maandag 24 oktober 2011

Zondares

Op mijn blogje noem ik mezelf Zondares. Daar heb ik weleens commentaren over gekregen. Soms vinden mensen het een raar gekozen naam. Soms denken ze dat ik daarmee wat over mezelf wil zeggen. Er wordt denk ik best wat aangenomen over wat ik van mezelf vind, door mijn schrijversnaam.

Eigenlijk is het een beetje per ongeluk gebeurd. Ik wou een blogje gaan schrijven, en ik begon met een G-mail, waar ik mijn eigen naam in gebruikt had. Dat krijg je dan pas later te zien, omdat het als afzender wordt gebruikt. Daarna moest ik voor mijn privacy dus een nieuw adres aanmaken, en daar heb ik gewoon wat onzin ingevuld.

Toen ik mijn blog moest aanmaken, vond ik die onzin-naam een beetje dom overkomen. Ik wou iets, wat toch een beetje bij me hoorde, maar wel privé bleef. Als ik zomaar een naam invulde, dan was het niet van mij. Als ik mijn eigen naam invulde, was dat niet privé. Als ik mijn werknaam invulde, kon ik niet vrijuit schrijven, omdat de klanten dan wisten over wie het ging. Dus ik wist even niet wat ik nou moest.

Ik heb een goeie band met mijn ouders. Ze zijn er altijd voor me geweest, en nu nog steeds. Ze zijn hele lieve, eerlijke mensen. Ondanks dat ze best streng gelovig zijn, hebben ze me altijd mijn eigen leven laten leiden, ook als ik koos voor dingen die ze niet konden accepteren. In de Bijbel staat dat je de Here vóór je gezin moet laten gaan, maar mijn ouders lieten mij altijd vóór de Bijbel gaan. Dat vind ik ontroerend.

Heel lang was ik het liefste meisje van de klas geweest, ik was echt geen moeilijk kind. Dat vonden mijn ouders natuurlijk helemaal niet erg, ze waren hartstikke trots op me. Ik ging ook bijna alleen maar om met andere kinderen die uit dezelfde achtergrond kwamen, ik ging naar een Christelijke school die best ver van huis was, omdat de Christelijke school in de buurt niet streng genoeg was.

Pas toen ik ging sporten en muziekmaken kwam ik in contact met mensen die anders leefden. Mijn moeder heeft daarvoor haar hart vastgehouden, dat weet ik wel. Mijn vader vond het juist wel goed dat ik eens wat anders zag. Ik hield vast aan mijn eigen geloof, en mijn eigen manier van leven, ik was heel braaf.

Ze hebben me wel aan het denken gezet, die andere meiden, want zij hadden meer ervaringen in hun leven dan ik. Dat is jammer aan zo braaf zijn, je maakt veel minder mee. En de gevolgen waar je bang voor bent, die maken zij wel mee, maar ze lossen ze ook op. Ik voelde me weleens heel hulpeloos als ik hoorde hoe gemakkelijk die meiden omgingen met wat ze meemaakten.

Toen ik uit huis ging, veranderde mijn leven. Ik ging steeds meer om met mensen van de zelfkant. Ik leerde een heleboel. Ik ontdekte seks, werk, alternatieve vriendschappen en relaties. Dat heeft me heel erg veranderd, en mijn ouders maakten zich daar wel erg zorgen over. Vooral mijn moeder heeft me soms gesmeekt om terug in de gemeente te komen.

Het geloof ging een andere rol voor me aannemen. Het was niet meer mijn wet en enig leidraad, maar het werd mijn staf en ondersteuning. Ik bekijk dingen nog steeds vanuit het geloof, maar ik doe dingen niet meer omdat het moet van mijn geloof. Dat is iets waar mijn moeder het soms moeilijk mee heeft.

Ik ga nog steeds vaak bij mijn ouders langs, en we praten en bidden samen. Ze hebben het moeilijk gehad om te accepteren wat ik voor werk was gaan doen. Mijn ouders hebben nachtenlang met me gepraat, en ook zelfs de predikant uitgenodigd. Die vroeg me of ik echt het leven van een Jezebel wilde leven, ondanks wat God haar voor lot had toegewezen?

Dus ik dacht: Ik ga mezelf Jezebel noemen! Dat was helaas al een naam die een andere blogger ergens voor had gebruikt, want Blogspot wou het niet accepteren. Best jammer, want het was een pakkende naam geweest. Het staat lekker opstandig, en dat heb ik toch wel ergens. Het is bovendien gewoon een naam, en dat is ook fijner om jezelf te noemen.

De predikant heb ik altijd al een ouwe zeur gevonden, en hij gebruikte ook helemaal de verkeerde toon met me. Hij had me misschien aan het denken gebracht als hij vriendelijk was geweest, en eerlijk, en had laten zien dat hij zich zorgen maakte. Maar hij begon te prediken over iets waar hij niets van wist. Ik nam hem dus meteen al niet serieus.

Het had voor mijn werk niets uitgemaakt als hij beter had gesproken. Ik had misschien meer nagedacht, maar dat heb ik toch wel, en dan kom ik uit op dat ik dit werk wil doen. Maar als hij mij wou overtuigen, dan heeft dat niet geholpen. Mijn moeder zag ik opgelucht kijken toen hij aan het prediken was, maar mijn vader had er ook een hard hoofd in. Ik kan al door mijn vader heenkijken sinds ik heel klein was, en dat weet hij ook.

Later hebben we het er nog weleens over gehad, maar eerst mijn vader en toen mijn moeder hebben zich erbij neergelegd. Mijn vader wil gewoon dat ik veilig en gelukkig ben, en als dat hierdoor moet, dan accepteert hij dat. Hij wil natuurlijk graag alles van me weten, maar hij is heel ongemakkelijk met mijn werk. Ik kan mijn verhalen natuurlijk niet bij hem kwijt, dan zou hij blozen van schaamte.

Mijn moeder denkt er gewoon niet aan, maar soms heeft ze het er toch opeens over. Ze kan er niet tegen als ik woorden uit de branche gebruik, en zelfs met "prostituee" heeft ze problemen. Op een dag bij het eten viel er even een stilte, die ze opvulde door opeens te vragen: "Wil je echt de rest van je leven een... zondares blijven?"

Ik moest lachen om dat woord, want dat is natuurlijk gewoon direct uit de Bijbel, want Maria Magdalena wordt zo beschreven, en we weten allemaal wel wat die deed. Het was een woord waar mijn moeder wel mee om kon gaan, dus die gebruiken we thuis daarvoor. Zo kan ze het toch plaatsen als iets wat binnen het geloof past.

Zondares is geen naam, maar ik heb hem toch maar gebruikt. Het mailadres was al bezet, dus iedereen die denkt dat ze me kunnen bereiken op zondares@gmail komt bedrogen uit. Ik had vroeger mijn adres hier staan, maar mensen zijn veel moediger over de mail dan in de commentaren, dus ik kreeg veel hatemail. En de rest was mensen die een afspraak wouden, en die hoef ik ook niet. Dus dat geef ik niet meer.

Ik vind wat ik doe geen zonde, in ieder geval niet een grotere zonde dan wat we allemaal doen. Zonde kunnen wij als mensen niet voorkomen, we worden als zondaars geboren. Ik laat mijn ziel reinwassen door de hand des Heren, voor wie elke zonde groot of klein hetzelfde is. Ik ben zondares, maar dat is iedereen.

18 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Zondares!

    Ik denk niet dat jij zondiger bent dan de gemiddelde mens en zeker niet dan de gemiddelde Christen. Jij bent tenminste eerlijk over sex terwijl veel meisjes sex net zo hard als breekijzer en ruilmiddel voor 'gratis' drank gebruiken. Bij jou weet je wat je kwijt bent en wat je ervoor krijgt.

    Het hele idee dat monogamie goed is is bepaald niet realistisch en leidt tot veel ellende. Ik hoop de tijd nog mee te maken dat het bezoek aan een prostituee geaccepteerd wordt. Maar ze willen het alleen maar strenger maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stuk !!! Ik ben ook een zondares, en velen met mij, waar je gelijk in had. Ik snap alleen even één ding niet ... ik dacht dat jouw ouders of familie niet wisten wat voor werk je doet, want niemand mocht het weten,en nu maak ik hier uit op dat ze dat juist wel weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zondares is een treffende naam, Jezebel klinkt te mannelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed stukje.
    Mooi dat je zo duidelijk ingaat op je achtergrond en leuk om te weten hoe je tot de naam zondares bent gekomen.

    Iemand die de bijbel als leidraad neemt zal werken in de prostitutie waarschijnlijk als zondig zien. Ik ben zo vrij om daar anders over te denken. Je lijkt me een eerlijk en rechtschapen mens, goed voor haar ouders en goed voor haar klanten. Zondig is een omschrijving die juist veel eerder past bij mensen die oneerlijk zijn en die stelen en bedriegen.

    Ik vind dat je goed en zeer nuttig werk doet. En als je daar geld mee verdient is dat toch oké?
    De kerk pretendeert dat ze steun biedt aan de behoeftigen van onze maatschappij. Welnu, dat doe jij ook, maar dan hebben we het hier natuurlijk wel over een ander slag van 'behoeftigen'.

    Net als de eerste Anoniem hoop ik de tijd nog mee te maken dat het bezoek aan een prostituee algemeen geaccepteerd wordt. Ik denk niet dat onze maatschappij daar al rijp voor is, maar ik blijf hopen.

    Als regelmatige klant van de dames van lichte zeden voel ik me in elk geval absoluut geen zondaar. Seks is plezierig, seks is een normale, menselijke behoefte. Iedereen doet aan seks. Waarom zou je dan ineens zondig zijn als je ervoor betaalt of als je je ervoor laat betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na dit stukje moest ik gelijk denken aan de tekst ;

    "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" Johannes 8:7

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht al dat je Zondares als geuzennaam gebruikte omdat de buitenwereld prostitutie veroordeelt. Ik wist niet dat iemand je echt zo genoemd heeft!

    Praten over zonden op basis van wat in de Bijbel staat heb ik nooit gesnapt. Er mag zoveel niet van de Bijbel, waarom zou ik me iets van de Bijbel aantrekken? Of er een God bestaat weet je toch niet. Een fiets stelen mag niet, dat is namelijk nogal aso en het is ook nog eens een misdrijf. Daar heb ik de Bijbel niet voor nodig. En over morele kwesties zoals relaties en seks kan ik zelf wel nadenken. Ik vind het jammer dat mensen zich laten beperken door een 2.000 jaar oud boek dat nogal achterhaald is.

    Het valt me op dat zwaar religieuze mensen vaak ook bange mensen zijn. Ze halen een soort vastigheid en troost uit hun geloof. Ze zijn bang voor vreemde digen zoals buitenlanders, drugs, prostitutie en alles wat afwijkt van wat gewoon is. Ze weigeren vaak om zelf na te denken en houden vast aan hun geloof. Ze blokkeren zelf een bredere blik op de wereld. Ze durven niet lost te laten. Het is ook één van de moeilijkste dingen die er zijn: als je ergens van overtuigd was en naar geleefd hebt, toegeven dat het misschien anders is en dat je er naast zat. Vooral omdat mensen misschien bang zijn van de reacties van hun geloofsgenoten. Misschien lukt het ze alleen als ze een poos in hun uppie gaan reizen. Ik ben blij dat ik niet uit een streng religieuze omgeving kom, dat had ik moeilijk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey,

    wat een goede post. Ook ik ben gelovig en een flinke bijbelkenner, maar kan echt de obsessie van religie met sex niet plaatsen - de bijbel heeft zelfs een volledig boek aan erotische liefdespoezie, waar toch echt hele lofzangen staan beschreven op sex.

    Ik ben dus zelf ook heel open minded wat betreft porno en masturbatie, varierende partners etc. en heb een fantastisch huwelijk (natuurlijk omdat ik hier niets onbesproken over laat en mijn vrouw mij ook gewoon porno ziet kijken, of we doen het samen tijdens sex) waar velen jaloers op zijn. Maar ook hierover wordt vaak niet gesproken of afkeurend gedaan. Om maar niet te spreken over de enorme discriminatie van homoseksuelen.

    Neem van een kenner aan dat deze bekrompen houding op basis van geloof in ieder geval volledig ongegrond is. Het is goed om dankbaar te zijn met je redding en je niet te laten afstompen door religieuze beunhazen die enkel de goedkeuring van hun omgeving zoeken, in de misplaatste hoop dat dit automatisch goedkeuren van God zelf inhoudt. Er is geen enkele bijbelse grond voor enige moralisatie, maar een eerlijk hart is wat stand houd, niet het uiterlijke vertoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ERV
    Ik weet niet welke bijbel jij gelezen hebt waar die lofzangen en erotische poezie over sex instaan
    maar ben er wel benieuwd naar want daar heb ik nog nooit van gehord of vernomen!
    Please enlighten us !
    R.K.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hahah ja erv volgens mij lees jij een heel andere bijbel veder dan het hooglied kom ik niet en dat is superkuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dat het niet de appel is die daar aan de boom hangt de zondaar is, maar wel de Adam of Eva die hem plukt en eet. dus zondares treft geen schuld vind ik. Hoerenlopers daarentegen ... En ja hoor, ik overweeg het zelf om het ook te doen vanwege zerosex in mijn huwelijk. Zo heeft iedereen zijn eigen waarheid. De dief vind dat stelen van de rijken niet zondig is, de roofmoordenaar zegt dat de oude man toch niet lang meer te leven had en zo hebben ze allemaal wel een uitleg en dat is hypocriet. Bij prostitutie is er wederzijdse toestemming en dat maakt het verschil, maar ik zou me toch schuldig voelen ... door die 2000 jaar voorgeschiedenis van de Bijbel zeker ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Dirk-Jan,

    Inderdaad, religieuze mensen zijn vaak bange mensen, vaak ook enorm hypocriet. Ik kom, in tegenstelling tot jou, wel uit die achtergrond en ben enorm aangelopen tegen de hypocrisie.
    Toch heeft zondares net als ik ook die achtergrond en heeft daar net als ik, zeker niet volledig afstand van genomen. Er wordt vaak gesteld dat je er nooit helemaal los van komt. Dat klopt denk ik wel.
    Op die manier kunnen mensen zoals ik religieus zijn, zonder er krampachtig aan vast te zitten, en dus ook zonder de angst en -hopelijk, denk ik over mezelf - ook zonder de hypocrisie.

    Ik ben uit die gemeenschap verstoten door dingen die "veel minder erg" zijn dan de 'zonden' van 'zondares'. Zo zie je maar, hypocriet zijn ze vaak, maar je moet ze nageven, wel vasthoudend in het verstoten van mensen die niet in hun straatje passen.

    De negatieve obsessie met seks binnen religie snap ik ook niet helemaal, maar er zijn uiteraard theorieën mbt gender, mannen hebben de overhand en het is het type mannen dat krampachtig vasthoudt aan het feit dat ze 'man' zijn om hun autoriteit uit te putten, vrouwen niet in de politiek, vrouwen liefst thuis, in welke maatschappij is dat niet de oude feodale gewoonte, puur omdat vrouwen die op 1 of andere manier voor zichzelf kunnen zorgen, ook voor zichzelf opkomen. Als je dan zelf een man bent die niet in staat is wat ruimer te denken, zul je je bedreigd voelen. Seksuele proliferatie is daar een bedreiging voor.
    Mannen die zich bedreigd voelen door onafhankelijke vrouwen willen zelf wel naar de hoeren, omdat dit hun overwicht als man onderstreept, zolang de vrouw in kwestie, een prostituee, maar geen kans krijgt om haar mond open te doen om te praten. Een prostituee waar iedereen op neer kijkt, dat is een vrouw die de autoritaire, hypocriete en religieuze man er nog 'onder' heeft.
    Zolang men op prostitutie neerkijkt, heeft de nette man, in zijn lakense pak op zondag in de kerk, alle vrouwen onder de duim: zijn eigen vrouw, omdat hij de seks van haar niet nodig heeft en haar daarom onder de duim heeft - zij kan niet naar een mannelijk hoer, en wil dus nog wel eens wat van hem. Ook de prostituee heeft hij onder de duim want iedereen kijkt op haar neer.
    Zo is de cirkel rond en draait het allemaal om de autoritaire, hypocriete, religieuze man.

    Ik ben, voor de duidelijkheid, niet zo'n feminist, maar soms krijg ik een idee in mijn hoofd en dit is er 1 van.

    Ik heb aan autoritaire hypocrisie nog een grotere hekel dan aan feministen die zelf geen idee hebben van wat er werkelijk speelt, en altijd maar op uiterlijke aantrekkelijkheid spelen, wat in feite ook een vorm is om je eigen lichaam te verkopen, maar dan slinks.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Kuasasiao, mooi beschreven.
    Ik denk dat de angst regeert bij gelovigen, bang voor het onbekende. Jammer alleen dat sommigen hun leven door die angst laten beheersen. Wat als er hierna niets is? Zonde dan van de tijdverspilling op zondagen. Leve de zondares.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ontroerend verhaal. Dank je wel voor je openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Zondares,

    Je reageerde onlangs op een stukje op Sargasso.nl dat ging over prostitutie. Zodoende kom ik hier terecht, omdat je geen e-mailadres geeft waar je op te bereiken bent reageer ik even hier. Zou je het wellicht leuk vinden eens iets voor Sargasso te schrijven? Ik hoor graag van je, je kunt me bereiken via info at sargasso punt nl.

    Groetjes,
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @anoniem 26/10 0:07
    dus zondares treft geen schuld vind ik. Hoerenlopers daarentegen...

    Waarom zou een hoerenloper zondig zijn? Wat is er zondig aan een zakelijke overeenkomst waarbij de man geld betaald voor een dienst? Objectief gezien niet veel anders dan naar een kapper gaan. Toch?

    Okee als je het stiekem doet tegenover een partner die dat niet accepteert, zou je dit zondig kunnen vinden.
    Maar er zijn veel alleenstaande mannen die prostituees bezoeken. Daarnaast zijn er mannen met een open relatie die gewoon met medeweten van hun vrouw prostituees bezoeken. Het zullen er misschien niet veel zijn, maar ik zal echt niet de enige zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Grappig dat als je hetzelfde ding verschillende namen geeft, mensen er ook verschillend tegenaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik werd als kind ook bang gemaakt voor hel en seks onder het mom van (de verzonnen) god wil dit en dat.
    Co.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Zondares. Interessante blog. Ik ben zelf ook christen en probeer de leefwijze zoals God die in de Bijbel voorschrijft zo goed mogelijk te volgen. Daar waar dat lukt, soms tegen mijn eigen inzicht in, kan ik zeggen dat het positieve effect ervan steeds concreet merkbaar is. Daar waar het niet lukt zie ik dat het schade doet. Zonde, zo'n gemiste kans.
    Wat betreft je beroep: het is een weg die afwijkt van de leefwijze die Hij ons heeft geleerd, dat geef je ook zelf aan. Ik wens je (net als je ouders) het mooiste leven toe. Een andere levenswijze aannemen dan de levenswijze die God ons heeft mee gegeven zal altijd resulteren in een minder volle ervaring van het Leven.
    Alles meemaken is onmogelijk, daar je met alle wat je meemaakt de kans om het niet mee te maken ongedaan maakt. Je vriendinnen van de gym en de muziek waren niet rijk maar beroofd.

    BeantwoordenVerwijderen