In al die jaren dat ik werk in de hoererij ben ik nooit echte dwang tegengekomen. Ik heb veel contact gehad met meiden, ik zat in de roddelkransjes, dus ik hoorde vanalles, maar als puntje bij paaltje kwam, was er nooit echt wat aan de hand. Sinds ik op Internet actief ben, heb ik steeds meer contact gekregen met mensen die me wat te vertellen hadden. En zo ben ik ook in contact gekomen met mensen die me wèl in contact konden brengen met mensen die ècht gedwongen waren.
Op mijn blogje vecht ik tegen de beeldvorming over prostitutie. Ik probeer heel hard om duidelijk te maken dat de prostitutie voor het àllergrootste stuk gewoon normaal werk is, en helemaal niet crimineel, criminogeen of slachtoffer van criminaliteit is. Ik ben vooral bezig met de indianenverhalen te ontzenuwen die telkens weer de kop opsteken, en waar de media nooit een kritische noot over laat horen. Als de journalisten hun werk eens deden had ik niets meer te doen.
Daarom heb ik op mijn blog vooral veel uit te leggen over mijn ervaringen en de dagelijkse dingen in het grote, gewone deel van de prostitutie. Daarmee laat ik een beeld zien dat voor bijna elke hoer wel klopt. Ik ga in op hoe het nou allemaal werkt, en ik laat zien dat de ideeën van de media, politiek en publieke opinie over dwang niet kloppen, en ook gewoon niet kùnnen.
Maar als ik wil laten zien hoe het echt is, dan moet ik alles laten zien. Jullie hebben er niets aan als ik netzo eenzijdig ben als de verbiedertjes. Dus ik moet als ik eerlijk wil zijn ook de dingen laten zien die ik tegenkom, maar die niet vóór mijn zaak pleiten. Als ik ze bekijk, zie ik er ook niets in wat mij tegenspreekt. Maar ik weet wel dat andere mensen daar anders naar kijken.
Ik denk ook dat dit stukje wat meer kan laten zien over hoe gedwongen prostitutie wèl voorkomt, ook al is het zeldzaam dàt het voorkomt. Ik weet niet of het de goede zaak schade toe gaat brengen, maar als ik mezelf eerlijk wil kunnen aankijken moet ik ook hierover vertellen. Zo is het nou eenmaal. Kort en zonder poespas. Het is geen porno.
De eerste vrouw waar ik van hoorde was via N. Zij kende haar ook niet persoonlijk, maar via haar smokkelaar wist ze er wel van. Ze heeft contact voor me gemaakt. Deze vrouw was ook Oekraïense, en zij was een ingenieur. Ze kon geen vast werk houden, en ze had een advertentie geplaatst om met een man uit het Westen te trouwen. Dit was in de jaren negentig, toen dat nog heel nieuw was, en ze nog niet veel van het Westen wisten in de Oekraïne.
Ze had het geregeld via een primitieve smokkelaar, die haar wel naar haar nieuwe echtgenoot kon brengen. Ze was blut, in westerse valuta, dus ze zou bij de echtgenoot logeren. Ze hoopte dat de kennismaking goed zou gaan. Ze wou trouwen voor een beter leven, en daarvoor wou ze zich best schikken. Ze had alleen niet genoeg kennis om het handig aan te pakken, en het liep meteen al verkeerd. Toen ze van de bus werd gehaald, was dat door een andere man dan de foto.
Op de foto was het een blonde jongeman geweest. Ze werd opgehaald door een Turk. Hij zei dat hij haar naar haar nieuwe man zou brengen, maar hij bracht haar naar een Lokanta, en vertelde haar dat ze in een achterkamer maar moest wachten. In die raamloze kamer werd ze vervolgens maandenlang opgesloten. Een kleine groep mannen maakte seksueel gebruik van haar. De baas van de tent bedreigde haar met wapens, en zijn vrienden waren ook erg vijandig en gewelddadig.
Een paar keer per week kreeg ze water om zich te wassen, om de boodschap te doen had ze een emmer. Ze kon het niet aan, en was suïcidaal. Ze rebelleerde afentoe, maar dan sloegen ze haar inelkaar. Soms probeerde ze om extra mee te werken, om ze blij te maken, maar dat hielp ook niet. Het enige was dat ze niet wegkon, en het moest ondergaan. Als ze zichzelf had kunnen doden, had ze dat gedaan.
Pas na maanden kon ze ontsnappen. Toen de baas de lokanta al had gesloten, kwam hij nog even haar verkrachten. Hij had de deur van de achterkamer niet op de knip gedaan, en toen hij zijn broek uit aan het doen was, is zij naar de deur gerend, en heeft hem in zijn eigen achterkamer opgesloten. Daarna is ze gevlucht de stad in, tot ze bij een station kwam en de eerste trein heeft genomen die aan kwam rijden. Ze heeft in een andere stad een kerk gezocht voor hulp, maar dat viel tegen. Tenslotte kreeg ze een lift naar de daklozenopvang.
De eerste mensen waarmee ze contact opnam waren haar ouders, en die vertelden haar dat ze naar de politie moest gaan. Dat ging op dezelfde tragische manier als dat ik maar al te goed ken, die gaan vragen stellen, aan je verhaal prutsen, proberen wat van je gedaan te krijgen, en doen daarna helemaal niets voor je. Het was natuurlijk bij haar ook geen doen. Ze wist niet waar ze was vastgehouden, en de naam van de man die ze zou ontmoeten was natuurlijk nep.
Ze is teruggegaan naar de Oekraïne, en daar is ze bij haar ouders gaan wonen. Ze heeft het heel moeilijk gehad met haar ervaring. Dat begrijp ik best. Ze is wel terechtgekomen, gelukkig. Ze is een beetje een legende bij de meiden daar die naar het Westen willen. De moraal van haar geschiedenis is dat je grote risico's loopt als je geen goeie smokkelaar hebt. Die spinnen garen bij dit soort verhalen. En eigenlijk bij alle misbruikverhalen.
Deze vrouw is misbruikt, en het heeft diepe sporen op haar achtergelaten. Ze droomt nog elke nacht dat ze weer wakker wordt in dat koffiehuis. Ze kan alleen seks hebben met haar man terwijl ze hem in zijn ogen kijkt. Ze vertrouwt westerlingen niet meer. Maar ze leeft haar eigen leven, ze heeft geen behoefte aan een slachtoffercircus, ze schrijft geen zieligporno over haar belevenis, en ze hoeft niet gehersenspoeld te worden. Want dit is echt.
Deze vrouw kwam in deze nachtmerrie terecht, en greep de eerste kans aan om weg te komen. Dat is wat je verwacht. Het is niet het loverboyverhaal. Je kan zelfs zeggen dat het niet "de prostitutie" is omdat dit geen openbare tent was waar je met gewone klanten te doen krijgt. Dit was een kringetje verkrachters, we weten niet eens of er wel iemand werd betaald. Maar ik tel het toch mee, want dit is wel de enige van de roddelverhalen van de hoeren waar een echt iemand achter bleek te zitten.
Het tweede meisje moest aan de bak omdat haar alcoholistische vader schulden had gemaakt in de wietwereld. Haar ma hielp niet. Die had het juist bedacht. Haar moeder had haar uitgelegd dat ze het zelf zou doen, maar dat ze te oud was, en dat de dochter dus maar aan de bak moest. Dochter was meerderjarig. Zij heeft het een tijdje gedaan, maar ze zag dat als ze niets veranderde, ze de rest van haar leven voor haar ouders achter het raam zou zitten.
Na een poosje werken, en zien dat haar ouders niets deden om de toestand te veranderen, was ze het snel zat. Het was geen werk voor haar, ookal kon ze het wel. Maar toen ze wou stoppen gingen haar ouders druk op haar zetten. Ze ging dus maar door. Er kwam ruzie, en ze wist zich geen raad meer. Ze heeft de politie erbijgehaald, maar die waren alleen maar geïnteresseerd in het gezin bijelkaarhouden. Als ze had gezegd dat een vreemde druk op haar zette, was het heel anders geweest. De politie deed niets.
Ze is opgestapt na een tijd. Maar losmaken van je ouders, als die zo hun best doen om je vast te houden, is moeilijk. Hoe langer het geleden is, hoe meer ze ziet dat ze gewoon gebruikt is. Wat ze zou willen is dat ze iets heeft om het gat in haar CV mee te vullen, en een schadevergoeding. Maar daar is geen ruimte voor. Als het hele mensenhandelcircus niet kan draaien, willen ze je niet.
Deze vrouw heeft me verteld over het uitstapprogramma waar ze even aan meedeed. En hoe dat meer was om de stap terug onacceptabel te maken, dan om haar vooruit te helpen. Zij heeft een kater van het mensenhandelcircus. Onder andere omdat haar hulpvraag haar heeft opgebroken toen ze een baan bij de overheid wou nemen. Die informatie was gaan zwerven. De hersenspoelerij door de hersenspoelertjes heeft ze evengoed bij het vuil gezet als de druk van haar ouders. Want het komt op hetzelfde neer, mensen die je willen dwingen hun moraal te gebruiken.
Als uitzwaaier heb ik nog de enige die ik toevallig tegenkwam. De vorige twee waren viavia opgezocht. Deze is ook meteen weer minder duidelijk. Ik had een tolk nodig, want ze spreekt de taal te weinig. Eigenlijk elke taal. Ze komt uit Roemenië, en ze is Roma. Het verhaal dat de meeste Roemeensen in de hoererij Roma zijn blijkt ook helemaal niet te kloppen. Er zijn welweer veel Roemeense smokkelaars en pooiers Roma.
Het verhaal wat ze me wou vertellen begon als hetzelfde verhaal wat je altijd hoort in de krant, en ziet op de TV. Ik ben een Roma-vrouw, ik kan niet anders, wij zijn zwak en makkelijk te manipuleren. Zonder mijn tolk zou ik daar ook niet langsgekomen zijn. Zij is ook hoer, en ze spreekt de taal. En het verhaal wat eronder bleek te zitten, daar was ze best openhartig over toen we eenmaal doorvroegen.
Ze was opgegroeid als Roma-meisje, en had best een goeie status. Ze was een babbeltruc-dief, en dat is in haar cultuur veel respect waard. Ze was daar zo goed in, dat ze een hoge bruidsschat op zou leveren. Roma trouwen jong, in de pers hoor je van veertien en twaalf jaar, maar volgens haar is negentien of twintig normaler. Maar voordat zij ging trouwen had ze haar maagdelijkheid al verloren. En dat is iets heel ergs in haar cultuur.
De keus die ze kreeg was om verstoten te worden, of als hoer voor de familie te gaan werken. Dat was dus wat ze was gaan doen. Het was niet helemaal uitzichtloos, want als ze goed geboerd had, zou ze nadat ze te oud was geworden wel weer worden getrouwd door de man die nu op haar paste. Die was een neef van haar. Maar hij had dat niet als verplichting, dus ze moest wel laten merken dat ze een goeie vrouw zou zijn. Daar hoorde afgeven op het hoeren ook bij.
Verstoten worden leek me zo kwaad nog niet, in haar positie, want ze zou best gewoon de gewone cultuur in kunnen stappen. In haar eigen land zou ze om haar afkomst wel worden gediscrimineerd, maar in het westen hebben we die zigeunerhaat niet. Nog niet tenminste. Ze kwam daar eerst tegenin met het verhaal dat ze gedwongen werd om het zo te doen, maar toen we daar genoeg vraagtekens bij zetten, kwam ze met het echte verhaal.
Zij bekijkt alles vanuit de Romani-cultuur. Voor haar was het belangrijkste van het leven de familie en het Roma-volk. Roma zijn, en doen wat daarin hoort, waren voor haar de belangrijkste dingen die je kon hebben. Ze was liever een verguisde Romani-hoer dan een "gadzje," hoe mooi die ook getrouwd was en hoe goed haar baan ook zou zijn. De laagste Roma is voor haar vanuit haar cultuur nog meer superieur dan de hoogste mensen van de andere Europese volkeren.
Volgens haar had ze door haar maagdelijkheid te verliezen haar ouders heel veel geld gekost, en heel veel schande toegebracht. En die ging ze goedmaken door veel geld in de prostitutie te verdienen. Het verdiende nietzoveel als stelen toen ze een jong meisje was, maar de opbrengst voor dieven is veel lager als ze eenmaal meerderjarig zijn, omdat de politie dan aan kan gaan pakken. Nu bracht ze tenminste nog geld op. En geld is héél belangrijk in haar cultuur, volgens haar.
Onder hoeren liet ze ook varen dat ze een onwillig gevalletje was. Ze had niets met het werk, maar ze had er ook niets tegen. Ze was gewoon door en door een broodsnol. Ze deed soms aan binnenhaalprijsjes, waar alleen pmc voor te krijgen is. Voor neuken moest je al bijbetalen. Als het uitpezen nog had gekund, dan was ze daar helemaal voor gegaan. Geen liefde voor haar klantjes, en ze maakte zich er het liefst zo makkelijk mogelijk vanaf. Ik vind dat gewoon afzetten.
Ik was wel tevreden, maar mijn tolk bleef nog even doorvragen, want die vertrouwde het toch niet. Zij vond het maar raar, want zij wist ookwel van ontmaagde Roma-meiden die wèl gewoon getrouwd waren. Ze had gelijk, er zat in dat er ooknog een heel idee van boetedoening zit achter voor je familie hoeren, en dat je zonder flinke geldsommen te verdienen ook niet zo hoog kan trouwen als je wil. De keus was dus ingewikkelder dan wat ze eerst had opgebiecht.
Haar pooierrelatie, dat was namelijk waarvoor ik bij haar kwam, was bijna hetzelfde als een gewone zachte pooier, maar dan met een familieband inplaatsvan een liefdesband. Ookal was ze wel van plan om met hem te trouwen als hij kon worden overgehaald. Tegelijk zag zij hem wel als een pooier en een bullebak, die haar dwong en haar slecht behandelde. Dat was ook wel zo vond ik, maar dat riep ze zelf ook wel af.
Zij vond zichzelf gedwongen, maar vond ook tegelijk dat het de deftigste keus was om zo in die dwangsituatie te stappen. En om er niet uit te stappen. Zoals het nu zou worden genoemd, ze vond het geen "aanvaardbare keus." Ze flirtte ookwel met de Christelijke hulpverlening, en met de politie, en vond het heel mooi om zich te gedragen als een gevallen vrouw, maar natuurlijk wou ze haar neef, haar toekomstige man, er niet bijlappen.
Ookal was mijn tolk er heel ongeduldig over, ik heb nog interessant gepraat met die vrouw over het geloof. Ik wist niets van de Roma-cultuur en hun vorm van Christendom. Ze vertelde dat de Roma uit kinderen van Adam komen, die niet met Eva zijn verwekt, en waar de Zondeval anders op rust. Voor Roma geldt niet dat zij het brood moeten verdienen met het zweet huns aanschijns. Ze beschouwen zich als een volk waar de Here anders mee omgaat.
Dat is een religieus artikel voor ze. Netzoals dat ze van de Here de macht hebben gekregen om voor hun reizen te leven van bedelen. De Here zou de vrouwen van andere volkeren in de war maken, zodat ze de Roma veel geld en voedsel zouden geven. Die traditie wordt door ons Westerlingen helemaal niet begrepen, en wij zien bedelen en met babbeltrucs mensen geld afhandig maken gewoon als misdaad. En zo was er nogwel meer, maar dat past hier allemaal niet.
Achteraf heb ik met mijn tolk geruzied over of dit nou een gedwongen vrouw was. Ik vond van wel, want uitgestoten worden uit je volk is wel een heel zwaar gevolg van weigeren om het te doen. Maar zij vond dat je dan ook moet zeggen dat alle Nederlandse meiden gedwongen worden om het níét te doen, want die worden juist uitgestoten als ze het wèl doen. Daar had ze wel gelijk in vond ik.
Volgens mijn tolk was het geen gedwongen geval, want ze kon op elk moment mee gaan doen aan de "gewone" samenleving, of voor zichzelf beginnen, zolang ze maar niet meer zich aan de regeltjes van het Roma zijn onderwierp. Maar ik vind zulke zware culturele druk toch echt te gortig om niet van dwang te spreken. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat we het dan ook in die context bekijken, en niet het denkbeeld erbij denken en dat wel genoeg uitleg vinden.
Hier heb ik de enige drie voorbeelden van gedwongen prostitutie neergezet waar ik echt van weet. Ik heb echt hard gezocht, dit ìs het wel. En ze hebben wat gemeen. Om deze verhalen te begrijpen hoef je niet je gedachtes te stoppen. Je hoeft geen redenen te verzinnen waarom ze niet wegliepen. Je hoeft geen toververhaaltjes over toverpooiers te bedenken. Je hoeft geen afstand te nemen omdat zij nou eenmaal zwakke mensjes zijn. De pooiers hoeven niet gek en dom te zijn. Je kan het gewoon begrijpen zoals het ging.
Zouden deze mensen geholpen zijn geweest door al die maatregels waar de overheid mee komt? Zouden deze mensen geholpen zijn als de gewone prostitutie wordt weggewerkt? Heeft al die "bewustwording" van de laatste jaren over misstanden deze mensen geholpen? Hebben deze mensen er iets aan als we op het gekke af overdrijven over hoe erg de prostitutie is? Hebben deze mensen er echt wat aan als hun verhalen worden weggespoeld door de verwachtingen van de denkbeelden over prostitutie?
Dit is weer een heel interessant stukje, vooral omdat het weer de complexiteit van elke individuele situatie laat zien (behalve misschien bij het eerste verhaal, maar dat had, als ik het goed begrijp, uiteindelijk vrij weinig met prostitutie te maken).
BeantwoordenVerwijderenFrits Rouvoet (van een organisatie die hoeren wil helpen uitstappen) gaat trouwens ook vaak naar Roemenie om daar de Roma ervan te weerhouden in de prostitutie te gaan werken. Als ik jouw verhaal over die Roma-vrouw lees vraag ik me nog meer af dan ik al deed hoe effectief zijn pogingen zijn.
Het verhaal over de Romavrouw komt overeen met dit artikel:
BeantwoordenVerwijderen'Romavrouw zorgt voor groot deel van het geld'
Een citaatje:
Goshasov belandde al op haar zestiende in de prostitutie in Roemenië. "Wij, Roma, hebben strikte regels als het gaat om maagdelijkheid. Als een meisje geen maagd meer is, is dat eigenlijk een schande, maar het heeft ook met geld te maken. Een maagd betekent een grotere bruidsschat. Maar ik verloor mijn maagdelijkheid op mijn vijftiende. Sindsdien kon ik mijn lichaam dat voorheen een tempel was, ook wel als winkel gebruiken. Ik was verloren. Als ik dit werk niet zou doen, zou ik waarschijnlijk worden verstoten. Maar zo heb ik mijn plek binnen de familie kunnen behouden en heb ik ook nog een nuttige rol."
Een kritiekpuntje: waarom geloof je deze vrouwen wél? Ze leveren geen bewijs van dat ze gedwongen zijn of waren. Je moet ze maar geloven op hun woord. Is het niet in je opgekomen dat deze vrouwen deze verhalen allemaal hebben verzonnen?
(off-topic) opmerkelijk:
BeantwoordenVerwijderenfeministen spreken zich uit voor sekswerkers:
IWD 2014 - Raise your voice! Your body, your choice!
https://www.indymedia.nl/node/21645
"En hierbij hoort ook de strijd van de sekswerkers tegen de vaak moraliserende manier waarop de discussie die hun lichamen betreft wordt gevoerd."
Zie maar wat jullie er van bakken. Er is een discussiemogelijkheid bij het artikel.
Komt Z. eindelijk met een echt dwangverhaal, is het weer niet goed voor donky.
BeantwoordenVerwijderenIk vind 'dwang' en 'keuze' nog steeds een lastige discussie. Deze begrippen zijn altijd relatief tenzij de enige andere optie de dood is (?) (en zelfs dan zijn er nog mensen die bereid zijn te sterven voor de e.o.a. zaak of hun eigen eer).
Dus ze was gedwongen te hoeren omdat ze anders uit haar volk verstoten zou worden? Zoals nederlandse vrouwen gedwongen zijn om NIET te hoeren omdat ze anders uit hun volk verstoten worden? En toch hoeren er nederlandse vrouwen. Voorwaar een hele keuze!
Het enige dwangverhaal wat spontaan naar boven kwam in je onderzoek (de andere twee heb je speciaal opgezocht) is dus ook voor meerdere uitleg vatbaar.
Stel dat we het als 'dwang' rekenen, dan is toch de hamvraag: met hoeveel dames heb je gesproken? Hoe onduidelijk de definitie (van echte dwang) ook is, deze cijferfetisjist wil toch graag een percentage uit jouw onderzoek zien. Haha.
Maar het maakt ook niet echt uit of het naar 1 % of desnoods naar 10 % (mogelijke dwang) wijst. De vraag is toch wat gedaan kan worden dit tegen te gaan. Volgens mij is dat een volledige legalisering van de hoererij, en een sterke rechtspositie van hoeren.
Het eerste verhaal van de bedrogen bruid is natuurlijk onomstreden (dwang). Complicatie: dit was een besloten club, niet echt prostitutie.
Het tweede verhaal van de volwassen dochter is geen dwang. Ik lees het er tenminste niet in. Dochter zelf koos er voor om haar ouders uit de shit te willen redden. Dom.
En het Roma meisje? Don't fuck with the Roma! Laat ze hun eigen wetten hebben en wie het niet bevalt kan weg.
Dit waren even wat gedachten.
groetjes
Wat is "pmc" in "Ze deed soms aan binnenhaalprijsjes, waar alleen pmc voor te krijgen is"?
BeantwoordenVerwijderenGoed stuk, maar ik zie geen écht dwang in de voorbeelden. Twee is een twijfelgeval en nummer één is geen sekswerker geweest.
BeantwoordenVerwijderenDe eerste is geen hoer.
BeantwoordenVerwijderenDe tweede is niet gedwongen, die had gewoon niet naar haar ouders moeten luisteren.
De derde is niet gedwongen, maar kiest voor lidmaatschap van haar "volk" door dit te doen.
Helemaal geen gedwongen prostitutie in dit stukje. Sorry hoor.
Gisteravond was er trouwens een aflevering van Borgen waarin de relatie tussen politiek en prostitutie onder de loep werd genomen. Misschien wel interessant, je kunt de aflevering op uitzendinggemist tot 10 maart terugkijken.
BeantwoordenVerwijderenGaat over de politieke strijd in Denemarken om een soortgelijk model als in Zweden in te voeren.
(offtopic)
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/04/kabinet-wil-celstraf-voor-klanten-van-te-jonge-prostituees/
Kennelijk is de vernieuwde WRP gereed voor consumptie door de (beide) Kamers. Assfuckers.
@ Nico: Pijpen met condoom
(offtopic)
BeantwoordenVerwijderenWarm aanbevolen:
Belle Knox: I'm Finally Revealing My Name and Face As the Duke Porn Star
@ Anomiem:
BeantwoordenVerwijderenDank je wel!
Een fantasietje ....
BeantwoordenVerwijderenIk kan me zo voorstellen dat het voor een Rroma-familie, in deze crisistijden, behoorlijk interessant kan zijn een jonge naïeve rroma-dochter door een truukje haar maagdelijkheid te laten verliezen. Er is altijd wel een bevriend (familie)lid dat haar wil neuken en in de steek wil laten .... Hop, hop, hoppa, je stelt haar de keuze uitstoten of prostitutie. Hop hop hoppa verzekert van inkomsten vanuit het westen van 1 a 3 ton bruto per jaar. Op haar 28 ste bedank je haar hartelijk en zoekt een trouwmaatje. Kinderen volgen ..... en het circus kan (bewust of onbewust, cultuurgedreven of 'rationeel-gedreven') opnieuw starten.
Als je je bedenkt dat de Rroma van origine uit India (Punjab, Rajasthan-regio) komen, ten tijde van het caste-systeem. Én zich op de bodem van dit caste-systeem bevonden. (Deels prostitutie-caste?). En bedenkt dat volken die hun 'roots' verlaten, vaak behoudender blijven in tradities dan de 'blijvers', is dit geen geheel ondenkbaar scenario of wel?
Een paar losse puntjes wil ik vermelden:
- Rroma's is onvoorstelbaar veel leed aangedaan
(Slavenperiode, holocaustperiode en andere
discriminatoire vervolgingen, verguizingen etc.)
Dit moet meer in de openbaarheid komen. En daar
moet meer over gepraat gaan worden.
- het geregeld voorkomende bedelgedrag zien/zagen
zij als beroep en dat is voor ons Gadzje (bijna)
onbegrijpelijk.
- een paar puntjes uit een cultuur vermelde en die
afbranden is géén eerlijk scenario.
- de rroma-cultuur roept vaak irritatie op bij Gadzje,
maar t werkt wel. Ik heb wel de indruk dat veel
Rromni, rroma vrouwen gehuwd of ongehuwd,
maagd of niet maagd, een erg hoge prijs betalen voor
de liefde die ze van de familie lijken te kopen vanuit
prostitutiegeld.
UITSTOTING UIT DE FAMILIE: is een onvoorstelbaar zware sanctie. En voor een (zeer jonge) rroma-dochter een uiterst treurig scenario, vergelijkbaar met 'doodgaan'. Terwijl wij Gadzje dan denken ..... tja heb je het 'verstoten' niet beter? Waar maak je je druk om.
(Om dit te begrijpen heb je veel inlevingsvermogen nodig).
Voor zondares is prostitutie ook gewoon een beroep, voor veel mensen is dat (nog) niet vanzelfsprekend.
Dit rroma-verhaal laat wel iets zien van de nuances in 'dwang'. En hoe subtiel en moeilijk te classificeren 'dwang' kan zijn!
Ik heb gelezen dat de waarde van een jonge ontmaagde maagd kan dalen van zeg maar een dikke middenklasse auto naar zo'n 2 a 3 duizend euro.
BeantwoordenVerwijderenAls je je dan bedenkt dat een jonge ontmaagde prostituee goed is voor 1 a 3 ton bruto per jaar.
Uiteraard blijven de bedragen behoorlijk gissen op basis van 'gelezen', 'gehoord' etc etc.
Op internet staat ook wel één en ander over bruidsschatten vermeld. Soms wordt ook symbolisch één euro toegepast, om wel de cultuur te respecteren, maar niet aan geldoverdrachten te doen. Lijkt mij een prima (moderne) oplossing.
Indien iemand betere bedragen weet met bronvermeldingen (zonder privacy-aantastingen van prostituees) ......... Graag!
@Anoniem: Toch nog discussie! Ik begrijp dat jij het met Z. eens bent dat de dreiging verstoten te worden dusdanig zwaar vindt dat je het verhaal van het Roma meisje als gedwongen prostitutie beschouwt. Ik zou ook niet in haar schoenen willen staan, maar ik denk toch dat ze een keuze had, en zoals ik al eerder schreef vind ik dat niemand zich moet willen bemoeien met de wetten van de Roma. (Wel als er ergere straffen dan uitstoting zouden worden gehanteerd overigens, maar dat is niet aan de orde voor zover ik weet.)
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of de omzet van hoeren relevant is voor de discussie. Ik heb zelf schattingen gehoord van gemiddeld 150.000 per FTE. Maar of dat met de huidige malaise nog reëel is kan je je afvragen. Als het om een raamdame gaat die gemiddeld 100 euro per klant omzet hebben we het over 1500 wippies per jaar. Dat zijn bij 250 werkdagen 6 klanten per dag.
Van de 150.000 euro gaan er 40.000 naar de verhuurder en 70.000 naar de belastingdienst (btw 30.000, inkomstenbelasting 40.000). Dan blijft er dus 40.000 euro netto inkomsten over. Als de kosten voor haar levensonderhoud 15.000 zijn dan valt er aan een gedwongen dame maximaal 25.000 euro per jaar te verdienen. Het blijft een mooi bedrag, dus het motief is wel duidelijk.
Ik weet niet veel van de Roma, dus ik weet niet of het hun normale wet is dat een meisje wat haar maagdelijkheid verliest voor haar familie moet hoeren. Het enige beeld wat ik er van heb komt uit Matroesjka's, Dat betekent dat we dit zeer moeten wantrouwen. Maar ik heb toch zeer genoten van het Roma meisje in S2 E7+8. Vanwege haar explosieve typje. Ze scheldt iedereen de hele tijd verrot en bij het eerste echte conflict steekt ze gelijk iemand in zijn pens met een mes. Ik ga er wel van uit dat dit een stigmatiserend beeld is. Maar dat het voor haar de gewoonste zaak van de wereld is dat haar familie voor haar bepaalt dat zij moet gaan hoeren, dat blijkt ook uit dit artikel van Zondares.
Wat de vooroordelen tegen de Roma betreft wil ik wel graag doorverwijzen naar onderstaand artikel over valse beschuldigingen van kinderontvoering. Over het blonde meisje wat een tijd geleden in de media was. Er was dus helemaal niks waar van de beschuldigingen, en de enige echte ontvoerders zijn de autoriteiten die het meisje hebben weggehaald bij haar pleegouders. (Of ze inmiddels weer terug is weet ik niet.)
http://www.doorbraak.eu/blank-blond-en-blauwe-ogen-het-geval-maria-symptomatisch-voor-antiziganisme/
Per jaar 25000 euro voor alle moeite die je moet doen om iemand te blijven dwingen en jezelf uit handen van justitie houden is volgens mij helemaal niet zoveel. Dat kan toch wel lucratiever als je crimineel bent. Laat staan als je ook nog wat moet delen met helpers.
BeantwoordenVerwijderenDwang is niet beperkt door (dreigen met) geweld. Psychologische dwang is ook heel reëel. Weleens gehoord van obsessief-compulsieve stoornis?
Afstand nemen van je familie is al best moeilijk, ook al behandelen die je slecht. Maar afstand doen van een complete cultuur terwijl je nooit anders hebt gekend is toch echt heel moeilijk.
Strikt genomen hebben zelfs vrouwen die geslagen en bedreigt worden een keus. Ofwel doen wat gezegd wordt of nog meer geweld. Dit is natuurlijk niet echt een keus, netzomin als culturele of psychische dwang.
Richard
@Anoniem: 40 K netto?? LOL! Zeker vergeten dat hier iemand onlangs nog verklaarde graag te willen hoeren voor 80 euro (bruto) per dag (=ongeveer minimumloon, =max 15 K netto/jr.)
BeantwoordenVerwijderen@Richard: Wat heeft http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis er mee te maken? Ik dacht niet dat het voorkomt dat iemand daardoor tot hoeren wordt aangezet. Zo toch dan 'dwingt' ze hooguit zichzelf.
Inderdaad hebben slachtoffers van huiselijk geweld een keuze. Namelijk de keuze om weg te gaan. Alleen als de dreiging om opgespoord en zwaar gepakt te worden als je dat doet geloofwaardig is is er sprake van dwang.
Ik bedoelde dus inderdaad dat je door echte angst voor geweld geen echte keus hebt. En het lijkt mij dat je eerste ingeving ook is dat je uit die situatie wilt ontsnappen.
BeantwoordenVerwijderenDie stoornis heeft niet met prostitutie te maken, maar diende slechts als voorbeeld dat dwang ook in psychische vorm heel reëel kan zijn. Zoals bij de 2e dame in het stuk. Dat had ik beter op moeten schrijven, sorry.
Richard
Opmerkelijk:
BeantwoordenVerwijderenZondares: "De laagste Roma is voor haar vanuit haar cultuur nog meer superieur dan de hoogste mensen van de andere Europese volkeren."
Anoniem 9 maart 2014 01:55:
"Als je je bedenkt dat de Rroma van origine uit India (Punjab, Rajasthan-regio) komen, ten tijde van het caste-systeem. Én zich op de bodem van dit caste-systeem bevonden."
Ik heb trouwens ook gehoord over primitieve stammen (indianen?) die ook uitstoting toepassen. Maar omdat een leven alleen in de jungle niet mogelijk is staat dat gelijk aan de doodstraf. Het vreemde was nu, maar ik weet niet zeker of dit geen fabel is, dat degene die verstoten werd gelijk doodviel door een hartstilstand ofzo. Er was dus echt geen leven denkbaar buiten de stam. Misschien gaan we inderdaad dood als ons leven niet meer denkbaar is voor onszelf. Intrigerend.
@anoniem:
BeantwoordenVerwijderenQuote: "Inderdaad hebben slachtoffers van huiselijk geweld een keuze. Namelijk de keuze om weg te gaan. Alleen als de dreiging om opgespoord en zwaar gepakt te worden als je dat doet geloofwaardig is is er sprake van dwang."
En wie bepaald deze geloofwaardigheid? Want ik geloof dat Niet Zondares, Niet ook maar 1 lezer hier kan bepalen of iemand daadwerkelijk in doodsangst zit, behalve de persoon die het overkomt..
Daarnaast is het ook nog zo dat de ene persoon bang kan zijn voor iets wat de ander totaal niet bang maakt.. Ook hierin vraag ik me dan af wie het recht heeft te bepalen of iemand anders zich wel of niet angstig heeft gevoeld..
En dat is dus wat Zondares en ook veel lezers van deze site doen (lees ik in de reakties) Zij zelf kunnen niet indenken dat diegene bang is geweest en dus is het geen dwang..
Angst is niet met materieel bewijsmaterieel te maatstaven. Angst zit in iemands hoofd. Is hier door bepaalde situaties ingeraakt.
ER IS DUS NIEMAND DIE KAN BEPALEN OF EEN DWANGSITUATIE WEL OF NIET ANGSTIG GENOEG WAS OM UIT TE VLUCHTEN, BEHALVE DE GENE DIE HET OVERKOMT ZELF!
Als je het over de zgn. "therapeutische waarheid" hebt klopt dat. Maar anderzijds worden dat soort 'waarheden' in therapieën ook wel eens met terugwerkende kracht geconstrueerd, in plaats van geconstateerd of verwerkt, wat de bedoeling zou moeten zijn.
BeantwoordenVerwijderenIk prefereer toch een discussie aan de hand van meer objectieve gegevens. Anders kom je er namelijk altijd op uit dat de verdachte schuldig is omdat het slachtoffer dat vindt. 'Beslissingsmacht' noemen ze dat in bepaalde feministische kringen. Dat is handig want dan heb je geen rechter meer nodig. (Het enige probleem is als twee slachtoffers elkaar beschuldigen.)
Ik had het er trouwens over met een maatschappelijk werkster. Die had ook met huiselijk geweld te maken gehad. Maar die slachtoffers wilden ook allemaal terug naar hun man als ze eindelijk weggegaan waren. Niet omdat ze bang waren dat hij hen anders iets aan zou doen, maar omdat ze hem misten.
correctie, met excuus voor foutje:
BeantwoordenVerwijderenIk bedoelde niet 'beslissingsmacht', maar definitiemacht:
https://www.indymedia.nl/node/21336#comment-12009
(zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Definitiemacht )
Tsja en wat de rechters betreft: die hebben dit concept geloof ik al overgenomen als het om 'mensenhandel' gaat.
Maar ik bedoelde natuurlijk "waarheidsvinding".
@10 maart 2014 19:14 (in reactie op 9 maart 2014 01:55)
BeantwoordenVerwijderenDe in een groep rondtrekkende nomadische rroma hebben/hadden een soort van rechtssysteem van 'wijze mannen' die door middel van een zogenaamde Kris (rechtszaak) een uitstotingsuitspraak kunnen/konden doen.
Aangezien de rroma binnen hun familie zeer sterke sociale banden hebben, denk ik dat 'het verstoten zijn vanuit die banden' wel een beetje te vergelijken is met 'alleen in de Gadzje-jungle proberen te overleven'. Hetgeen een jong ontmaagd meisje met een door de verstoting opgelopen fikse deuk in haar nog jonge ego waarschijnlijk niet gaat lukken (of ze is er zelf van overtuigd dat dat niet gaat lukken). Bij vrouwen heeft aangedaan psychisch geweld nog weleens de neiging naar binnen te slaan ........
Dus jouw vergelijking met de indianenstam is zeker niet zo vreemd. Ik heb ook iets vergelijkbaars gelezen in rroma-boeken met 'het slecht aflopen' bij 'door bij Kris veroordeelden'. Kan best fictie zijn. Ik weet het ook niet.
Onderstaand voorbeeld is bedoeld om de zware sanctie verstoting verder te verduidelijken, zeker niet om rroma te kwetsen.
Ook in paardenkudden worden in de ogen van de groep lastige (jonge) individuele dieren soms door de dominante exemplaren gestraft door ze uit de kudde te jagen. Dit is een zeer gevaarlijke situatie voor het paard omdat het de (tijdelijk) de bescherming van de kudde mist. Én deze bescherming is essentieel voor een (jong) paard in het wild.
(Dreiging met) Verstoting is voor een Rroma een extreem ernstige situatie.
De keuze tussen verstoting óf prostitutie is géén keuze dát is dwang!
A sentence of 'marime' or banishment, is today considered the most severe punishment. 'Marime' stigmatizes all wrongdoers as polluted and justifies their expulsion from the community. No one will eat with them. If they touch an object it must be destroyed, no matter what the value. Nobody will even attempt to kill them, for fear of contamination. When they die, no one will bury them, and they will not have a funeral. They will soon be forgotten. 156 No marriages are arranged for those stigmatized as 'marime', and without marriage in Gypsy society one's economic and social life is over. 157 In other words, permanent banishment is the equivalent of social death. Such punishment is rare and used only for serious crime such as murder. An escape into 'gajikano' society is not an alternative for the banished wrongdoer, however. Disdain for the non-Gypsy world, acquired in early infancy, maintains its hold over most Roma even after their expulsion from the community.
BeantwoordenVerwijderen(Source: Gypsy LAW, Romani legal traditions and culture, page 47 Notes:156 Clébert, supra note 44, at 124-25. 157 Cf. SWAY, supra note 52, at 118)
@11 maart 2014 00:29
BeantwoordenVerwijderen----
Citaat:
Ik had het er trouwens over met een maatschappelijk werkster. Die had ook met huiselijk geweld te maken gehad. Maar die slachtoffers wilden ook allemaal terug naar hun man als ze eindelijk weggegaan waren. Niet omdat ze bang waren dat hij hen anders iets aan zou doen, maar omdat ze hem misten.
----
Blijkbaar is negatieve aandacht ook aandacht. Blijkbaar is het gewoon ook heel lastig om iemand echt uit een (voor hem) of haar serieus ongezonde situatie 'los te weken'.
Mishandelde vrouwen (psychisch en/of fysiek) die teruggaan naar de dader, dat hoor je toch wel heel veel. Het lijkt zo onbegrijpelijk ...... én is waarschijnlijk behoorlijk frustrerend voor de hulpverlening.
Interessant fenomeen!
@ 11 maart 2014 00:11, jouw citaat:
BeantwoordenVerwijderen"Angst is niet met materieel bewijsmaterieel te maatstaven. Angst zit in iemands hoofd. Is hier door bepaalde situaties ingeraakt. "
Mijn antwoord: iemand met een onduidelijke angst moet een psycholoog zoeken, géén dader.
Ik kan het helemaal eens zijn met de reageerder van <11 maart 2014 00:29 & correctie 11 maart 2014 09:31> met zijn begrip 'definitiemacht', én dat we dát (definitiemacht) zeker niet willen, aangezien dat dictatoriaal is.
De overheid houdt zowizo de 'definitiemacht'. Sommige feministen willen aan alle zelfverklaarde slachtoffers die macht geven. De overheid gaat er echter anders mee om, want die bepaalt juist voor veel 'slachtoffers' dat ze dat zijn.
BeantwoordenVerwijderenDe overeenkomst is in ieder geval: BESCHULDIGD IS SCHULDIG.
Iemand moet maar even opzoeken wat Zondares heeft geschreven over de speciale mensenhandel-wetten en -rechters. In ieder geval worden er ook verdachten vervolgd TEGEN de wil van de 'slachtoffers'. (Sorry. Geen tijd verder.)
Interessante informatie over de Roma.
Maar als je zegt dat de Roma er (wellicht op enige schaal?) er gedwongen prostitutiepraktijken op na houden, vind je dan dat de Europese overheden de wetten van de Roma zouden moeten overrulen, bijvoorbeeld door te dreigen hen te vervolgen als een criminele organisatie?
Ik kan me voorstellen dat de koning van de Roma of wie hun leider ook is woedend zal reageren. Ik zit hier zelf niet op te wachten. Maar ik denk dat dit de consequentie zou moeten zijn van je standpunt.
De overheid zal het toch verkloten. Maar een 'goede' overheid zou toch de Roma onder druk moeten zetten om een eind aan deze praktijken te maken, als die inderdaad op enige schaal voorkomen binnen dit volk.
Maar ik ken geen Roma dus ik heb geen idee. En ik vind eigenlijk dat we hen juist meer ruimte moeten geven om op hun eigen manier te leven.
Al was het maar omdat (zoals hierboven al is aangegeven) ze heel wat hebben meegemaakt (en meemaken) waardoor ze echt geen vertrouwen hebben gekregen in onze overheid. (en ons)
Ik mijn gedachten vergelijk ik het gedwongen hoeren voor je volk/familie met de dienstplicht. Een soldaat die de dienstplicht accepteert, omdat hij het een goede regeling vind, die gaat vrijwillig naar het front. Alleen de soldaat die de dienstplicht niet accepteert (ook als hij dat niet hardop durft te zeggen) die gaat gedwongen.