Dit jaar ben ik begonnen aan mijn master Criminologie aan de Universiteit Utrecht. Deze master is anders dan de meer mainstream criminologie masters omdat het de focus legt op kwalitatief onderzoek en ik opgeleid word tot kritisch en cultureel criminoloog. In het kader van deze master doe ik een onderzoeksstage voor Dina Siegel en Brenda Oudebreuil van de Universiteit Utrecht. Zij doen onderzoek naar de gevolgen van de sluiting van het Zandpad in Utrecht. Hiervoor hebben we betrokken partijen zoals de GG&GD, gemeente, politie etc. gesproken en proberen we zoveel mogelijk dames die op het zandpad hebben gewerkt te interviewen. Als onderzoeksteam zien we de negatieve gevolgen van de sluiting van het zandpad en wat ik geleerd heb is dat in de prostitutiesector gedwongen/vrijwillig niet zo zwart/wit is als wordt gedacht, maar een groot grijs gebied. Wat mij met name opviel was de stijgende intolerantie en stigmatisering van het publiek naar de klanten toe. Een aantal geluiden die je hoort zijn bijvoorbeeld dat prostitutiegebieden moeten blijven omdat de klanten anders onze dochters/vrouwen/zussen op straat zouden verkrachten, dat alle klanten vieze oude mannetjes zijn, prostitutie is verkrachting etc. etc. Dat klanten zelf niet echt een stem hebben in het debat is jammer maar begrijpelijk vanuit hun positie.
De politiek is steeds meer de focus gaan leggen op de criminalisering van de klant. Na Zweden en Frankrijk heeft nu het Europees Parlement het standpunt aangenomen naar een Europees beleid te willen waarin klant zijn strafbaar gesteld wordt. Hoewel dit standpunt niet dwingend is, geeft het wel de heersende publieke discourse weer. Televisieprogramma’s zoals Schepper en Co en documentaires zoals Nefarious geven alleen de negatieve kanten van de sector weer en bevorderen naar mijn mening een stigmatiserende houding naar klanten toe.
De meeste onderzoeken die zijn gedaan naar klanten richten zich op gedwongen prostitutie, mensenhandel en de attitudes van klanten naar de prostituees toe. Daarom wil ik het juist omdraaien. Wat is de invloed van een criminaliserende en stigmatiserende maatschappij op klanten? Openheid over het klant zijn naar hun omgeving toe, is voor veel klanten geen optie. Hoe construeren zij hun identiteit als ‘klant’ en tegelijkertijd als lid van een maatschappij die intoleranter wordt naar hun klant zijn.
Om antwoord op deze vragen te krijgen wil ik graag klanten interviewen door middel van open interviews face-to-face en/of via de email, afhankelijk van de voorkeur van de klant. In principe mogen dit zowel mannelijke als vrouwelijke klanten zijn die of op het moment nog klant zijn, of in het verleden klant zijn geweest. De veiligheid van de klant is uiteraard prioriteit en ik garandeer dan ook 100 procent anonimiteit. Elke klant krijgt in mijn onderzoek een ‘nep’ naam en persoonlijke gegevens die herleid kunnen worden naar een persoon zullen of helemaal uit het verslag gelaten worden of zodanig veranderd worden zodat ze niet meer herkenbaar zijn (denk aan woonplaatsen, beroepen etc.).
Als alles volgens planning verloopt, zal ik eind juni 2014 klaar zijn met mijn veldwerk en in september 2014 mijn hele thesis hebben afgerond.
Heb je interesse om mee te werken?
Stuur een e-mail naar: T.M.Shiboleth@uu.nl
vrijdag 28 maart 2014
Oproepje
Ik kreeg via Fleurtje van Schaik het verzoek door van een studente criminologie die op zoek is naar klanten van hoeren. Ik ben meestal voorzichtig met dat soort dingen doorgeven, maar als ik een beetje navraag blijkt het wel dat ze bij een serieuze soort mensen aangesloten is, dus ik denk dat dit wel de moeite waard is om door te geven. Ik raad wel iedereen aan om goede afspraken te make over anonimiteit als je mee wil werken. Het is heel nuttig voor iedereen als we echte onderzoekers echte informatie geven over hoe de prostitutie nou werkt. Daar is het geluid van de klanten ook bij nodig. Hieronder komt haar mail:
ik heb me aangemeld voor het onderzoek. Ik zie het belang er van in.
BeantwoordenVerwijderenHulde @anoniem hierboven! (Als er één ****** over de dam is dan ....)
BeantwoordenVerwijderen---------
(off-topic)
Leuke doku laatst. Van der Laan in zijn hemd. (via):
https://utrechtkrijgtspijt.wordpress.com/2014/03/27/reportage-de-slag-om-de-wallen/
Al die onderzoeken met interviews enzo die werken niet, echt niet.
BeantwoordenVerwijderenHoeren zijn veel slimmer en gehaaider dan je in je natste dromen kan verzinnen.
Koop een klapstoeltje ga een tijdje in een prostitutiestraat zitten en kijk goed om je heen. 'zoek dan bijvoorbeeld gewoon die oude vieze mannetjes'. Wat is een oud vies mannetje eigenlijk. Ik ben oud en ik doe ook eigenlijk best wel vieze dingen met die hoeren en v.v.
Spaar wat geld, neuk wat hoeren, maak wat (betaalde) praatjes met hoeren én trek dan je (zeer voorzichtige) conclusies.
Er worden al honderden jaren onderzoeken naar prostitutie gedaan én hetgeen je leest in media internet etc. slaat echt veelal echt helemaal nergens op.
Onderzoek vanuit een 'arrogant' standpunt. Ik ben anders, ik ben kritisch, ik ben géén mainstream ......
......... daar lachen ze om ...... en prikken ze feilloos doorheen.
De klanten die willen praten zijn toch geen willekeurige aselecte steekproef. Dat lukt ook niet met zo een verzoek. Je krijgt dan toch alleen de 'kletsmajoors' over je heen.
Wordt echt nix, leer eerst wat 'hoerentaal', en 'hoerencultuur', tips en tricks zeg maar.
Ga je een paar jaar inlezen en het allerbelangrijkste neuk zelf een tijdje rond .......
Begin dan met je onderzoek!
Ik loop al een tijdje mee. Ik heb in mijn leven nog nooit mijn mening zo radicaal moeten wijzigen over wat ik dacht dat prostitutie was (vanuit de media etc) en over wat ik nu gedurende een jaar of 2 daadwerkelijk meemaak in de prostitutie.
Sowieso denk ik dat een onderzoek naar prostitutie door een klein groepje dat zowel bestaat uit mannen als vrouwen moet worden gedaan, die zeer open, zeer eerlijk en zeer uit zijn op waarheidsvinding.
De omzet van een raamhoertje is zo een paar ton per jaar. Tel het aantal raamhoeren en je weet hoe groot de belangen zijn. Vele Miljoenen!
Niemand zegt de waarheid (tegen klanten). En een onderzoeksmethode gebaseerd op interviews met klanten (die ook nog eens geen aselecte willekeurige steekproef van voldoende grootte vormen) lijkt mij onzinnig.
Succes!
Nou heb ik te lang gewacht met mijn reactie en staat er al een negativist boven me.
BeantwoordenVerwijderen@15:39: In één ding heb je gelijk: veel onderzoek deugt niet. Maar daarom hopen we juist dat dit onderzoek beter zal zijn.
Het gaat er niet om dat iemand klanten 'de waarheid' vertelt, maar dat klanten hun eigen waarheid vertellen. Als ik je goed begrijp ben je zelf ook een klant, maar jouw verhaal is helaas erg onsamenhangend.
Wat is nou precies 'de waarheid' die jij andere klanten zou willen vertellen? En wat is nou precies jouw "radicaal gewijzigde" mening over prostitutie?
Ik lees alleen maar dat jij denkt dat hoeren erg veel zouden verdienen en dat ze 'gehaaid' zouden zijn. Maar dat is geen antwoord op de onderzoeksvraag. De vraag is: 'hoe ga jij er mee om dat er steeds meer mensen zijn die je haten?'
Dat is een goede vraag, en het is alleen maar leerzaam om daarover te praten met iemand die zo vriendelijk is je aan te willen horen. Grijp je kans ouwe mopperpot, want je hebt duidelijk heel wat op je lever. Groetjes.
Ik heb haar dus gesproken. Ze heet overigens Tamar en ik vertrouw haar wel. Ze kan goed/prettig luisteren en nam ruim de tijd voor het interview.
BeantwoordenVerwijderenIk ben natuurlijk zeer benieuwd naar deze onderzoeken:
- 1 over de sluiting van het Zandpad en
- 2 over hoe klanten van hoeren hun 'identiteit construeren' in relatie tot de toenemende intolerantie.
Maar daarvoor moeten we nog een tijdje geduld hebben.
Voor mij was het dus erg positief om eens uitgebreid te kunnen praten. Maar ik moet nog veel meer praten en schrijven om mijn verhaal goed op een rijtje te krijgen.
Ik heb ook duidelijk de behoefte om ermee naar buiten te komen. Maar ik ben nog steeds erg emotioneel (hierover) en kan daardoor geen evenwichtige afweging maken over wat ik kwijt wil en waarom.
Er zit een hoop bij wat volgens mij erg relevant is voor de maatschappelijke discussie over prostitutie. Maar er zit ook een hoop bij wat alleen maar relevant is voor mijn eigen gecompliceerde persoontje.
Teveel losse eindjes dus om mijn verhaal nu hier neer te pleuren. Helaas, want het zou wel zeer on-topic zijn in deze draad.
Ik zou graag verhalen van andere klanten lezen. Hieronder of in Tamars onderzoeksverslag.
Alvast dank en succes gewenst @Tamar en @allen die meewerken.
@30 maart 2014 16:35
BeantwoordenVerwijderenAntwoord op jouw vragen van 'negativist/mopperkont'.
1. Veel onderzoek klopt niet .......
Tuurlijk, ik begrijp dat dit een onderzoek gaat worden waarvan al van te voren vaststaat dat het de mening van zondares en van mij gaat ondersteunen. Haha, maar laten we het dan geen onderzoek noemen maar een mening. Feit blijft dat het hier om een 'kwalitatief' 'onderzoek' gaat, hetgeen wil zeggen, géén 'representatieve aselecte steekproeven van voldoende grootte', echter we gaan gewoon wat klanten interviewen die op een oproep, van zondares, reageren (én het dus zo goed als zeker grotendeels met haar eens zijn) en via wat andere(?) methoden zijn verzameld. Ik sta overigens ook achter de meeste standpunten van zondares. Ik heb er wel moeite mee dat dit als een soort van wetenschappelijk onderzoek wordt gepresenteerd, waar ik zo mijn sterke twijfels over heb.
2.een waarheid ...........
Heel veel hoeren vertellen door hun gestigmatiseerde positie sociaal geaccepteerde 'standaard verhaaltjes' op vragen van klanten. Klanten interviews zullen leiden tot door klanten gereconstrueerde standaard verhaaltjes van om begrijpelijke redenen 'liegende hoeren'. Daar schieten we dus niets mee op.
3. Mijn waarheid .......
Mijn waarheid over en interesse in een zeer specifiek veld van de prostitutie (iets waar ik door geïntrigeerd ben geraakt) wil ik hier niet kwijt.
4. Mijn radicaal gewijzigde mening is dat ik in eerste instantie overtuigd was van heel veel dwang en heel veel pooiers (vrouwen doen dát niet vrijwillig) is gewijzigd in (tijdelijke) dwang is waarschijnlijk minder dan 1 op de 200 vrouwen'. Maar dat blijft een grove gok en is uiteraard sterk afhankelijk van hoe je dwang definieert. Ik geloof wel in financiële 'dwang' of 'prikkels' en culturele subtiele 'dwang' of 'prikkels' .......
Ik ben er ook van overtuigd dat (slimme) vrouwen ongelofelijk veel wijsheid kunnen opdoen in de prostitutie (life lessons), op velerlei gebied én dan denk ik niet alleen aan seks, maar ook over klantgedrag, fiscus, politieoptreden, stigma's, taboes, schroom, perversiteiten, collegialiteit, conculegaliteit, geld, geldstromen, klantgerichtheid, etc etc
5. 'Hoe ga je ermee om dat er steeds meer mensen zijn die je haten'.
Heel veel mensen, ook ik, zijn stiekum gek op (de dienstverlening van) hoeren, alleen die mensen, ook ik, weten het goed te verbergen. (-:
En hoeren kopen gewoon een hond(je) om hun liefde op te projecteren en hebben ook wat andere oplossingen, die ik ook niet alle ken hoor. (-:
6. Er zijn betere onderzoeksmethoden mogelijk. Ik kies er voor om die hier niet uit de doeken te doen.
Een kenmerk van een echt onderzoek is dat als je het herhaald onder dezelfde omstandigheden dat dan de uitkomst weer hetzelfde is.
Ik geloof verder overigens zonder meer dat mevrouw 'Tamar' de beste bedoelingen heeft.
Aanvulling: met financiële dwang, bedoel ik 'in de prostitutie gaan' uit financiële nood/armoe (omdat je kinderen en/of andere familieleden wil verzorgen vanuit culturele overwegingen en dát dan ook vaak leidt tot een (tijdelijke?)verhoging van je status binnen bepaalde families. De vraag is wel wat er met je verhoogde status binnen de familie gebeurt op het moment dat ze met de prostitutie stopt. Ik weet het niet.
BeantwoordenVerwijderenGoede uitstapprogramma's, heel belangrijk! Én met name het voorbereiden van een hoer op haar uitstap. Het uitstap programma zou eigenlijk al 2 of 3 jaar voor de daadwerkelijke uitstap moeten beginnen. Maar waarschijnlijk is het zo goed als onmogelijk hoeren daarvoor te inspireren/motiveren.)
Ha 'mopperpot'!
BeantwoordenVerwijderenDank voor je antwoord. Je hebt er werk van gemaakt.
1. Voor mij staat niet bij voorbaat vast dat de conclusies straks onze argumenten gaan ondersteunen. Ik hoop dat wel uiteraard. Met kwalitatief onderzoek kan je dingen aan de weet komen waar je met representatieve steekproeven niet achter komt. Volgens mij moet je zelfs al kwalitatief onderzoek gedaan hebben voor je überhaupt de vraagstelling voor een steekproef kan formuleren. Ook de onderzoeken van Zondares zijn m.i. vooral 'kwalitatief'. Het gaat niet om 'hoeveel?', maar om 'wat?'! Kennelijk heeft ze wel genoeg respondenten om af en toe een kwantitatieve uitspraak te doen als '20% v.d. hoeren zijn pooiermeiden'. Maar omdat ze de achterliggende gegevens niet kan publiceren moeten we dat maar van haar aannemen. Dus wetenschappelijk gezien komen we daar niet verder mee. Haar analyses zijn m.i. echter onmisbaar - niet in de zin van dat alles perse klopt, maar wel dat alles nauwkeurig bekeken moet worden - voor een ieder die iets wil onderzoeken wat met prostitutie te maken heeft.
2. Het gaat bij het onderzoek van Tamar niet om wat klanten denken dat het verhaal van de hoeren is, maar om hun eigen verhaal.
3. Jammer maar jouw zaak uiteraard. Ooit zullen alle waarheden worden geopenbaard. Dan zullen allen hun waarheid zien in relatie tot alle andere waarheden.
4. Ok. Ik denk ook dat er veel minder echte/fysieke dwang is dan ik eerder dacht dat er was, terwijl ik altijd al vond dat het werd overdreven. En het 'percentage' is inderdaad zowel een gok als ten eerste afhankelijk van de definitie. En dan kom ik toch terug op het kwalitatieve onderzoek van Zondares.
Ja. Dat denk ik ook dat hoer een zeer leerzaam beroep is.
Mijn mening kan ik ook niet 1,2,3 kort formuleren. In ieder geval vind ik dat seks kopen of verkopen een recht is en dat de overheid dat niet mag belemmeren. Daarom ben ik voor de afschaffing van de vergunningplicht, de speciale mensenhandelwetten, het hoge btw tarief (etc.) en voor een serieuze aanpak van discriminatie.
Sinds ik zelf (weer) klant ben geworden heb ik ook weer een seksleven. Dat maakt niet uit voor mijn standpunt, maar wel voor mijn motivatie om er voor te vechten. 'Bewust' (en openlijk) klant zijn is voor mij ook heel leerzaam trouwens.
5. Dat is geloof ik niet echt een antwoord?
BeantwoordenVerwijderenIk ben zelf wel met haat geconfronteerd geweest, maar kreeg ook positieve reacties. Maar allebei betrekkelijk weinig. Over het algemeen geldt toch wat klant zijn betreft: 'don't ask don't tell'. Ik denk dat de meeste mensen klanten best willen accepteren, als ze hun kop maar houden over hun hobby. Maar dat kan niet meer want als we onze kop blijven houden dan hebben we straks geen hobby meer. (Of het moet kat en muis spelen zijn.) We moeten nu opstaan om ons recht op seks te verdedigen!
Dus ja hoe ging ik er mee om toen ik langer geleden klant was? Waar je bang voor bent dat iemand je ziet en het overal doorroddelt daar word je toch minder bang voor naarmate het langer goed gaat. Zolang je het risico op evt. negatieve consequenties maar klein genoeg inschat is het iets wat je van je af kan zetten. (Zoals je ook kan genieten van motorrijden waar je je ook mee te pletter kan rijden.)
En hoe ga ik er nu mee om nu ik openlijk klant ben? Ik heb dat aanvankelijk vooral gedaan om voor de hoeren op te komen. Ik denk dat ik wel een soort 'reddertje' was (ben?). Op zich vind ik dat ik goed gehandeld heb, maar er zaten (zitten?) ook wel wat verkeerde motivaties in me. In ieder geval zie ik nu wel in dat het net zo nodig is om voor de klanten op te komen. Of hen te 'redden' zo je wilt, haha. Maar daar hoef ik jou niet mee lastig te vallen want ik kan beginnen bij mezelf. Ik vind dat ik nu veel beter af ben nu het geen geheim meer is dat ik een hoerenloper ben. En wie daar negatief over wil oordelen gaat zijn gang maar, maar hij/zij was er niet bij. Dit is iets tussen mij en de dames waar ik klant was/ben/wordt. En ik heb daar een positief gevoel over en geloof dat zij dat ook hebben. Hoe kan een ander denken dat ie 't beter weet? Die mensen ben ik beter kwijt dan rijk. Maar ik besef dat ik dit kon doen omdat ik weinig te verliezen had.
Wat je aanvulling betreft: Ik zag vroeger ook een (groter) probleem met 'economische dwang' (bij prostitutie dan bij andere beroepen). Maar daar ben ik van afgestapt al sluit ik niet uit dat het zo ervaren kan worden. Maar als de keuze is: 'hoeren of in de armoede blijven hangen' dan is dat dus DE KEUZE.
Niemand zou in mijn ogen armoede mogen lijden. Maar het is alvast mooi dat de prostitutie er is voor diegenen die er voor (kunnen) kiezen om zich op deze manier aan de armoede te ontworstelen. (En dat vind ik van een carriëre als medisch proefkonijn - een andere mogelijkheid om je aan de armoede te ontworstelen - dus NIET! Al is ook dat een keuze.) Maar er zijn ook hoeren als Z. die het beroep in de eerste plaats om het beroep hebben gekozen.
Waarom zou je hoeren willen motiveren voor een uitstapprogramma? En is het niet raar dat je eerst zou moeten hoeren om voor ondersteuning in aanmerking te komen? Bovendien begrijp ik van Z. dat die programma's niet veel voorstellen. Waarschijnlijk kan je op eigen kracht ook wel zo'n baantje vinden als ze je dan geven.
@3 april 2014
BeantwoordenVerwijderen1. Ik ben niet zozeer een mopperpot alswel hopeloos gefrustreerd over het feit dat we in Nederland blijkbaar niet in staat zijn tot reeële cijfers over dwang (definitie!) te komen.
Ik heb een aantal vrouwen zien stoppen met het werk, en ze ook weer na een jaar terugzien komen. Hoer zijn heeft blijkbaar ook veel voordelen (-: ik zie ook veel behoorlijk tevreden hoeren die een paar keer per jaar naar het bronland vliegen voor vakantie.
2. Ok.
3. Inderdaad stapje voor stapje.
4. Seks met hoeren is veel interessanter dan seks met een vaste vriendin ..... Ik heb wat ervaring (-: Laat ik het positief formuleren 'seks met een hoer kan een leuke en zeer leerzame aanvulling zijn op het seksleven met een vriendin. (goede afspraken maken met de vriendin lijkt me dan wel noodzakelijk, maar lijkt me met de gemiddelde vriendin ook praktisch onmogelijk. Een hoer en de gemiddelde man is daar wat relaxter in, vermoed ik.)
Ik heb heel veel geleerd van hoeren op allerlei gebied.
5. Eens, ik heb me er wat makkelijk van af gemaakt.
Ik word als klant ook steeds gemakkelijker. In het begin was ik nogal nerveus. Dát ben ik helemaal kwijt. Ik ben superrelaxed nu, denk ik, misschien wel 'te', want een enkele keer merk ik dat een hoer die mij (nog) niet kent, zich wat ongemakkelijk voelt én niet goed begrijpt wat ze aan me heeft. Bij doorvragen heb ik ook ontdekt dat hoeren soms denken dat ik van de politie ben, omdat ik ook nogal nieuwsgierig ben over wat hoeren nu zoal drijft om dit beroep te kiezen. En met name 'hoe ze erin terecht zijn gekomen'. Én de drempel van 'de eerste keer voor geld' zijn overgegaan. Het is enorm lastig in te schatten, wanneer een hoer eerlijk is of haar 'sociaal geaccepteerde standaard verhaaltje' afdraait.
Één keer ben ik een leidinggevende van mijn werk tegengekomen. Zijn vrouw werkt ook daar. Als ik ze samen tegenkom op het werk zie ik de onrust in zijn ogen. Dat is nu wel grappig eigenlijk. De eerste keer schrok ik. Door het stigma worden klanten mogelijkerwijs in sommige situaties chanteerbaar. Lijkt mij ook een sterk argument voor meer openheid op dat gebied. Ik ben niet chanteerbaar want het interesseert me nu niets meer als iemand het weet. Het zij zo.
Ik denk dat de gevaren van naar een hoer gaan (ik vermoed dat je doelt op Soa) in Nederland veel kleiner zijn dan de media inschat. Nederlandse hoeren (ook die van buitenlandse komaf) laten zich medisch behoorlijk checken is mijn indruk. Veel beter dan de overspelige echtgeno(o)t(e). Hoeren, zeker de jonge, zijn zich enorm bewust van de gevaren op onvruchtbaarheid. Dit heeft met trio's weleens tot grappige situaties geleid. Ze zijn zich bijvoorbeeld constant bewust van 'natte vingers' 'zo dit gebeurd' en 'waar ze heen gaan'. Ik ben een paar keer stevig gecorrigeerd door een hoer op dat gebied, waarbij ik gelijk een paar woorden Bulgaars heb geleerd. (-:
Vervolg:
BeantwoordenVerwijderenIk ben het met je eens dat het voor een hoop hoeren een 'gouden kans' is om uit de armoede te stappen én hier gewoon een fijn leven op tbouwen, waarbij ze tegelijkertijd hun familie en soms kinderen onderhouden. In sommige culturen werkt dit sterk statusverhogend voor de hoer.
Wat ik bedoel met uitstapprogramma's is dat hoeren vaak geen flauw benul hebben hoe verschrikkelijk moeilijk uitstappen is. Dat ontdekken ze pas als ze het geprobeerd hebben met hulp van punt46 etc......
Bij het overstappen naar een 'reguliere' baan zijn nogal wat drempels te nemen. Uitstappen/Overstappen is 'keihard' werken voor een hoer. Ik denk dat ze behoed moeten worden voor de ontdekking 'dat het moeilijk is' als ze willen uitstappen. Maar dat ze eerdere weten dat het moeilijk is, zodat ze eerder de noodzakelijke acties kunnen onder nemen om uit te stappen op het moment dat zij dat willen en niet nodeloos 2? Jaar vertraging oplopen bij de uitstap/overstap. (Tijdig een geldbuffer opbouwen).
Ik heb ook begrepen dat de uitstapprogramma's niet zo veel voorstellen. Hier is nog een wereld te winnen, maar daar (voor goede uitstapbegeleiding) moet dan ook geld voor beschikbaar komen .... waarvandaan?
Een goed programma kost vermoedelijk heel veel begeleiding en dus geld! (Toekomstmuziek).
Je vergelijkingen met motorrijden en medisch proefkonijn zijn grappig en waar.
Ik denk dat onze mening minder verschilt dan we/ik in eerste instantie dacht.
Ik geef toe 'mijn allereerste reactie was ook wel een reactie, deels geboren uit enorme frustratie over hoe de maatschappij (negatief) over hoeren (en over dwang) denkt. Dat stigma moet weg.
Bedankt voor jouw reacties, interessant om te lezen!
Bedankt voor je antwoord maar weer. Misschien wil ik ook nog meer kwijt, maar het is nog een zware bevalling. Voor nu wil ik alleen opmerken dat ik met het risico/gevaar waar ik het over had bedoelde het gevaar van negatieve sociale consequenties als gevolg van te worden ge-out.
BeantwoordenVerwijderenVoor Soa's ben ik nooit bang geweest omdat ik vertrouw op condooms. Maar als een dvp adverteert met zc zal ik voor de zekerheid niet op haar advertentie reageren.
Deze lucky bastard heeft toestemming van zijn vriendin (oud bericht):
BeantwoordenVerwijderenhttp://marijkespraktijken.nl/2013/12/30/interview-met-prostituant/
@3april2014, 22:28h
BeantwoordenVerwijderenIk heb je reacties nog een keer indringend gelezen en besef nu dat je het niet over de vermeende gevaren van SOA's had. Maar over het KLANT STIGMA.
Ik vind het stoer dat je er zo open over bent. Ik ben deels open, van een paar hoeren weet ik hun echte namen en zij de mijne. Verder weet vrijwel niemand het.
Ik ben het met je eens dat de discussie veel beter gevoerd kan worden indien 'klanten' en 'hoeren' gewoon 'opstaan' en de discussie in de openbaarheid voeren.
Hoeren vertellen weleens wat tegen mij over hun 'slechte (agressieve) ervaringen' met klanten. Een enkele keer ondersteund met een foto van aangerichte schade. Dat moet behoorlijk traumatisch zijn voor hoeren.
Er is inderdaad veel te vertellen over prostitutie.
Ik wil het hier ook maar bij laten.
Ik zal je reacties met interesse blijven lezen.
@Tamar, succes met je onderzoek!
Aanvulling: heel moeilijk in te schatten is dat als een hoer iets verteld over een agressieve ervaring met een klant (dat volgens mij heeeeel weinig voorkomt). Dat zo' n verhaal soms ook verteld wordt om bepaald gedrag bij je uit te lokken ...... (Lees 'loverboy-achtige problematiek van 'Z'). Tja ..... dan wordt t dus heel moeilijk om achter de waarheid te komen ....
BeantwoordenVerwijderenEen enkel verhaal geloof ik, zeker als ze ondersteund worden met een foto.
Hoeren zijn zo 'on(be)grijpbaar' door het Stigma of om het 'spannend' te maken voor klanten of whatever ...
Mijn vrienden hadden me een beetje dronken gevoerd en me meegesleept naar een club. Daar kreeg ik eerst een kopje koffie om een beetje wakker te worden. Ik werd bediend door een bloedmooie donkere schoonheid, die door de eigenaar aan mij voorgesteld werd als Natalie. Ik was verlegen en moest blozen. Ze had wel door dat ik erg onder de indruk van haar was en gaf me een blik waardoor ik gelijk verkocht was. De eigenaar stond er grijnzend bij te kijken met zijn vette pens en een dikke sigaar. Om mij te pesten sloeg hij Natalie op haar kont. Met gespeelde ergernis gaf ze hem een duw en richtte haar aandacht toen weer op mij. De koffie gaf mij ondertussen een heerlijk warm gevoel en ik werd echt heel geil. Ik weet niet of het alleen van Natalie kwam of dat er misschien iets in die koffie heeft gezeten, maar ik werd zo geil als ik nog nooit geweest was. Toen vroeg die eigenaar of ik tevreden was met Natalie en toen ik van ja knikte zei hij dat ik met haar af kon rekenen. Mijn vrienden waren al naar boven gegaan met hun vaste hoertjes. De eigenaar ging een andere klant begroeten en Natalie hielp me overeind. Ik dronk mijn koffie leeg en liep verwachtingsvol met haar mee. Haar kamer was niet al te groot maar prachtig ingericht met witte muren, zwarte meubels en veel spiegels. Het was echt heel lux en ook met echte klasse en kwaliteit. Ze zette een soort trance muziek op en leidde me naar de zithoek. Ik snapte al dat ze eerst geld wilde zien en afspraken maken over de te leveren diensten. Ik moet er bij zeggen dat mijn vrienden mij tweehonderd euro hadden geleend, want normaal loop ik niet met zulke bedragen op zak. Voor dat geld wilde Natalie een uur alles met me doen wat ik wilde, afgezien van tongzoenen, anaal, SM, of zonder condoom. Dat ze niet wilde tongzoenen begreep ik wel, maar ik vond het toch jammer. Verder leek het mij een uitstekende deal die ze me voorstelde dus ik ging enthousiast akkoord. Daarna heb ik haar echt een uur lang alle hoeken van de kamer laten zien bij wijze van spreken. We deden veel standjes en ik was in vorm als nooit tevoren. Ze gaf me wel de leiding, maar ik merkte dat ze de hele tijd subtiel aan het bijsturen was, omdat ze natuurlijk door haar ervaring veel beter wist hoe het allemaal aangepakt moest worden. Maar ze bleef wel de hele tijd volgzaam aan zoals ik het allemaal bedacht had, en ze leek toch oprecht ook onder de indruk te zijn van mijn prestaties. Of ze nou echt klaargekomen is weet ik niet zeker, maar ze bleef er zeker niet onberoerd onder dat weet ik wel. We waren eigenlijk allebei wel trots op onszelf en op elkaar. En ik wist eigenlijk toen al dat ik bij haar weer wilde bezoeken.
BeantwoordenVerwijderenToen ik thuiskwam was alles opeens anders met mijn vriendin. Ze sliep al dus ik ging eerst maar eens in de woonkamer de situatie op een rijtje zetten. Er zat al een tijdje niet zoveel fut meer in onze relatie. Dat was ook de reden dat mijn vrienden mij hadden overgehaald om met hen naar de club te gaan. Ze hadden ook gezegd dat ik mij te veel door mijn vriendin op mijn kop liet zitten. Ik had ze niet serieus genomen, maar nu ik nog helemaal vol was van de heerlijke sex met Natalie voelde ik mij opeens veel sterker dan voorheen en durfde ik in te zien dat mijn vrienden gelijk hadden. Ik besloot om nooit meer iets te doen alleen omdat mijn vriendin er op aandrong. Ik wilde haar niet kwijt, maar had haar toch opeens een stuk minder nodig dan voorheen het geval was geweest omdat ik nu ook bij Natalie terecht kon. De sex die ik met mijn vriendin had haalde het niet bij de sex die ik met Natalie had gehad.
Ik besloot vier dingen: 1 Ik zou mijn vriendin niks vertellen over Natalie want daar zou ze een rel over kunnen trappen en er anderen bij betrekken. 2 Ik zou Natalie blijven bezoeken, zo vaak ik mij kon veroorloven, wat ongeveer acht keer per jaar zou zijn, als ik een smoes kon verzinnen over waar mijn geld gebleven was. Mijn vriendin controleerde me niet maar zoveel geld minder besteden aan andere dingen zou toch opvallen. 3 Ik zou nooit meer iets doen wat mijn vriendin van mij wilde wat ik niet wilde (zoals naar kostuumdrama's met haar kijken, om maar een voorbeeld te noemen, dan ga ik wel computeren). 4 Ik zou mijn vriendin eens stevig seksueel gaan aanpakken. Zoals met Natalie zou het nooit worden maar een beetje meer vuur was toch niet te veel gevraagd. Het was net zo goed mijn schuld dat we seksueel ingedut waren, maar dat zou ik gaan bijstellen.
BeantwoordenVerwijderenDe eerste maand ging alles zoals ik het bedacht had. Ik had inderdaad een beter sexleven met mijn vriendin en ik liet me ook niet meer door haar op mijn kop zitten. So far so good. Maar toen ik weer met mijn vrienden naar de club ging werkte Natalie daar niet meer. De eigenaar mopperde dat ze met de noorderzon vertrokken was. Hij had best leuke andere hoertjes voor me in de aanbieding maar ik was zo teleurgesteld dat ik het die avond afgeslagen heb. Hierna werd ik obsessief over Natalie. Ik zocht alle advertentiesites en websites van clubs af in de hoop haar te vinden. Ik moest uitkijken dat mijn vriendin me niet betrapte en ik begon haar te verwaarlozen. Dat duurde ook nog een maand maar toen betrapte ze me toch terwijl ik nota bene aan het rukken was en een geile advertentie bekeek. Toen waren de rollen weer helemaal omgekeerd. Want de kracht die ik van Natalie had gekregen was ik nu kwijtgeraakt omdat ik haar kwijt was. Mijn vriendin was zeer woedend toen ze zag wat voor advertentie ik bekeek en slaagde er in mij te laten bekennen dat ik een hoerenloper was geworden. Hierna gooide ze me het huis uit en zorgde er ook voor dat het op mijn werk bekend werd waarom dat was. Sindsdien wordt ik door bijna de helft van mijn collega's gemeden als de pest, en soms vang ik op dat ze het onderling over mij hebben als de hoerenloper. Mijn baas vond het echter wel leuk en nodigde mij discreet uit om eens stevig aan de boemel te gaan op de Wallen in Amsterdam. Ik ging vooral mee omdat ik Natalie hoopte te vinden. Inmiddels is dit alweer een half jaar geleden en ga ik elke maand met mijn baas op zoek naar Natalie. Soms zijn we op de Wallen of in een ander ramengebied, en soms gaan we een paar clubs af. Natuurlijk neuken we wel als we toch bij de hoeren zijn, maar het hoofddoel is altijd Natalie. Mijn baas is al net zo geobsedeerd als ik hoewel hij haar nooit heeft gezien. Maar ik heb blijkbaar zeer geinspireerd over haar gepraat. Hij zegt dat als we haar vinden hij haar voor mij koopt. Ik weet echter zeker dat ze niet te koop is. Anders had ze immers ook niet met de noorderzon kunnen vertrekken. En uit het contact tussen haar en de eigenaar van de club waar ik haar ontmoet had bleek duidelijk dat zij doet waar ze zin in heeft, en dat niemand haar daarvan weerhoudt. Mijn baas had een maatje nodig om mee op pad te gaan dus ik kwam als geroepen voor hem. Zijn vrouw accepteert het wel dat hij een hoerenloper is maar veel plezier heeft hij verder niet van haar.
Ik ga nu ook vaak in mijn eentje uit om een nieuwe vriendin te zoeken. Ik wil eigenlijk alleen maar Natalie vinden maar ik moet realistisch zijn: de kans is erg klein dat ik haar vind en zelfs als ik haar zou vinden kan ik haar maar af en toe betalen. Ik heb nu een paar dates gehad met vrouwen die ik in het uitgaansleven aangesproken heb. Ik heb me nogal terughoudend opgesteld en die tactiek werkt vooralsnog want ik heb twee vervolgafspraken gescoord. Dankzij de hoeren kan ik kritischer zijn en dat verhoogt zeker mijn waarde op de meet-market. Maar het nadeel is dat ik met een geheim loop. Ik overweeg mijn dates te gaan vertellen dat ik een hoerenloper ben en wil blijven. Maar dan gaan er een hoop afknappen voor ik de juiste vrouw heb gevonden. Dat is een moeilijke beslissing. Verder zoek ik nog elke avond op internet naar Natalie. Ik woon nu op een beetje lullig kamertje, maar ik kan er wel mijn gang gaan. Ik check websites en zoekmachines, en heb zelfs advertenties gezet, maar daar heb ik alleen maar spam op gekregen tot dusver.
BeantwoordenVerwijderenBen jij of ken jij Natalie die in augustus 2013 werkte in de 'Morgenster' in Hilversum? Laat het me alsjeblieft weten via natalie@waarbenje.nu Alvast bedankt, P. (fictie)