maandag 24 juli 2017

Antwoord op: Maar waarom hoor ik dan altijd...

Antwoord op: Maar waarom hoor ik dan altijd...

De media zijn vergeven van de ellendeverhalen. De rechtbanken ook, en de hele overheid preekt het ellendeverhaal. Mensen worden ermee omgeven en doordrenkt, dus het is niet raar dat iedereen die geen ervaring heeft met hoererij gewoon honderd procent het verhaal over enorme misstanden en toverpooierij slikt. En als je ze uitlegt dat het niet klopt, en gewoon niet kàn, krijg je meestal de vraag: "Maar waarom hoor ik dan altijd..."

Natuurlijk is dat soms gewoon een heel eerlijke vraag, en daar moet ik ook een antwoord op hebben. Daarom heb ik daar goed in gewroet, want ik kan wel gaan kijken naar wat ik dènk dat erachterzit, maar dat is niet eerlijk. Ik heb dus, samen met mijn helpersgroepje, flink wat mensen stevig aan de tand gevoeld over hun motivaties om onzin over onze beroepsgroep te verkopen.

Dat heeft flink voeten in de aarde gehad. Het is heel veel werk om mensen zover te krijgen om hun motivaties te laten zien, en ze doen er veel aan om je bij de neus te nemen. Want de motivaties die ze noemen zijn altijd dat ze zich zorgen maken over die arme misleide geknakte verslaafde meisjes die er eigenlijk niet voor kiezen en natuurlijk liegen over hun motivaties, ookal zijn ze nog zo ongelukkig met hun vieze, traumatische werk. Ze weten gewoon niet beter. Nou ja, daar heb ik al genoeg over geschreven, lees de koppelingen in de vorige zinnen maar na.

De grootste groep mensen brengt de verhalen niet in omloop, maar huilt gewoon met de wolven mee. Dat is ronduit de meerderheid, en dat zijn de mensen die nog overtuigd zouden kunnen worden door argumenten, en door ze voor te lichten. Die mensen zijn namelijk danwel misleid, maar ze zijn meestal gewoon eerlijk, ookal vindt niemand het leuk om te zien dat ze zich jaren voor schut hebben gezet met onzinverhalen.

Je komt vooral de volgende redenen tegen bij de mensen die een beetje meelopen:

Ik ben geen hoer!
Veel vrouwen zetten zich af tegen hoerzijn. Je ziet dat vooral bij vrouwen die het ongemakkelijke gevoel hebben dat ze misschien ooit met ons op één hoop zullen worden geveegd. Promiscue meiden, sugarbabies, soms zelfs pornoactrices, de hele whorearchy komt langs. Maar gek genoeg ook juist vrouwen in Islamitische gewaden, streng Christelijke vrouwen en anders-seksuelen hebben hier de neiging van.

Om zich af te zetten spreken ze dus het kwaad van ons dat ze overal om zich heen horen, en laten zo zien dat ze zich niet bij ons aansluiten. Die mensen hebben verder helemaal geen interesse in ons, maar ze willen niet meegenomen worden alsof ze bij ons horen, en daar zijn ze op de ene of andere manier kennelijk bang voor. Het is jammer dat die angst ertoe moet leiden dat ze ons helpen stigmatiseren.

Ik ben geen hoerenloper!
Heel veel mannen hebben weleens seksuele diensten aangeschaft. Alleen al uit nieuwsgierigheid, maar meestal gewoon omdat ze er zin in hebben. Maar ze weten ook heel goed dat die mannen gestigmatiseerd worden. Voor mannen buiten de industrie die niet meedoen aan de hetze is het heel snel gedacht dat die misschien niet meehetzen omdat ze zèlf graag af en toe eens uitspatten met een hoer.

Daarom is je niet tegen de hoererij uitspreken "verdacht." En weinig mannen die dat niet weten. Als die iets genuanceerds zeggen over prostitutie, of gewoon iets niet-negatiefs, wordt er meteen scheef gekeken en moeten ze gaan uitleggen dat ze spreken uit principe, en vooral niet omdat ze klant bij ons zijn. Gewoon meepraten met de hetze tegen hoererij is een veel makkelijkere manier om niet zelf verdacht te zijn.

Ik ben geen wegkijker!
Er wordt vaak opgeroepen om niet "weg te kijken" van onrecht en misstanden. Dat is raar, want mensen komen natuurlijk eigenlijk niets tegen aan misstanden, anders zagen wij die van binnen het werk wel eerder. Het enige wat ze te zien krijgen waar ze op kunnen handelen is aansporingen om geld te geven aan de zieligheidsindustrie. Het is dus duidelijk dat het erom gaat dat mensen niet mogen wegkijken van de reclame voor de zieligheidsorganisaties. Iets anders ìs er niet om van weg te kijken.

Maar wegkijken klinkt zo hard. Het klinkt alsof je doet of je neus bloedt, terwijl er voor je ogen verschrikkelijke dingen met zwakke mensen gebeuren. Niemand wil zo iemand zijn. Dus doen ze maar gewoon mee, ookal hebben ze zelf geen idee wat er aan de hand is. Het kost ze een paar duiten, maar ze denken dat die goed worden besteed. Dan kunnen ze weer zonder schuldgevoel door, want ze zijn niet onverschillig geweest.

Stoer doen
Dit zie je veel bij opiniemakers in kranten, en bij mensen die graag ongenuanceerd doen over politiek. Mensen die houden van crimefighten, van de botte bijl, van geen rekening houden met de nuance. Die er prat op gaan dat ze zich van dat soort dingen niets aantrekken. Mensen die graag streng doen, en houden van autoriteit, zolang zij tenminste bij die autoriteit mogen horen. Mensen die graag stoer doen, en zich groot maken.

Ookal vinden ze het vanwege het simpele denkbeeld een veilig onderwerp om lekker stoer over te doen, en is sekswerk sowieso voer voor crimefighters, moraalridders en andere populisten, toch blijven ze liever op een afstandje. Ze gaan zich er niet in verdiepen, en als je ze aanspreekt komt er na wat bars gebrom niets meer uit. Ze hebben immers geen argumenten, en rekenen er ook niet op dat ze ooit op hun woorden zullen worden aangekeken. Laat staan gecontroleerd.

Nadat ze merken dat ze geen poot hebben om op te staan nemen ze geen woord terug, en gaan ze ook niet op zoek naar de waarheid. Moraalridders hebben namelijk geen echte ridderlijkheid. Als je je niet laat afblaffen, hebben ze niets anders dan te doen alsof je oneerlijk bent door ze met hun eigen woorden te confronteren. Meestal wordt het dan gegrien over dat ze toch recht hebben op hun mening.

Die mening is niet waar het om gaat. Het gaat ze om hun eigen stoerdoen. Jij bent alleen een makkelijk iets om streng over te zijn, en om bot en afwijzend te behandelen. Als het een andere tijd was, waarin hoeren minder veracht werden, dan zouden ze hetzelfde over een andere groep doen, en de hoeren niet interessant vinden. We zijn niet echt het onderwerp van de discussie. We zijn het achtergrondplaatje voor de stoerdoenerij.

Ik ga geen ruzie zoeken met autoriteit
De hetze over hoererij komt niet van de roddels aan de biljarttafel, of langs het tuinhek bij het was ophangen. Het nieuws staat er bol van, actualiteitenprogramma's meten het breed uit, het OM en politie doen een duit in het zakje, en ook op scholen krijgen leerlingen het ingeprent. Wie ben jij dan, als iemand die niet beroemd is van TV, om daar tegenin te gaan? En als iemand je dan daarop aanspreekt, vraagt die eigenlijk iets onredelijks van je.

Helaas is niet iedereen die de hetze predikt een meeloper.

Een veel kleinere groep is de mensen die actief bezigzijn om alle gruwelverhalen over ellende in de hoererij te verspreiden. Meestal door het zonder een echte aanleiding te herhalen, maar soms ook door ze te bewerken of helemaal nieuw te verzinnen. Dat is een groep die je nooit zal kunnen overtuigen met argumenten, want die wìllen helemaal niet denken over wat ze doen, die willen gewoon dat hun verhaal geloofd wordt. Maar ook van die mensen is het nuttig om te weten waar hun gedrag vandaankomt.

Niet alleen om te begrijpen waarom ze zoveel haat en schadelijke onwaarheden verspreiden, maar ook om een beetje te kunnen voorspellen wat het volgende wordt, en wat ze ermee gaan doen. Op die manier kan je makkelijker ingaan op wat er gebeurt, en weet je waar je je voor moet beschermen. En natuurlijk is het nuttig om te weten welke dingen je toch nooit voorelkaar gaat krijgen met iemand.

Deze groep heeft veel meer redenen om te doen wat ze doen:

Xenofobie: Hoeren zijn aliens
Ik schreef hier al over mensen die zich niet kunnen inleven in de motivaties en waarden van andere mensen. Die zien je als een ééndimensionale karikatuur die ze als fout en bedreigend ervaren. Ze zien je niet als menselijk, ze ontmenselijken je, en dus vinden ze je een onmens. Dat je bestaat, daar worden ze overstuur en boos van. Ook omdat je de draak steekt met hun plaatje van de wereld door te bestáán. Dus gaan ze verhalen verkopen over hoe jij fout bent en hun eigen wereldbeeld erdoor drukken.

Xenofobie: Buitenlandse meiden
Een groot gedeelte van de sexwerkers zijn buitenlandse meiden die hier komen cashen. De enigen die daar echt een probleem van hebben zijn wij, maar wij zijn niet de mensen die het het meeste dwarszit. Er zijn mensen die echt zitten te tandenknarsen bij het idee dat er buitenlandse meiden komen die hier grof geld verdienen en daarmee terug naar huis gaan. Gewoon omdat ze buitenlandse meiden zijn, en "hier niet horen."

Xenofobie: Buitenlandse mannen
Ook een veelvoorkomende soort van xenofobie, de hoererij geeft buitenlandse mannen toegang tot "onze vrouwen." Dat is natuurlijk het meest logisch als je denkt aan Nederlandse hoeren die buitenlandse mannen ontvangen, maar meestal zetten ze het toch meer in het voetlicht dat die buitenlandse mannen dominante pooiers zijn die hun meisjes verkrachten. Dat is makkelijker als onrecht neer te zetten, ookal is het gevoel erachter wel hetzelfde.

Schandaal
Mensen maken zich graag lekker boos. Kijk maar in de kranten naar wat het meest naar boven komt, en waarvan de koppen worden gemaakt. Dingen om je zorgen over te maken zijn niet populair, dingen die je moet weten omdat je er je voordeel mee kan doen zie je nauwelijks. Gewoon informatie om je wereldbeeld groter te maken is iets waarvoor je naar tijdschriften moet, want in de krant vind je dat niet. Boosmakerij wel, lekker opgeroepen worden door "jouw soort mensen" in jouw krant om je af te zetten.

Ik schreef hierboven al over stukjes xenofobie, maar die zijn onderdeel van iets groters. Mensen voelen zich graag onderdeel van een groep, en die groep moet afgezet worden tegen andere groepen. En dat afzetten gaat het beste als je die andere groep van iets kan beschuldigen waar je lekker boos van wordt. Een groot onrecht, dat zo groot is dat je er geen nuance meer bij nodighebt. Zoals moderne slavernij of verkrachting ofzo.

Het is ook een heel praktisch iets, als je van jezelf weet dat je ook geen heilige bent, om een andere groep aan te kunnen wijzen die èrger moet worden aangepakt dan jij. Die hebben dan voorrang, en jij komt lekker weg met wat je doet totdat het "ergere" probleem helemaal is uitgeroeid. En als je ooit bang bent dat je aan de beurt komt, kan je eroverheen schreeuwen met beschuldigingen dat iemand die naar jou kijkt, het ergere probleem verwaarloost.

Maar vooral is het gewoon een lekker gevoel om ergens boos over te zijn, en je daardoor rechtvaardig te voelen. Of je dat nou tentoonstelt of niet. Mensen zijn zo bezig met onzekerheden, dat het gefocuste en krachtige van boosheid heel lekker voelt. Het jaagt de onzekerheden weg, en het geeft je het gevoel dat jij niet veroordeeld en opgejaagd kan worden, want jij hoort bij de oordelers en opjagers. Lekker veilig.

Dat is mijn idee ervan, als ik kijk naar mensen die deze motivatie gebruiken om het stigma lekker op te porren. Maar onderzoek zegt weer wat anders, dat zegt dat door je op te winden over een immoraliteit van een ander, je schuldgevoelens over je eigen immoraliteit sust. Dan zijn wij de zondenbok voor alle seksuele dingen die mensen niet van zichzelf accepteren. Zoals altijd eigenlijk.

Godsdienst
God houdt volgens een boel gelovigen niet van hoeren, en daarom willen ze dat we verdreven en verdelgd worden. In de Bijbel staat inderdaad een boel lelijks over hoeren, vooral als dat dochters van Levieten zijn, en worden we niet echt positief besproken. Als Israël weereens lak aan de wetten Gods heeft, wordt het volk door de Richteren vergeleken met een hoer, en dat is niet positief.

Aan de andere kant heeft Jezus wel gezegd dat hoeren en tollenaars de eersten zullen zijn om tot het Paradijs in te gaan, wordt in Spreuken 6 uitgelegd dat je beter naar een hoer kan gaan dan dat je door seksuele frustratie andere dingen gaat doen, en was het voor de Here geen probleem bij Rahab, Tamar, Maria Magdalena, de moeder van Jephta, de vrouw van Hosea, en ga zo maar door. De Bijbel is veel genuanceerder over ons dan de Christenen. Maar de godsdienstige weerstand komt niet omdat ze zich druk liggen te maken over wat de Here ervan vindt.

Het gaat er meer om dat gelovigen van de grote geloven seks zien als iets gevaarlijks, wat zondig is en wat je verbond met God in gevaar brengt. Het mag alleen in het huwelijk, en dan mag je er van genieten, terwijl je ergens ook wel voelt dat je nu iets doet wat je bij uitzondering gegund wordt. Het is in hun ogen spelen met vuur, ookal kunnen ze niet met iets realistisch komen om te argumenteren waarom je je zou branden als je je niet zo stijf gefrustreerd hield. Daar komt alleen onzin bij kijken.

En de hoer is dan natuurlijk de verleidster die nette gelovige mannen tot de zonde brengt. De vrouwelijke seksualiteit op zijn meest onbeheerst. Dat je met seks je partner bevlekt, dat het gevaarlijk is, en dat het een soort schending van de persoon is, dat zit er in het geloof heel diep in. Dus je wordt verleid om iets heel ergs aan te doen aan iemand, en dat is zondig, verwarrend, en als het toch goedgaat is dat een grote schok voor je geloof. En dus slecht.

Feminisme
Feminisme is een naam voor een heleboel geloven, clubjes en politieke stromingen, die nogal verschillen onderling. Er is maar één overeenkomst, en dat is dat ze vinden dat de mannenmaatschappij vrouwen benadeelt. Daar heb ik al over geschreven, dus dat doe ik niet nog een keer. Alles wordt in dat plaatje ingepast, en wat is er nou een groter spanningsveld tussen mannen en vrouwen dan seks?

De belangrijkste manier die je bij feministisch gemotiveerde mensen tegenkomt dat ze tegen ons aankijken, is dat ze afschuw voelen of angst hebben voor mannelijk seksueel gedrag. Veelteveel mensen hebben toch al het idee dat mannen heel sterk moeten worden afgeremd en afgekeurd in hun seksualiteit, en dan is het idee dat ze de dienst kunnen kopen om met iemand te rollebollen die dat niet afremt heel eng. En dat vullen ze maar wat graag voor ons in.

Binnen veel stromingen van het feminisme geldt "het persoonlijke is politiek," dus dat het een persoonlijke keus voor jou en je klant is, en je er niemand mee lastigvalt, vinden ze geen reden om zich er niet mee te bemoeien. Het is hun zaak, want het gaat over feminisme, en ze voelen zich er niet lekker bij dat je dat doet, want ze krijgen de kriebels als ze het bij zichzelf voorstellen. Ze willen dat gewoon niet in hun wereld.

Daar komen soms hele filosofische bouwsels bij, zoals dat je met seks verkopen vrouwen makkelijker te verkrachten maakt. Of dat mannen ingeprent wordt hoe ze met vrouwen om moeten gaan doordat ze denken dat ze recht hebben op seks, als het te koop is. Dat wordt in de massamedia vroom verspreid zonder kritiek. Uiteindelijk zijn het allemaal zorgen over of de mannelijke seksualiteit wel genoeg ingedamd wordt. Want die moet beheerst, en mag niet de kans krijgen om te doen wat hij wil.

Zo gaat het ook met pikstraf. Vrouwen die hun man met seks chanteren, dat wordt binnen veel vormen van feminisme gezien als iets positiefs. De vrouw heeft de beheersing en de macht, de man moet kruipen omdat zijn seksualiteit hem dwingt een uitweg te zoeken. Als een man daaraan kan ontsnappen is het hek van de dam. Bovendien staat de pikstrafster dan voor schut als een frigide trut, en dat draait de rollen toch wel heel erg om.

Maar een hele belangrijke, die veel gegraaf heeft gekost, is dat de hoererij een belangrijk basisbeeld van het feminisme tegenspreekt. We laten zien dat we met een heel seksuele vrouwelijkheid het spel beheersen, dat we mannen zich aan onze regels laten houden, dat we economisch onafhankelijk kunnen zijn door onze vrouwelijkheid, en dat graaft de grond weg onder het idee van een slachtofferschap van vrouwen tegenover mannen. Wij laten zien dat vrouwelijkheid macht heeft, en op een manier die de feministen liever als slachtofferschap willen zien.

Moralisme
Zowel feminisme als godsdienst zijn moralistische stromingen, maar ik heb ze eerst even apart behandeld, omdat ze toch wel wat eigen aandacht moeten. Maar er zijn meer moralistische dingen die mensen ertoe brengen om onzin over ons te gaan verkopen, en die komen breder voor dan alleen bij die twee groepen. Dus dat doe ik even onder een apart kopje, anders krijg je dit allemaal twee keer hetzelfde bij die stromingen.

Het zit alle soorten moralisme dwars dat seks niet zo makkelijk beschikbaar mag zijn. Het hoort moeilijk te zijn, want het is gevaarlijk[angst] en er zijn nietvoorniets zoveel maatschappelijke regeltjes over. En regels zijn regels, wie ben jij dan om je daar niets van aan te trekken? We kennen allemaal wel die kinderen die vroeger op het schoolplein al tegen iedereen gilden dat er vanalles niet mocht, en de regeltjes van elk spel gingen beslissen. Die gaan dat alleen subtieler doen als ze opgroeien.

Je hoort zelfs dat de moeilijkheid om seks te krijgen de waardigheid van de vrouw bepaalt. Dat zeggen ze nooit zo, want dan hoor je hoe bezopen het is, maar je hoeft alleenmaar mijn stukje over waardigheid terug te lezen om te snappen hoe dat werkt. Dan komen ze met omslachtige manieren om hetzelfde te zeggen, met verhalen over de waarde van personen en de integriteit van mensen.

Moralisten blijven binnen hun comfortzone. Dat is de basis van veel moralisme. Die hebben een kringetje van gedrag, dingen en mensen waarmee ze op hun gemak zijn, en waarvan ze kunnen vertrouwen dat die beheersbaar blijven binnen de kaders waar de moralist mee om kan gaan. Accepteren dat er meer is, of dat dingen buiten hun kringetje ook moeten kunnen, voelen ze alsof ze buiten hun comfortzone zullen worden getrokken, en dat ze dan in een chaos terechtkomen waar ze niet mee om zullen kunnen gaan.

Dat hoor je vaak in de uitspraken van moralisten. Die denken dat je naar de beesten gaat als je je niet aan hun moraal houdt, dat de samenleving afbreekt, dat je in een soort apocalyptische wereld terechtkomt als hun moraal niet meer de baas is. Dat het bloed dan door de straten loopt, dat iedereen opeens bi wordt, en dat de rest met beesten ligt te neuken in de creche. Maar dan in kleine stapjes, om niet te gek over te komen. Want ze weten wel dat hun gevoel anders uitgelachen wordt.

Zelfs als het geen risico is dat we echt geaccepteerd gaan worden, of dat de wereld echt verandert in een hellepoel of mancave, worden we alsnog hard bestreden. Want onderin al dat moralisme zit telkens dat die moralisten het niet eerlijk vinden dat wij dingen doen die zij niet durven, kunnen, of mogen van de regels die ze voor zichzelf hebben. Die zijn jaloers en voelen zich gepasseerd. En als wij gewoon opgeruimd worden, dan is er niets meer om zich door gepasseerd te voelen, en dan zijn ze weer gerust. Het is als een mand vol krabben, waarbij de krab die ontsnapt door de rest wordt teruggetrokken.

Moralisten voelen zich alsof ze de moraal in pacht hebben. En dat zij het recht hebben jou die moraal op te leggen, want hij is de èchte, énige moraal. En als jij daar tegeningaat, of zelfsmaar niet in méégaat, dan doe je een onrecht aan die moralist, en ben je hem aan het aanvallen. Dan is de moralist boos en verontwaardigd, en vindt dat jij straf moet. Als jij bestaat terwijl je niet in zijn moraal past, ben jij een boef die hem door te bestáán al onrecht aandoet, en moet je veroordeeld worden. Liefst in de rechtbank.

Macho's
Je zou het bij alle kritiek van de feministen haast niet geloven, maar juist de macho's waarover ze klagen dat we die zo in de kaart spelen hebben ook flink wrok tegen hoeren. Dat steken ze ook niet onder stoelen of banken, luister maareens naar hoe ze over ons praten. Macho's vinden het namelijk maar niets dat wij wel seksuele diensten willen verkópen, maar ons niet gratis door hem laten bespringen omdat hij zo'n onweerstaanbare macho is.

Betalen voor seks vinden ze een nederlaag. Het is zo in tegenspraak met hun idee dat ze met hun mannelijke dominante gedrag ook ons echt kunnen domineren en tot seks kunnen brengen. Wij moeten in aanbidding naar hen toekomen. Dat we er zijn, en dat we ze zeker wel aanspreken met onze verleidelijkheid en met dat we van wanten weten, vinden ze een uitlokking, en dat we dan alleen ketsen op onze eigen regeltjes vinden ze zelfs een schending. Die voelen zich daardoor misbrúíkt. Je lacht je rot.

Held willen zijn
Er zijn veel rebels without a cause die maar wàt graag een held zouden willen zijn. Maar dan wel op een manier die ze uitkomt, en die bij hun interesses past, en bij iets wat moreel heel duidelijk is en dus niet allemaal moeilijke genuanceerde aspecten heeft, want dan is het moeilijker om de goeie kant gekozen te hebben, die sociaal onaantastbaar is. Want het moet wel makkelijk zijn.

Dan is zielige meisjes die door brute mannen meedogenloos in massaverkrachtingen worden gedwongen natuurlijk een énig Goed Doel. Het is theatraal, sexy, duidelijk, het is niet gevaarlijk, ook niet dat je per ongeluk een racist, islamofoob of seksist bent, en vooral kan je er altijd een versie van vinden die je aanspreekt, want de mensenhandelmythologie verandert met de mode mee en laat zich best een beetje aanpassen om bij je morele outfit te passen.

Meestal gaan die mensen zich dan in het zonnetje laten zetten om geld in te zamelen voor een reddingsbedrijf, maar anderen gaan weer awareness verspreiden. Dus belijden dat ze geloven in de mensenhandelmythe, en daar tégen zijn. Die zijn helden door de maatschappij te laten zien dat ze vromer belijden dan gemiddeld, en dat iedereen een voorbeeld aan ze zou moeten nemen.

Deze mensen zijn in de publieke opinie al een probleem, maar vallen in het niet bij mensen in politie, OM en andere overheidsinstellingen die zo in het leven staan. Want die hebben echt macht, en gaan mensen kapotmaken in hun Don Quichot akties. Die combineren dat heel vaak met andere motivaties uit deze lijst, en zijn heel verbeten hun macht aan het gebruiken om binnen hun eigen mythologie te scoren, en tegelijk ons te straffen dat we niet genoeg ons aan hun mythologie houden. Dat zijn fascinerend enge mensen.

Geil
Er is niets mis met verkrachtingsfantasietjes, er is niets mis met geil worden van verhalen over slavinnetjes die gedwongen worden om seks te hebben. Dat zijn normale dingen om over te fantaseren, het moet alleen niet iets worden dat je echt doet. Echt iets doen met fantasietjes over andere mensen kwaad doen gaat over een grens heen waarbij je niet meer bezigbent met iets voor jezelf, maar andere mensen dupeert.

Bijvoorbeeld doordat je je fantasietje veel lekkerder vindt als de maatschappij met je meegelooft, omdat jij het dan ook makkelijker vindt om er helemaal in te duiken. Dat is niet fout op dezelfde maníér als wanneer je een verkrachtingsfantasie in een verkrachting omzet, maar wel om dezelfde réden. Je gaat om je eigen geile plezier een ander kwaad doen, of in dit geval meehelpen aan de maatschappij die een hele groep mensen kwaaddoet.

Dat geldt evengoed voor meiden die het lekker vinden om te zwelgen in een slachtofferrol, en dat buiten de slaapkamer laten komen. Er is niets mis met je lekker laten slachtofferen als je er geil van wordt, maar als je dan dat ooknog naar de buitenwereld gaat spelen, die denken dat het wáár is, dan krijg je dat jouw verhaal wordt gebruikt om mensen aan banden te proberen te leggen.

Helaas zijn er bestwel meiden die dat doen. Die vinden dat geil, en verder kijken ze niet. Als je met ze praat, en je gaat vragen stellen die het verhaal minder geil maken, kappen ze het meteen af en raken gefrustreerd. Ze vinden het meestal nieteens erg om niet geloofd te worden, maar ze moeten wel in hun geile roes kunnen blijven. Dat gaat prima als ze het onbegrepen prinsesje spelen, niet als je ongeile aspecten van hun verhaal aan gaat stippen.

Bijna iedereen heeft wel een seksuele reaktie op de verhalen die over prostitutie rondgaan. Soms sterk, vaak nietzo sterk, maar bijna altijd genoeg om het pikant te maken. En dat is een belangetje om te willen dat het waar is. Want de wereld wordt er net een stukje spannender van, en het is een fantasietje waar je aan alle kanten bijval voor hoort. Tegelijk is het ook vergezocht genoeg dat je niet bang hoeft te zijn dat het je echt overkomt. Ideaal vingermateriaal.

Gek
Je hebt mensen die geestelijk niet helemaal in orde zijn. Sommige mensen zijn geestelijk niet stabiel op een manier dat ze makkelijk heel ver gaan, zonder na te denken, impulsief, om een soort theater van hun leven te maken. Die verzinnen de heftigste verhalen over wat ze meegemaakt hebben, en worden door hun gekte gedwongen om van de ene crisis in de andere te springen.

Mijn collega's hebben het dan over borderliners. Ik vind het niet goed om zo'n medische diagnose te gebruiken als we niet weten dat de dokter dat ook echt heeft gezegd, maar het is wel een makkelijk etiket als je het over die mensen hebt. Die verzinnen ook vaak dingen over gedwongen prostitutie, en ze hebben natuurlijk een enorme klik met pooiers. Ookal zijn ze niet handig genoeg om die zelf te maken, of zelfs vast te houden.

Omdat ze zo instabiel zijn, worden ze makkelijk misbruikt door de zieligheidsindustrie. Die kan hun verhalen bijknippen om de UFO's, engelen, elfen, vorige levens, gesprekken met God en de spontaan genezen kanker en HIV eruit te halen, en heeft dan een heel gewillig boegbeeld dat bereid is om zich in het openbaar als een getraumatiseerd slachtoffer aan te stellen. Daar kunnen ze dan ooknog geld mee verdienen, want zo is het tegenwoordig opgezet om meer verhalen los te krijgen. Maar daar ga ik onder een ander kopje zo over door.

Die vrouwen doen kwaad, maar ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ze zijn gewoon niet fris in hun hoofd, en ze hebben het heel zwaar. Ze verspreiden onzin en leugens, maar ze kunnen eigenlijk moeilijk anders. Door met de hype mee te gaan hebben ze iets heel zeldzaams gevonden, namelijk een wereldje dat netzo gek is als zijzelf, en waar ze zich in thuis kunnen voelen. Ik moet ze tegenspreken, maar niet van harte.

Afwentelen
De mythologie over loverboys, mensenhandel, prostitutie en misstanden is in de diepste pit een slachtoffercultus. Het gaat om een onontkoombaar slachtofferschap waar alle verantwoordelijkheid bij de kwade genius ligt. In casu de loverboy of pooier. Het slachtoffer kan in de meeste versies wel verweten worden dat ze niet bang genoeg is geweest, te onvoorzichtig, te geil, te weinig normvast volgens de antisexuele kant van de samenleving, maar niet dat ze zelf aanstichter is van haar slachtofferschap, namelijk het sexwerk dat ze verricht.

Je ziet dus ook genoeg mensen het verhaal over loverboys aangrijpen om van hun verantwoordelijkheden af te komen. Meiden die stiekem wat hoeren en worden betrapt kunnen vrijkomen van verstoting door hun omgeving door maar de schuld aan een loverboy te geven. Dat wil iedereen toch al liever van ze horen dan dat ze hun denkbeeld aan moeten passen, omdat iemand die ze kennen en als volledig mens zien kiest voor hoererij.

Maar ook de overheid doet dit graag. Iedere keer als die falen met hun beleid in de prostitutie is het niet omdat ze domme plannen tegen alle raad en wijsheid in hebben doorgedrukt, en er het lelijkste boeltje van hebben gemaakt. Het is omdat de pooiers zo slim en geslepen zijn, en de enorme ondergrondse macht van de seksindustrie die arme overheid heeft overrompeld. Het is in ieder geval niet hùn schuld. Kijk maar naar Utrecht, waar de exploitanten de schuld kregen van het wanbeleid van de gemeente.

Het ergste vind ik zelf de ouders die een moeilijke puberdochter niet in de hand kunnen houden, en dan maar vinden dat ze een loverboy moet hebben. Die smijten dat kind in de kaken van de zieligheidsindustrie omdat ze anders toe moeten geven dat ze niet om kunnen gaan met het pubergedrag van hun dochter, of met de resultaten van hun waardeloze opvoedwerk. Die wentelen het af op een loverboy waarvan ze weten dat hij niet bestaat, omdat ze weten dat ze er nooit op zullen worden aangekeken. En dat heeft ernstige gevolgen. Ook als het meisje niet hoert, trouwens.

Macht
Een hype, vooral eentje die niet echt op de feiten berust, en dus eentje die je met genoeg media-invloed zelf kan sturen, is een heel sterk machtsmiddel. Krijg je genoeg mensen zover dat ze er genoeg in geloven, dan kan je daarmee macht over ze uitoefenen, en met al die volgelingen krijg je ook macht over de rest. Het is een patroon dat je de hele geschiedenis terugziet. Ik heb het niet voor niets over heksenjachten.

De meest voorkomende vorm hiervan is meerijden op de hype. Luidkeels laten horen dat je het zo èrg vindt, en belijden dat je er tégen bent. Dan laat je zien hoe slagvaardig je wel niet bent, en hoe belangrijk je doelen zijn. Dan laat je zien dat je aan de kant van gerechtigheid staat, en er iets aan gaat doen. Vooral politici vinden deze heel leuk, want het klinkt zo stoer en er is geen afrekening aan het eind. Want het probleem bestaat niet.

Maar die politici die aanhaken zijn het grote gevaar niet. Er zijn politici die het vuur zo hoog mogelijk op proberen te stoken, om te laten zien dat zij in deze noodsituatie de helmstok móéten grijpen, en niet meer naar nuance kunnen kijken omdat het probleem anders de samenleving zal ondermijnen en overweldigen. Ze laten zich dan zien als de enigen die het probleem kunnen zien, en de enigen die het probleem aan durven pakken. Dus dat ze de vrije hand moeten krijgen, en de macht om die te gebruiken.

Die machtsspelletjes zijn al erg genoeg. Helaas zijn ze niet de ergste, want ze zijn vooral show. Het is bijvoorbeeld veel erger dat de politie telkens stilletjes meer bevoegdheden krijgt toegestopt, en de gemeentes steeds meer burgerrechten van hoeren mogen vertrappen. Dat gebruiken ze ook hardhandig, dus die bevoegdheden zijn bepaald geen papieren tijger. Politie, OM en gemeentes gebruiken de hype om macht naar zich toe te trekken, en worden niet gecontroleerd. Want iedereen kijkt alleen naar de hype.

Al die macht die de machthebbers gaan uitdelen blijft nieteens binnen de overheid. Kijk maar hoeveel macht de bedrijven van de reddingsindustrie krijgen toegestopt. Je ziet hoe anti-prostitutie-mensen tot officiële rapporteurs worden verklaard die boven toezicht staan en de enige officiële bron van kennis over mensenhandel zijn, hoe zieligheidsbedrijven worden verklaard tot officiële behandelcentra die bovendien hun eigen vlees mogen keuren, of hoe de normen en kennis over hoe hoererij werkt voor de overheid worden gesteld door zieligheidsbedrijven die zo macht over hun slachtvee krijgen, om hun moraal te kunnen botvieren.

Geld
De grootste drijfveer voor de grootste krachten in het opstoken van de hetze tegen hoeren is geld. Dat zal niemand verbazen. Geld is voor meerdere groepen de reden om het hele misstandencircus op te tuigen, en ze schurken dankbaar tegen elkaar aan, want ze verdienen allemaal aan de samenwerking. Sommige wel meer dan anderen, maar dat heb je altijd.

Ten eerste maar de overheid. Die komt soms met een enorme actie tegen hoeren, en wil ons wegjagen. Daar zit politiek gewin achter, vooral om de godsdienstige partijen een morele kluif toe te stoppen. Maar gemeentes hebben meestal een andere reden. Den Haag is er heel eerlijk over, die willen de hoeren verjagen om het vastgoed in de buurt duurder te maken. Maar Amsterdam wil ook de hoeren weg om de Wallen "economisch hoogwaardig" te maken. En Utrecht begon pas met totale vernietiging van de aanloopprostitutie toen er een vastgoed-buitenkansje ontstond waar de meiden zaten.

Vastgoed is ook altijd een belangrijk iets als je met de buurtbewoners temaken krijgt. Die hebben hun huizen goedkoop kunnen kopen omdat er hoeren in de buurt zitten, want die drukken door het stigma de huizenprijzen neer. Die zien hun huizen dan een ton duurder worden als die hoeren maar weg zouden zijn. Dat komt meestal niet uit, omdat de verloedering die je krijgt als je hoeren wegjaagt de prijs netzogoed in laat zakken, maar ze hebben glimmende Eurotekens in hun ogen.

Het staat niet goed als de buurtbewoners zouden zeggen dat ze de hoeren wegwillen om er geld aan te verdienen, dus komen ze meestal met hele verhalen over misstanden die ze niet kunnen verdragen, misdaad die gek genoeg nooit te vinden is, en overlast waar je ook grote vraagtekens bij kan zetten. Dat geloven mensen toch wel over hoeren, dus dat is een manier om toch je zin te krijgen.

Maar ook veel meiden die tranen met tuiten huilen voor de rechtbanken, en meegaan met de pooierfantasie van het OM doen dat voor het geld. Die weten evengoed dat het onzin is, en ze een onmogelijk verhaal aan het vertellen zijn, maar de rechter weet niet beter en stopt ze tonnen schadevergoeding toe. Veel meer dan ze ooit echt verdiend hebben. Als die zich niet als boegbeeld laten gebruiken krijgen ze geen cent. Het is oneerlijk, maar oplichters heb je nou eenmaal.

Uitstapprogramma's worden met miljoenen Euro's gesubsidieerd, op initiatief van Christelijke partijen, aan Christelijke evangelisatie-organisaties, en met haast geen toezicht. Die uitstapprogramma's geven je geen schijn van kans op een beter leven, dus niemand taalt ernaar. De meiden die denken dat het wat kan zijn stoppen meestal met de uitstap zodra ze kunnen, want er zitten haken en ogen aan kappen. Toch vreet het geld en is de politieke wil om er meer geld in te stoppen enorm.

En tenslotte heb je de grootste fabriek van zielige verhalen: de zieligheidsindustrie. Dat is een industrie waar jaarlijks tientallen miljoenen Euro's doorheen worden gedraaid, en dat geld is eigenlijk alleen brutowinst. Ze worden gezien als edele goede doelen die boven verdenking staan, maar intussen komen ze alleen met bij elkaar gelogen reclamepraatjes die de onderbuik kietelen en mensen een horrorverhaal brengen over dingen die nooit echt bestaan.

Daar worden meiden opgesloten en onderworpen aan morele hersenspoeling, terwijl de zorgverzekeraars betalen voor de behandeling, de gemeente, provincie en het rijk subsidie geven, en de pers vroom elk reclameverhaaltje, hoe onzinnig ook, doorzet alsof het nieuws is. Als die clubs willen uitbreiden, moeten ze daarvoor wel de morele paniek groter maken. Dus dat gebeurt, en de mensen slikken het. Want waarom zouden al die mensen liegen over zoiets ergs als prostitutiemisstanden?

Zieligheidsindustrie heb je in het groot, met officiële lobby-instanties en hun eigen gevangenissen, maar ook in het klein. Dan gaat het soms om "loverboy-voorlichting" waar onderhuids hitsige verhaaltjes aan kinderen wordt verkocht, maar vooral veel boeken en boekjes over bizarre misstanden. Weliswaar blijft van zo'n boekje niets over als je een kritisch oog erop laat vallen, maar omdat ze gelezen worden voor porno valt niemand daarover. Het is gewoon even geld verdienen, want het verkoopt steevast goed.

En ik zal vast nog wel motivaties gemist hebben. Dus je wil weten waar de verhalen vandaankomen? Hier heb je wat overzicht. De rest van mijn antwoordstukjes gaat in op de aspecten van de verhalen zèlf, en waarom ze niet kloppen. Want ik weet ookwel dat alleen zeggen wat de motivatie van je tegenstanders is, nog niets doet aan de dingen die ze betogen. Ik zal alles moeten beargumenteren. Ik heb immers geen trouwe papegaaien in de pers.

Het antwoord is dus: Er zijn heel veel redenen die mensen hebben om verhalen op te hangen over sekswerk, en omdat ze weten dat we in de maatschappij een hele onzekere en ongewenste positie hebben, wordt er niet naar ons geluisterd en weten ze dat ze kunnen zeggen wat ze willen. En ookal weten ze allemaal dat hun echte motivaties te egoïstisch, bekrompen of kinderachtig overkomen, ze weten ook dat ze met de mensenhandelmythologie hun zin wel krijgen. Dus die gebruiken ze graag als stok om mee te slaan.

Oorspronkelijk heette dit stukje "Antwoord op: Waarom zouden ze liegen?" Die titel heb ik geschrapt, omdat ik weet dat mijn antwoordstukjes worden gebruikt in discussies, en met het woord "liegen" in de titel zal je zien dat er veel mensen al zo gekwetst en opgefokt raken, dat ze niet meer verder lezen. Dus danmaar deze titel, die me eigenlijk veel minder bevalt. Want het gaat er eigenlijk om dat er wordt gelogen. En waarom.

14 opmerkingen:

  1. Goed stuk, maar veel te lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest het in 3 delen lezen, want het was echt veel te lang. Ik begrijp wel dat je alles bij elkaar wilde opschrijven, maar dit is te veel tekst, ook al is het voor jouw doen beknopt. Mensen lezen dit niet, en eerlijk gezegd had ik als vaste lezer ook moeite met zo'n enorme lap tekst. Je hebt er kopjes in gezet, dat hadden allemaal eigen stukjes kunnen zijn, en dan had je er ook nog ruimte bij gehad voor uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw

    Een erg lang maar super informatief stukje. Uitspraken die ik wel vaker van je gehoord heb. Maar ze zijn en blijven waar. Het gaat uiteindelijk allemaal om geld en macht. Maar als je zulke dingen zegt denken mensen gelijk dat je een conplotdenker bent en dat je in de illuminatie geloofd. Nou er zit wel degelijk waarheid in hoor lieverd. Ga zo door met je blogje en maak mensen maar flink wakker. En ja ook ik blijf weleens vastzitten in het beeld dat mensen over prostitutie hebben. Maar dan check ik mezelf gauw en dan relativeer ik alles en dan zegt mijn bewustzijn mij weer dat het onzin is. Ik wou dat prostitutie meer gewaardeerd en gerespecteerd werd als een echt en eervol beroep. Dat mensen eens ophielden met zielig vinden en slachtoffer spelen en slutshamen en heksenjagen. Mensen zijn bang voor jullie lieve zondares. Maar dat weet jij allemaal allang.

    Groetjes een trouwe klant van prostituees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry Zondares, maar ik heb een beetje genoeg van dit soort stukjes.
    Het lijkt wel alsof je telkens precies hetzelfde opschrijft, in net iets andere bewoordingen.

    Het enige wat je doet, is ingaan op de redenen van mensen om tegen prostitutie te zijn. Ik vind dat niet zo sterk. Vind het veel sterker als je écht op hun argumenten ingaat en die ontkracht. Wat dat betreft ben ik helemaal niet overtuigd. Je zegt eigenlijk dat slachtoffers in de prostitutie helemaal niet bestaan. En kijk, dát geloof ik dus niet.
    Ze bestaan, net zo goed als mensen bestaan die het wel prettig hebben in de prostitutie, zoals jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het niet te lang. Ik heb wel twee keer gepauzeerd tijdens het lezen.

    Heel terecht dat je de christenen en de feministen deels op één hoop veegt. ze hebben inderdaad, dat blijkt wel uit twitterdebat, veel met elkaar gemeen. Het is toch met name van "oh we hebben het zo gezellig in ons groepje" én "de buitenwereld is slecht."

    Religieuzen grijpen wat willekeurige bijbelteksten om te veroordelen, waarbij ze dan meestal gelijk aangeven dat ze nooit (ver)oordelen. Feministen kijken meer naar Penis, (Oksel)haar en (Hang)borsten om te categoriseren. Lekker eenvoudig wereldbeeld, lekker makkelijk, lekker lui, lekker op uiterlijk. Het vooral lekker gezellig eens zijn met elkaar over mensen die geen weerwoord hebben omdat ze het groepje niet inkomen.

    Heb je de ratjetoe van vertalingen van spreuken 6:26 (hoer, brood) weleens bestudeerd? Ik heb ook wel eens enige bijbelteksten waar het woord(deel) Hoer in voorkomt bekeken vanuit de Hebreeuwse tekst (ruim 400 maal). Je kan met google translate soms tot opmerkelijke grappige ontdekkingen komen. En daar schrijft niemand ooit een afstudeerscriptie over.

    Wat ik mis is dat sommige hoeren in zekere zin ook slim gebruik maken van het stigma, waarbij ze het stigma en 'het misverstanden denken' bevestigen aan hun klanten én in mindere mate aan kunstenaars, feministen, religieuzen en anderen die in hoerenbuurten ronddwalen op zoek naar bevestiging van 'het denkbeeld'. Hoeren zijn niet te beroerd om om moverende redenen hun denken te versterken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit artikel heeft mijn inzicht over de motivatie van vele stemmen in het prostitutiedebat veranderd. Ik neem je niet op je woord aan, dat mag je van niemand verwachten. Het heeft wel me aan het denken gezet. Ik denk dat je veel meer mensen in de "goedaardige" categorieen moet indelen dan in de "kwaadaardige". Wat je nu schrijft lijkt die "goedaardige" mensen te verkleinen, alsof ze de minderheid zijn. Dat is onterecht. Ik ben ook niet voor prostitutie, maar mijn motivatie is "goedaardig".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn ervaring met prostituees is dat de meeste wel eerlijk zijn maar er zijn er inderdaad ook genoeg die doortrapt zijn en uitgekookt en de boel bij elkaar liegen en manipuleren en het zielige beeld misbruiken om geld te pakken van zowel instanties als klanten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben zelf gelukkig nog nooit bedrogen door een prostituee maar ik ben wel een keer goed bedreigd door een prostituee omdat ik over haar en haar vriend gedichten had geschreven op het ijsberenforum maar die zijn nu verwijderd gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veel te lang, maar wel helemaal gelezen. Wel interessant, maar je vertelt niet iets wat we niet al konden weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Slo's mh zijn niet gek. Ze zijn getraumatiseerd. Dat je daar geen medelijden mee hebt vind ik psychopatisch. Sorry dat ik het zeg maar dit hele artikel kwetst mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn slo's mh ?????

    BeantwoordenVerwijderen