hoogwaardig vindt. Hoe je hem op zijn gemak stelt.

Maar zeker ook watvoor problemen je kan verwachten. Watvoor dingen hij ongezond mee omgaat. Watvoor dingen hem gaan afknappen. Of je moet oppassen voor agressieve, of juist passieve reakties. Welke dingen hij waardeert, bijvoorbeeld of je hem moet meeslepen of juist achter hem aan moet gaan en spiegelen. Dat zijn allemaal dingen die je raden moet de eerste keer, en je moet ergens beginnen.

In de toekomst leer ik hier nogwel meer over. Ik ben nu bezig met zorgen dat ik weet wanneer ik zeker kan zijn van mijn indrukken. Het is een leertraject. Maar ooit wil ik wel beginnen aan de vaardigheden die ik van betere hoeren dan mijzelf hoor, hoe zij aan een man en zijn omgeving af kunnen zien met welke arcs ze openen, welke dingen hij nog niet weet dat hij belangrijk vindt, en hoe ze hem helemaal kunnen betoveren. Omdat ze een bepaalde asbak op een bepaalde plek zien staan.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow! Interessant dit :-)

Henri Bik zei

Ja interessante observaties zondares, een goed stuk proficiat.!

Anoniem zei

Haha moest wel even lachen bij het stukje over de automerken :)
Verder heel interessant om te lezen

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je 800e stukje!! Iets waar je enorm trots op mag zijn! Wat mij betreft ga zo door!

Anoniem zei


Weer een heel mooi stuk!
Ga nu anders naar mijn huis en tuin kijken.
En bovenal: Hulde voor je 800 ste verhaal!

Jan

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je 800ste. En alweer een leuk stukje.

Jan zei

Loved this!!! Still trying to erachter te komen who I truly am.

Erik zei

Gefeliciteerd met je 800e stuk! Ik vraag me af hoeveel stukjes ik heb gelezen inmiddels, daar zit misschien ook wel een jubileum in. Een prachtig stukje weer. Vooral dit: Audi-rijders zijn niet alleen op de grote weg mensen zonder inlevingsgevoel. Prachtig.

Op naar de 1000 !

Anoniem zei

Leuk stukje!
Groetjes van een Citroënrijder met a-seksuele kunst aan de muur.

Anoniem zei

zonnie ga jij de dieren in de Oostvaadersplassen ook stiekem bijvoeren? lijk je me wel een type voor.