Veeltevaak hoor ik in de discussies over alle soorten van sekswerk, of het nou om hoererij, porno, chatten of glamourfoto's gaat, dat mensen het maar een probleem vinden dat we het doen, omdat het voor hen vanalles betekent over onze eigenwaarde en ons zelfrespect. Volgens heel veel mensen is sekswerk of iets wat je niet kan doen met eigenwaarde en zelfrespect, of iets wat je eigenwaarde en zelfrespect kapotmaakt.
Je hoort hem soms expliciet, dat we als samenleving prostitutie niet moeten accepteren omdat het de waardigheid van vrouwen aantast, of dat meiden met zelfrespect zichzelf niet gaan verkopen, of dat je hoeren moet leren dat ze meer waard zijn dan een lap vlees, en zichzelf weer leren respecteren, maar dat is eigenlijk alleen bij verbiedertjes die je niets uit moet leggen, omdat ze toch niet willen luisteren. Impliciet hoor je deze gedachte vaker. En het meeste zit er toch wat verborgen in bij mensen.
Soms is het een verhaal over persoonlijke integriteit die wordt geschonden als je sekst voor je geld, of dat je menselijke waardigheid er niet tegen kan, of dat zelfs je menselijkheid wordt geschonden. Het is allemaal hetzelfde idee. Dat werken met seks en menselijke waardigheid, eigenwaarde en respect voor jezelf hebben niet samen kunnen gaan. En belangrijker, dat hoererij die andere dingen kapòtmaakt.
En daarop is mijn antwoord: het is je reinste onzin.
Zelfrespect betekent dat je met jezelf rekening houdt. Dat je jezelf in waarde houdt, dat je jezelf eerbiedigt, en dat je jezelf netjes en waarderend behandelt. Eigenwaarde betekent dat je prijs stelt op jezelf, dat je jezelf niet onderschat, dat je jezelf waardevol vindt. En dat zijn allebei dingen die je nodig hebt als je een beetje goed wil kunnen hoeren, want je klanten willen niets wat jij niet waardevol vindt.
Dus is het maar goed dat er niets klopt van al die verhalen over dat je eigenwaarde en je zelfrespect zo zouden lijden onder sekswerk, want dan konden we het nooit langer dan een paar dagen volhouden zonder als geknakt en werkloos hoopje achter te blijven. Sekswerk is werk, en het is nodig om het serieus als werk aan te pakken, anders werkt het niet. En een prijs vragen voor iets waarvan je vindt dat er geen waarde aan is, leert je die waarde vanzelf wel.
Toch zit het er diep in bij mensen uit allerlei lagen van de bevolking, en is het iets wat je mensen eigenlijk nieteens hoeft te leren, zoals ze het misstanden-geloof wel moeten horen in allemaal verhaaltjes voordat ze het langzaam gaan geloven. Ookal is het niet iets uit èlke samenleving van de wereld en van de geschiedenis, je ziet wel een heleboel overeenkomsten. Dus het is wel iets anders.
We hebben het natuurlijk eigenlijk weer over de angst voor seks. Daar komt sowieso heel veel van wat je aan verhalen over de prostitutie hoort op uit. Maar de reden dat ik daar niet gewoon naar verwijs en aan mijn volgende stukje begin, is omdat je wel wat meer nodighebt dan dat om te begrijpen waarom juist sekswerk zo makkelijk wordt gezien als iets waar je met eigenwaarde en zelfrespect niet aan de slag kan.
Het is iets heel raars namelijk, om te denken dat je zelfrespect en waardigheid ook maar íéts temaken hebben met seksuele handelingen, en wat je daar voor reden voor hebt. Dat betekent dat we eerst even moeten kijken naar wat de gedachte onder het gevoel nou is, en op welke manier die dingen voor onze cultuur aan elkaar vastzitten. Er zitten drie richtingen aan wat mensen geloven, en die ga ik apart behandelen in dit stukje.
Seks maakt je kapot
De eerste richting is om te denken dat seks je op een wereldlijke manier kapot kan maken, en dat je daardoor je integriteit, dus je "heelheid als mens," moet inleveren. En dat je daarom met seks je waardigheid en dus je zelfrespect verliest. Deze gedachte is heel populair bij de zedenpolitie, en ook bij veel paniekzaaiers die je proberen te overtuigen dat je verkeerd bezigbent. Ik heb daar al veel over geschreven in mijn stukje over angst voor seks en over dat je nog wel spijt zal krijgen.
In het kort is het onzin. We hebben met zijn allen al heel lang proefondervindelijk vastgesteld dat je prima kan sekswerken zonder ziektes op te lopen, en dat is het enige realistische risico. Alle andere angsten, dat je kut er niet tegen kan om flink aan de slag te gaan, of dat je een soort seksuele uitputting krijgt, die blijken al heel snel andersom te werken. Je blijft geen scheurbaar maagdje, je wordt juist sterker.
Als je met je kut werkt, wordt die sterker en word je er handiger mee. Er zijn geen mannen meer die me met hun pik pijn kunnen doen. De pik wordt niet zoveel sterker, die blijft kwetsbaar. Daar heb ik escortjongens wel over gehoord. Het idee van de kut als wond, die met de grootste tederheid moet worden verzorgd, is gewoon onzin. Van veel seksen gaat er niets kapot, je leert en wordt sterker, net als met alles van je lijf dat je goed gebruikt.
Er zit gewoon onder dat je waarde is dat je onbevlekt bent door vieze seks. Dat je kilometerteller van je kut op een laag getal staat. Alsof je een auto bent die verslijt met elke kilometer, maar dan erger. Het beruchte beeld van de afgelikte boterham. Tegenwoordig heet dat slut-shaming. Want alleen als je onervaren, bekrompen en onhandig bent, ben je een goede partner voor iemand met wie je mooie dingen wil maken. Dom hoor.
Betaalde seks doe je alleen als je geen zelfrespect hebt
De tweede richting is om betaalde seks te zien als iets wat áángeeft dat je geen zelfrespect of waardigheid hebt, omdat je het anders niet zou zijn gaan doen. Dat is zo'n geaccepteerd idee, dat je uit moet gaan leggen waarom het níét klopt, terwijl je eigenlijk zou verwachten dat mensen die zo denken moeten bewijzen dat het wèl zo is. Wie stelt, bewijst, dat is de regel, en als je stelt dat je alleen seks voor geld hebt als je geen respect voor jezelf hebt is dat nogal een stelling.
Maar in zo'n wereld leef ik niet, dus ik moet het toch maar uitleggen. Er is geen basis om te denken dat je geen zelfrespect moet hebben om sekwerk te doen. We hebben nog steeds respect voor onszelf, ook als we seks hebben en ook als we ons geld verdienen. En dus ook als dat samengaat. Het zit eigenlijk aan de gedachte vast dat je pas gaat hoeren als je jezelf net zo veracht als dat hoeren veracht worden. Maar niemand die erbij nadenkt dat hoeren misschien hoeren niet verachten.
Het is een stukje gebrek aan empathie. Net als met het denkbeeld kunnen mensen zich maar heel moeilijk voorstellen dat andere mensen andere dingen waarderen en respecteren dan zijzelf, en gaan ze er makkelijker vanuit dat jij jezelf net zo verachtelijk vindt als zij je vinden, dan dat jij andere dingen waardevol vindt, en niet in een rare psychologische knoop zit.
Waar het op neerkomt is dat mensen die deze richting aanhangen, niet komen vanuit de gedachte dat wij geen respect voor onszelf hebben. Ze kunnen zich alleen niet voorstellen dat wij wel respect hebben voor waar zij geen respect voor hebben, zelfs als het over onszelf gaat. Dat komt niet omdat ze zich voorstellen hoe dat voor ons moet zijn, integendeel. Die komen vanuit het feit dat zij geen respect voor ons hebben, en niet willen zien dat wij niet met dat soort minachting naar onszelf kijken. Ze zeggen eigenlijk alleen iets over zichzelf. Dat ze geen respect voor ons hebben.
Onbehoorlijke seks maakt je moreel kapot
De vorige twee richtingen lopen best snel dood, en mensen blijven er ook minder in hangen als je met ze discussieert. De eerste richting is het makkelijkste uit te leggen, de tweede daar blijven alleen kwaadwillende mensen in achter. Deze derde en laatste blijft meer hangen, en willen mensen toch nietzo opgeven. Zelfs mensen van goede wil. Hij is ook de interessantste, want hij komt omdat mensen een beetje klemzitten tussen hun biologie en hun cultuur.
Als je met iemand omgaat, buiten de seks, zitten daar allemaal regels en manieren aanvast. Als je seks met iemand hebt, dan ga je over heel veel van die regels heen, maar dat hoort nou eenmaal bij seksen, dus dat accepteren we. Maar daar zit wel iets dat knaagt. Want tijdens seks hinderen al die omgangsmanieren van de cultuur, en tijdens gewoon "cultureel" met elkaar omgaan is het ongepast om al te seksueel te zijn.
Heel veel cultuur is elkaar te laten zien dat je respect voor elkaar hebt, en met elkaar rekening houden. Je geeft elkaar de ruimte, je gunt elkaar om mee te doen aan de samenleving, je hebt respect voor iedereens waardigheid. Door manieren te hebben laat je mensen weten waar je grenzen liggen, en dat je die van anderen zal respecteren. Je probeert zo om fijn gezelschap te zijn in een wereld waar we met elkaar overweg moeten.
Dat botst met seks. Als het op seks aankomt zijn we allemaal door onze biologie gedreven om te verleiden, vreemd te gaan, monopolies op onze partners af te dwingen, druk te zetten, en dingen te doen die de rest van ons leven soms hopeloos overhoop gooien. Actief of passief, we zijn aan het duwen en trekken aan andere mensen. Die zijn daar best van gediend, maar intussen botst het wel met hun beschaving.
Een woord wat je daar veel bij hoort is "objectificeren." Als je gaat zoeken wat daarmee bedoeld wordt, krijg je veel geschrijf voor je neus wat er een beetje omheen lijkt te dansen. Het gaat dan om termen als "ontmenselijken" en mensen zien als dingen. En nu en dan hebben ze het over menselijke waardigheid, en dan snap je wel waar ik heen aan het gaan ben.
Objectificeren betekent dat je de regels van het niet-seksueel met elkaar omgaan loslaat, en nietmeer de hele tijd bezig bent met die respectbetoningen. Dat loslaten hoort bij seks, maar als jij dat doet en je partner is niet zo met seks bezig, of nòg niet zo met seks bezig, dan kan dat opgevat worden alsof jij ze niet meer hun menselijke waardigheid gunt omdat je geil op ze bent, en dat voelt dan bedreigend.
Dat bedreigende is dan vooral omdat de meeste mensen niet goed met seks om kunnen gaan, en het ze maar een beetje overkomt, want als je eenmaal seks goed in de vingers hebt is er niets bedreigends meer aan dat "objectificeren." Als ik word nagefloten, of een vent naar me kijkt als een seksobjekt, dan vind ik dat prima. Als ik het niet wil hebben dan heb ik hem zo teruggefloten, en dan is het voorbij. Het is voor hem wel een afknapper, maar mannen zijn dat echt gewend.
Ja, het gaat er weer over dat seks eng is. Maar er zit meer aan vast. Als bij respect en menselijkheid hoort dat je iemand niet seksualiseert, dan werkt dat ook andersom. Als iemand je seksualiseert, heb jij het idee dat je bescherming van je menselijkheid en je respect wegvalt. Dat voelt kwetsbaar. Het voelt prima als je kan zorgen dat iemand op je geilt als je dat wilt, maar als je niet goed snapt wat er gebeurt voel je je heel kwetsbaar als het gebeurt zonderdat je het zelf wil.
Er zit in mannen en vrouwen ingebakken dat er dominantie, verleiding en rivaliteit in seks zit. Dat hoort bij onze soort, maar je ziet het ook veel bij andere sociale dieren. Je kan seks hebben zonderdat die dingen spelen, maar dan mis je toch wel de interessantste kanten van seks. Dan wordt het meer gewoon een soort wederzijdse massage, alleen voor het genieten. Dat mag, maar het is zonde als je jezelf die beperking oplegt alleen omdat je er te zenuwachtig voor bent.
In sommige culturen is dat sterker dan andere. Hier in Noordwest Europa heb je dat "macho" gewoon een lelijk woord is, en dan is het zelfs al lastig om te flirten zonderdat je daarmee over sociale grenzen gaat. Vrouwelijke seks heeft iets bedrieglijks, mannelijke seks heeft iets agressiefs. Binnen seks vinden we dat keigeil, maar buiten seks vinden we dat onhebbelijke eigenschappen.
Mannen hebben iets agressiefs. Maar lang niet alle mannen hebben dat zo uitgesproken dat het echt als iets bedreigends voelt. Toch hebben we als cultuur het idee dat seks, en vooral neuken, een soort agressieve daad is. Zo schelden we er ook mee. Het is de man die een soort agressie op de vrouw uitoefent door haar te penetreren. Dat is eigenlijk niet logisch. Als je een broodje eet, is dat broodje toch ook niet de agressor? Waarom dan wel de pik die je uitmelkt met je kut?
Zelfs bij verkrachting, wat toch wel flink voorbij wat ik beschrijf is, kan je dat nog niet zo zien. Het geweld van een verkrachting is niet het neuken, maar het dwingen tòt het neuken. Daar gaat het verschil om. Daar ga ik nu ook niet verder opin, want over verkrachten heb ik al wel meer dan genoeg geschreven, maar het moet even gezegd worden omdat ik weet dat er nu mensen zijn die meteen in die richting gaan denken.
Seksuele verhoudingen botsen vaak ook met verhoudingen buiten seks. Mensen die in het dagelijks leven dominant over anderen zijn, zijn dat seksueel soms helemaal niet. We kennen allemaal wel het personeelsfeestje waar de manager eerst de baas is over de groep, en naarmate er meer drank ingaat de seksueel dominantere mannen meer de toon gaan bepalen. Onderhuids merken we wel dat er seksuele dominantie in mensen zit, en dat die niet hetzelfde is als de culturele hierarchie. Dat botst, en het maakt mensen onrustig.
Het hóórt dus ook niet in onze samenleving. Je hoort mensen niet te seksualiseren, en je krijgt met de paplepel ingegoten dat je mensen niet mag seksualiseren als je niet aan een boel regeltjes, het relatiedenken dus, hebt voldaan. Mannen hebben dat natuurlijk veelmeer dan vrouwen, want mannen worden gezien als seksueel veel aktiever en agressiever, hoe onterecht ook, maar ook vrouwen krijgen het mee.
Zoals seks de culturele sociale verhoudingen stoort, en mensen daar ongemakkelijk van worden, komt ook de culturele maatschappelijke structuur binnen in seks. Dat zie ik veel bij klanten die pas lekker loskomen als ze je een vieze slet noemen, en ander omlaaggepraat. Dat is niet omdat ze me verachten, helemaal niet. Maar dan zijn ze bezig om gewoon, ondubbelzinnig, tegen de sociale regels in te gaan, en voor de seksuele verhoudingen te kiezen.
Je ziet dat vooral bij mannen die feministisch zijn opgevoed, of veel in feministische omgevingen zijn. Dat zie je ook bij Amerikaanse "bro's," die op universiteiten met veel feministisch gerichte omgangsvormen zijn opgegroeid. Die "bro culture" zie je veel in gonzo-porno, waar er de hele tijd gemeen over de meiden gespot wordt, en ze de hele tijd worden afgekamd. Die meiden kan het niet schelen, maar het is zó kinderachtig.
Hoe groter de drempel van niet-seksueel naar seksueel gedrag is, hoe groter de rol die dat gaat spelen in je seksleven. Hoe meer hij zich zorgen maakt dat hij een vrouw vernedert door haar seksueel te behandelen, hoe meer het vernederen van sletten een geile fantasie wordt. Dat ìs seks immers dan. Respect is daarbij de hindernis om seksueel los te komen, en is intimiderend. Dat maakt het zo geil om een vrouw te zien als een teefje dat je wel even gaat neuken.
Goed, ik ben hier kort door de bocht, maar het stukje is al veel langer dan de bedoeling is, dus alle andere dingen die hier spelen die laat ik nu maar even. Die komen hier en daar toch al wel in mijn blog opduiken. Ik zal dus niet ingaan op BDSM, waar dit veel ingewikkelder wordt omdat er veel meer speelt, of op alle manieren dat mensen toch voor zichzelf goedpraten dat ze uberhaupt seks kunnen hebben.
Ik wil niet zeggen dat er iets mis is aan direkte seksuele interakties buiten de dagelijkse omgang te houden. Maar dan moeten we wel flexibel zijn met het feit dat seks er soms doorheenkomt, en dat mensen dan anders met elkaar omgaan. En niet denken dat mensen die over de culturele regels heenstappen omdat ze seksueel met je willen omgaan, vinden dat je dat culturele respect niet wáárd bent.
Want dat is niet zo. Seksueel met je omgaan, zelfs als je dat objectificeren noemt, is niet respectloos. Het is alleen dat seks bijna onverklaarbaar gedrag veroorzaakt, bekeken vanaf onze niet-seksuele kant van de beschaving. Ik word door mijn klanten en lovers ook zat gerespecteerd. Zelfs als ik ze dingen heb verleid te doen die "ze niet met nette meisjes horen te doen." Want daar komt het gewoon op neer.
Als je respect ziet als iets wat seks niet verdraagt, en andersom, dan is het moeilijk om hoeren te zien als mensen die zichzelf kunnen respecteren. Dat begrijp ik wel. Maar er worden dan wèl uitzonderingen gemaakt voor relaties binnen het relatiedenken, en niet voor andere smaken. Dat is natuurlijk raar. Maak die uitzondering dan ook voor ons. Of erken in elk geval dat wij die uitzondering voor onszelf kunnen maken.
Ik herken mijzelf heel erg in dit stukje. Ik ga elke maand naar prostituees en ik merk soms bij een dame dat ik bepaalde dingen niet durf te doen omdat ik ze te lief vind of teveel respect heb. Ik ben ook snel onder de indruk van een mooie vrouw die aardig tegen me is of een bepaalde uitstraling heeft. Ik plaats vrouwen ook op een voetstuk. En vooral prostituees omdat ik jullie dankbaar ben omdat jullie er zijn voor mannen zoals ik.
BeantwoordenVerwijderenDoor jou verhelderende stukje zondares wil ik werken aan mijn beeld van seks en respect. Ik ben iemand die vrouwen graag wil respecteren en niet over grenzen heen wil gaan. Zo ben ik opgevoed. Toen ik mijn moeder vertelde dat ik prostituees bezoek zei ze ook als eerste dat ik jullie met respect moet behandelen. Vrouwen vinden mij ook vaak te lief. Doordat ik vrouwen op een voetstuk plaats heb ik juist die sletten fantasie in mijn hoofd.
Ik vind sowieso dat sekswerkers meer respect verdienen. En die bekrompen geesten over zelfrespect en dat gelul moeten maar eens goed naar zichzelf kijken. Veel van die zogenaamde machoboys hebben het ook steeds over zelfrespect van meiden maar ze zijn er niet vies van om haar te benaderen. Hypocriet en vrouwonvriendelijk als je het mij vraagt.
Ik heb diep respect voor jou zondares en ik ga dit stukje zeker meenemen in mijn hoofd. Heb je misschien nog tips?
Xxx van je grootste fan
Zondares verwijder aub die 2 bovenste namen
BeantwoordenVerwijderenHet is een lange lap, maar ik ben blij dat ik even doorgebeten heb. Het inzicht aan het eind is heel goed.
BeantwoordenVerwijderenMooi betoog. Ik ben het met heel veel eens. Het is inderdaad belachelijk als iemand er vanuit gaat dat een vrouw die als hoer werkt geen zelfrespect en eigenwaarde zou hebben. Ik heb zelf heel andere ervaringen. De hoeren bij wie ik kom, zijn zonder uitzondering sterke en zelfstandige vrouwen die bewust (voor korte of langere tijd) voor dit werk hebben gekozen. Er is niks mis met hun zelfrespect en eigenwaarde, ze hebben hooguit een andere, minder bekrompen en meer vrijgevochten levensovertuiging dan hun criticasters.
BeantwoordenVerwijderenDat er (veel) mensen zijn die werk in de prostitutie niet zien zitten, begrijp ik. Maar wat is erop tegen als een ander een andere keuze maakt en er geen probleem mee heeft om voor geld seks te hebben, ja, dat zelfs een leuk beroep vindt? Waarom zou iemand dat veroordelen en daar direct de 'geen-zelfrespect-theorie' op loslaten? Omdat die persoon zichzelf moreel superieur acht ten opzichte van degene die minder problemen heeft met betaalde seks?
En klanten van prostituees? Zijn dat dan ook allemaal paria's, zonder een greintje waardigheid en zelfrespect? Dat is in elk geval niet zoals ik mezelf zie!!! Ik ben een goed en nobel mens, ik werk hard, ben actief als mantelzorger en vrijwilliger in sport en natuurbehoud, sta altijd klaar voor anderen uit mijn omgeving, kortom, ik probeer mijn steentje bij te dragen aan een betere maatschappij. Er is helemaal niks mis met mijn gevoel voor eigenwaarde. Het feit dat ik voor seks al jarenlang naar de hoeren ga, maakt mij toch geen slecht mens? Het is slechts een uitvloeisel van een gebrek aan 'looks' en (dientengevolge) een liefdesleven dat maar niet echt van de grond wilde komen. Zelf heb ik dat echter al lang geaccepteerd en ik geniet nu zonder schroom van de vaste, wekelijkse bezoekjes aan een van mijn mooie, lieftallige weldoensters. Veel van de mensen in mijn naaste omgeving weten wat ik doe, ze gunnen mij mijn seksuele pleziertjes en veroordelen mij er al helemaal niet om.
Ze waarderen mij om wie ik ben en dat staat los van mijn seksuele vertier.
Wat zou het mooi zijn als iedereen dezelfde ruimdenkendheid op zou kunnen brengen voor prostitutie als mijn familie en mijn goede vrienden en vriendinnen.
Zondares en haar collega's doen geweldig werk en ik kan het weten! Hoeren verdienen respect, in plaats van minachting, kortzichtigheid en de schijnbaar onuitroeibare vooroordelen over een gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect.
Helemaal met jou eens
VerwijderenKijk, dit gaat allemaal terug naar het eeuwige christendom. Enkele kerels (St Paul in Parikulair) hebben het in hun hoofd gekregen dat seks een afleiding was van het opwinden van God. Ongelukkig kregen ze het oor van een paar Romeinse keizers (het christendom werd de nationale religie van de Romeinen). Op dit punt denk Game of Thrones seizoenen 5 en 6 en de mussen.
BeantwoordenVerwijderenJij en ik leefde sindsdien hierbij. Het bericht (steeds weer) is dat seks is zondig. Dus doe het niet !!! Shorthand: seks buiten het huwelijk is zondig. En dat omvat pornografie, sexy foto's, prostitutie en ontrouw.
In de zesde eeuw kwam een onwetende, domme, neuken, halve-wit-neuken monnik in Ierland op met de Penentenials. Het was een enorme lijst van dingen die je niet moet doen. Om het te vereenvoudigen, bedroeg het niet meer dan een keer per week, alleen in de zendingspositie en bij voorkeur met het oog op het maken van baby's. Wat je niet moet doen was het leuk!
En dit (voornamelijk door de katholieke kerk) is eeuwenlang het onverdunde bericht. Het doordringt speelt populaire cultuur door films, boeken, krantenrapporten en ..... officiële verslagen.
Ja, er zijn mensen die deze shit geloven.
Look, this all goes back to earty Christianity. A few guys (St Paul in paricular) got it into their heads that sex was a distraction from cosying up to God. Unfortunatly, they got the ear of a couple of Roman Emperors (Christianity became the national religion of the Romans). At this point, think Game of Thrones seasons 5 & 6 and the Sparrows.
You and I have been living with this ever since. The message (over and over again) has been that sex is sinful. So don't do it!!! Shorthand: sex outside of marriage is sinful. And that includes pornography, sexy photos, prostitution and infidelity.
In the sixth century an ignorant, stupid, fucking half-wit fucking monk in Ireland came up with the Penentenials. It was an enormous list of things you mustn't do. To simplify it, it amounted to sex no more than once a week, only in the missionary position and preferably with a view to making babies. What you shouldn't do was enjoy it!!!
And this (Primarily through the Catholic Church) has been the undiluted message for centuries. It pervades plays popular culture through films, books, newspaper reports and ..... official reports.
Yes, there are people who believe this shit.
The self respect argument isn't the reason for objecting to sex, pornography, prostitution, etc.
BeantwoordenVerwijderenIt's THE JUSTIFICATION. "You see, I'm not a killjoy, I''m not a prude, I'm a righteous person who's only motivation is to protect the vulnerable and to rescue them."
And to do that I'll make stuff up, I'll lie and create false statistics and publish spurious (and easily discredited) research and generalise from single examples and use bogus data and phrases like 'some people think that this is just the tip of the ice burg'.
Het zelfrespons argument is niet de reden voor bezwaar tegen seks, pornografie, prostitutie, enz.
Het is de redenering. "Je ziet, ik ben geen killjoy, ik ben geen prude, ik ben een rechtvaardige persoon die alleen de motivatie is om de kwetsbare te beschermen en hen te redden."
En om dat te doen zal ik dingen doen, ik lieg en creëer valse statistieken en publiceer onjuist (en gemakkelijk gediscrediteerd) onderzoek en generaliseer uit enkele voorbeelden en gebruik slechte data en zinnen zoals 'sommige mensen denken dat dit gewoon de tip is Van de ijsburger '.
{´'some people think that this is just the tip of the ice burg'.'sommige mensen denken dat dit gewoon de tip is Van de ijsburger '.}
BeantwoordenVerwijderenTip of the iceberg, het zichtbare deel van de ijsberg. Ijsburgers haal je (misschien) bij de Italiaan.
(Zelf)respect is niet iets van jezelf, maar is afhankelijk van de maatschappij om je heen. De maatschappij hangt aan elkaar van sociale constructen, en prostitutie maakt daarvan inderdaad deel van uit, maar dan wel in een verdomhoekje. Dat je in dat verdomhoekje een gevoel van eigenwaarde kunt hebben is mooi, maar het is wel moeilijker dan voor bijvoorbeeld een ingenieur, advocaat of dokter.
BeantwoordenVerwijderenAls je je beroep angstvallig geheim houdt, zoals zondares doet, kun je naar buiten de schijn ophouden, en op die manier de veroordeling van de maatschappij van je af houden. Ooit een relatie opbouwen met een ingenieur, advocaat of dokter is evenwel onmogelijk.
Peter, ik beklaag je dat jij alleen (zelf) respect haalt uit je omgeving/ de samenleving. Dat maakt je een speelbal van willekeurige (eventueel traditionele) opvattingen. Ik ben wel blij dat ik een basis aan zelfrespect heb gevonden in mijn jonge jaren, waarop ik teer en wat ik voed, als sekswerker die zich niet verschuilt, maar het stigma trotseert. En zeker geen zelfwaardering ontleent aan partnerkeuze, liefst in de hogere regionen van de samenleving. Ik ontleen m'n trots als mens en hoer aan mezelf en onder andere aan de manier waarop ik m'n werk doe.
BeantwoordenVerwijderenRoos Schippers, sekswerker
Je laat wat liggen. Als een persoon gelooft dat sexwerk je kwetsbaar maakt en de publieke bescherming ongedaan maakt, zijn sexwerkers vanuit zijn perspectief vogelvrij. Dat verlaagt de drempel om geweld toe te passen. Dat is het belangrijkste issue waar het verschijnsel waar je over schrijft weerslag op heeft.
BeantwoordenVerwijderenEn dat heeft hele grote en nadelige gevolgen voor prostituees...maar ook geweld tegen klanten komt voor.
VerwijderenHoe kan je zelfrespect hebben als je willens en wetens een beroep uitoefent waarin je veel emotionele schade en onveiligheid in de samenleving veroorzaakt. En nul respect hebt voor de vrouw van haar klant die bedrogen en belogen wordt Hoe kan die vrouw zich beschermen tegen een wereld die liegt en bol staat van schijnheiligheid. Hoe kan zij zich beschermen tegen de pijn, verdriet van het overspel, de heftige gevoelens van afkeer vanwege de ongegeneerde schaamteloze sex die hij bij u heeft beleeft, fysiek daardoor van hem vervreemd, haar gevoel van intimiteit, vertrouwen, geborgenheid te grabbel heeft gegooid, in gevaar heeft gebracht. Hoe kan ze het weten, het gros van de hoerenloper komt er niet voor uit, liegen er massaal over, geldt ook voor de meeste hoeren, op de afschrift staat een valse naam van de betaling, achter heggen en muren zijn de sexhuizen verscholen, hoerengezichten worden afgeschermd op de sites, discreet parkeren aan de achterkant, gentlemen only.
BeantwoordenVerwijderenIk kan pas respect voor mezelf hebben als ik de waardigheid van andere mensen en de samenleving niet schaad, niemand in verlegenheid breng maar juist versterk, veiliger kan maken en leefbaar.
Mijn zus, een toffe mooie grappige vrouw, is te weten gekomen dat haar man, de vader van haar drie kinderen, naar de hoeren ging. Ze is kapot, ligt alleen nog maar in bed voor zich uit te staren, ze kan het niet geloven, wil niet eten, kan niet slapen. Ze is intens verdrietig, voelt zich vernederd. Haar gezin is gebroken...komt niet meer goed.
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij wil maar ik zou één ding aan u allen willen vragen: lieg er niet over, niet liegen, alsjeblieft niet meer liegen. Laat de vrouwen en meisjes in onze samenleving weten wat er in uw wereld afspeelt, ben transparant, bescherm ze en niet de hoerenloper, geef ze een keus en niet zoals bij mijn zus. Als ze de keus had gehad, had ze nooit nooit nooit een hoerenloper als vader voor haar kinderen gekozen.
Heb moed de waarheid te spreken, elkaar er op aan te spreken en dan merkt u dat dan zelfrespect veel beter voelt.
Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over liefde.
BeantwoordenVerwijderen