Ik ben opgegroeid met een paar vieze boekjes. Porno in beweging zag ik pas best laat. De eerste pornofilms die ik zag, waren VHS-banden uit de verzameling van de vader van een vriendin. Dat was van die Duitse porno waarbij de stemmen in het introotje waren ingesproken door dezelfde stemakteurs als in alle andere Duitse pornofilms, en zodra de lul uit de broek kwam hielden de stemmen op, en kwam er slechte muzak als enige geluid. De actrices zeiden pas weer wat toen de man over het gezicht van de vrouwen spoot. En verder dan "Ooh, oh ja!" kwam dat niet.
Als ik nu naar porno kijk, en dat deed ik in mijn konijnenholletje nog best vaak in de achtergrond, is het heel anders. Het is allemaal de originele audio van de set, al wordt daar natuurlijk zorgvuldig het geluid van de regisseur en de andere filmwerkers uitgepoetst. Vaak zit er nieteens meer een muziekje onder tijdens de wip. Zelfs als er een muziekje tijdens het introotje wordt gespeeld.
Wat je vooral hoort is het geluid van de actrice. De man houdt het meestal stil, behalve een paar momenten zoals het spuiten. Die meiden worden geacht bestwel wat geluid te maken, want anders wordt het wel erg stil. En als je weet dat die opnames voor een filmpje van twintig minuten de hele middag duren, snap je wel dat die geluidjes een beetje op de automatische piloot gaan na een poosje.
Dus je krijgt heel veel "Ohmygod" en "fuck me", uitgesproken als een soort kreunpraten, gescheiden door sissend tussen je tanden inademen, en als er even niet gepraat wordt "Ohwww" met telkens hetzelfde oplopende melodietje. Er zit weinig variatie in, de meeste pornoactrices doen hetzelfde. En omdat porno de enige expliciete seks is die mensen te zien krijgen, denken ze dat dit is hoe het werkt, dat dit is hoe het hóórt.
Ik draai al heel lang om een stukje heen over hoe je wèl van porno kan leren, en wat leren van porno juist ookweer als nadelen heeft, maar dat is bestwel ingewikkeld. Niet echt omdat het onderwerp ingewikkeld is, maar omdat ik al een paar keer met een stukje erover begonnen ben en vervolgens meteen van het onderwerp afdwaalde, en het een stukje over iets heel anders werd. En ook dit stukje begon ooit zo.
Als ik toen ik een pril meisje was moderne porno had meegekregen, had ik me daar ontzettend druk over gemaakt. Ik was bestwel lang een groen bakvisje, en ik maakte me sowieso veel te druk over àlles. Waarschijnlijk had ik geprobeerd om tijdens de seks geluid te maken zoals ik van de porno had geleerd dat het "hoorde," en dan had ik het waarschijnlijk beschaamd opgegeven zodra ik mezelf hoorde. Alsof ik nog niet genoeg had om me over op te fokken.
Maar ik had toen nog helemaal geen moderne porno gezien, dus ik had helemaal geen idee. Waar het op neerkwam was dat ik stommetje speelde, en zowat geen enkel geluid maakte vanaf de eerste kus waarmee de seks begon. Ik was verlegen, en ik was zelfs verlegen als een vent me naakt onder zich had. Het idee dat ik hem verbaal aan zou kunnen moedigen kwam nieteens bij me op. Op een bepaalde manier deed ik eerder alsof ik er niet was, en wou ik hem niet storen terwijl hij zijn ding deed.
Groen bakvisje had ik toch gezegd? Ik was intussen over de twintig heen toen ik dit nog deed.
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe geschokt ik was, en hoe ik van mezelf walgde, toen ik voor het eerst opeens geluid maakte tijdens seks. Het was tijdens mijn krakerstijd, en ik had intussen al wel wat ervaring. Ik had al vriendjes gehad, mijn maagdelijkheid lag al een tijd achter me, en ik was ook snel gewend aan wiet en alcohol. Mijn seksleven bestond uit vriendjes, waar ik netjes volgens verwachting seks mee had, en mannen waar ik geen nee tegen kon zeggen.
Die groep mannen waar ik geen nee tegen kon zeggen waren dan van die mannen die rondgingen binnen de kraak, waar alle kraakvrouwen spontaan een dikke dot van kregen. Meestal waren ze politieke types, chagrijnige mannen die snel op hun teentjes getrapt waren. Dat zag ik aan voor dominantie en gedrevenheid. Ze waren wereldberoemd in die paar kraakpanden waar ze serieusgenomen werden, en het leek ondenkbaar nee te zeggen als ze je benaderden.
Als ik door zo'n krakers-celeb geneukt werd, stelde dat meestal niet veel voor. Ze deden me niet veel omdat ze er meestal vanuitgingen dat ik al seksueel geïmponeerd was omdat ik sociaal geïmponeerd was, dus daar deden ze hun best niet voor, en ik was jong en fris, maar ook heel slecht in bed, dus ik daagde die mannen nou ook niet echt uit. Achteraf was het vooral een genante vertoning. Wat ik er vooral uithaalde was dat ik trots was dat ik gekozen was door zo'n bijzondere man.
En zo was ik een keer op een krakersfeest geweest, waar een celeb was die communisme predikte, en waar alle vrouwen tegenaan hingen te sletten. Ik ook, vooral omdat de rest dat óók deed, maar er waren mooiere meiden, dus ik kreeg geen aandacht. Die celeb had alleen een vriend bij zich, ook een communist. Die vent stond in de schaduw van de celeb, maar was een fellere vent. Hij was een nogal korte Griek, met felle ogen, en hij sprak slecht Engels.
We praatten een klein beetje over communisme, maar we verstonden elkaar niet, dus we deelden een joint terwijl de celeb onder een stapel vrouwen verdween. Toen ik helemaal stoned was strompelde ik terug naar mijn kamer, met de Griek achter me aan. Om aan te geven hoe stoned èn hopeloos naïef ik was, ik dacht er geen moment aan wat hij van plan was toen hij met me mee naar mijn kamer liep.
Een paar minuten later lag ik dus met mijn benen in de lucht, terwijl hij nogal heftig bezig was me op te vreten. Ik was niet echt op mijn gemak, maar ik was intussen gewend aan mannen die de druk van de scene gebruikten om mijn benen wijd te krijgen, of zeurende vriendjes waar ik me verplicht aan voelde, en die wildeman die geen nee wilde accepteren was ergens ook wel een welkome afwisseling.
Toen hij me eenmaal neukte, verraste ik mezelf door nogal te kreunen. Ik schrok van mezelf, en kneep nogal dicht, al had ik daar de spieren nog niet voor. De man vond dat natuurlijk niet erg, maar ik schaamde me dood en ik vroeg me af wat er in me gevaren was. Vooral toen ik een paar tellen later weer een ongevormde kreun gaf. Daardoor had de vent ook door hoe hij me aan het kreunen kon krijgen, en als een man dat weet, gaat hij ervoor.
Mannen lijken soms alleenmaar met hun pik bezig, maar als je een man met een kreun laat zien waar je gevoelig voor bent, zijn er maar weinig die dan niet meteen aanslaan op wat je liet kreunen. Natuurlijk omdat ze het lekker vinden om jou lekker te laten gaan, maar ook omdat ze die kreun meteen tot in hun ballen voelen. Het is voor zo'n man vaak onverwacht, en het kan de hele sfeer omgooien. Meestal op een goede manier.
Mijn ongenode gast was de eerste man die me goed genoeg neukte om me aan het kreunen te krijgen. Zoals heel wat keren in mijn leven kwam ik er opeens achter dat het beter kon in bed dan ik gewend was van mijn eerdere seksleven. En nu leerde ik ook dat ik bestwel een lawaaiige kreuner ben. Nou ja, terugkijkend was dat het moment geweest om het te leren, want ik accepteerde het pas heel veel later van mezelf.
Sommige meiden gaan heel naturel damesachtig kreunen, hese gilletjes geven, vuile taal uitslaan, melodieus vocaliseren, en daar ben ik wel jaloers op. Als ik die geluiden maak, is dat namelijk àltijd omdat ik aan het faken ben. Mijn echte geluidjes zijn een soort varkensgeknor, bij sommige dekhengsten schreeuwen alsof ik me net gebrand heb, of na het komen een nasaal ongelijkmatig stemmetje waarmee ik halfgevormde woorden uitstoot, die ongemakkelijk veel weggeven van wat er op dat moment in mijn hoofd rondgaat.
Ik ben tegenwoordig met mijn seksualiteit op mijn gemak, en als ik voor mezelf aan het neuken ben, hou ik het niet in. Mijn dates en vriendjes hoeven niet de klant-experience te krijgen, die vinden er maar van wat ze ervan vinden. Ik ben best lawaaiig, als ik het naar mijn zin heb. En door lawaai te maken heb ik het ook beter naar mijn zin. Intussen is me wel duidelijk dat dat voor heel veel mensen geldt.
Seksgeluiden zijn opwindend en opzwepend. Niet alleen de geluiden van je partner, maar ook je eigen geluiden. Je hoort ook jezelf, en dat werkt voor bijna iedereen. Het is niet zomaar dat domina's graag hun slaafjes zichzelf voor vanalles uit laten maken. En het is ook niet voor niets dat je lover een geil verhaal vertellen beter werkt als jij het verhaal zelf ook geil vindt. Jezelf horen is lekker.
Dat kom je ook tegen als je een fluisteraar in bed hebt. Veel mensen fluisteren alleen tijdens de seks. Dan lullen ze over dat ze dat intiemer vinden, maar het is vooral een soort verlegenheid. Probeer het maar eens als je partner iets fluistert tijdens de seks, roep hem op dat hij het hardop zegt. En dat hij het daarna schreeuwt. En kijk maar wat er dan met hem gebeurt.
Geluid maken is uiten. En als je geluid maakt, gooi je dingen eruit. Dan deel je ze ook met je partner. Ook die kreun, ook die snurk, ook die opmerking waarvan je je achteraf heel hard afvraagt waar die vandaankwam. En waar het lef vandaankwam om hem te maken. Het maakt schoon schip, het gooit de trossen los, en het betrekt je partner bij wat er in je hartje en in je kut gebeurt.
Met klanten gebeurt het tegenwoordig zowat nooit dat ik mijn eigen geluiden maak. Vroeger in de club was het vaker raak, want toen gebruikte ik nog veel wiet, en dat maakt het moeilijker om mijn zelfbeheersing te bewaren. De meeste klanten bij wie ik per ongeluk mijn eigen geluidjes maak vinden het niet erg, al plagen ze me er wel mee. Maar er is best ook een aantal die er op afknappen, en dat wil je gewoon niet.
Stilte is alleen ook weer zo saai. Dus je wil wel je klant opjutten met wat geluid. Maar als je de porno na gaat doen, werkt dat niet. Al zijn klanten nòg zo door de porno geleerd dat je de hele tijd pornogeluidjes maakt, als ze het zelf meemaken merken ze tòch dat het niet klopt. Zelfs de mannen die na dertig jaar maagd blijven eens mij hun maagdelijkheid gunnen, en heel schuw vantevoren àlles in een script hadden opgenomen, waaronder dat je net zo moet klinken als een bepaald pornosterretje.
Voor een pornokijker heb je de stilte op te vullen. Die moet de hele tijd visueel èn via zijn oren geprikkeld worden, en bevestigd worden dat hij nog steeds naar ontzettend goed lopende seks zit te kijken. De deelnemers aan de seks hebben dat niet nodig. Die hebben meer gevoel met wat er gebeurt, die hoeven niet de hele tijd via hun oren bevestigd te worden hoeveel de actrice geraakt wordt door wat er gebeurt.
Helaas zijn er mannen die denken dat als je niet klinkt als een meid in een pornofilm, je het niet naar je zin hebt. Alsof zij het dan niet goed genoeg doen. Meestal zijn ze daarvan wel genezen als je ze een keertje wèl trakteert op de pornogeluidjes-stortvloed. Maar helaas blijft het bij sommige mannen plakken, ook als ze hebben gemerkt dat de hele tijd kreunen het níét voor ze doet.
Als je een klant in bed hebt is het beter om niet de hele tijd pornogeluiden te maken. Het is niet alleen onecht, maar je ramt zo vaak en zo hard op zijn knopjes, dat het geen indruk meer maakt. Netzoals zoveel met seks, is het een spanning opbouwen en die dan los laten barsten. De pijl loslaten terwijl je de boog nog aan het spannen bent maakt het geen heftiger boogschot. En je motor starten met je gaspedaal ingedrukt is ook geen goed idee. Laat maar wat opbouwen voor het geluid komt.
Dat betekent niet dat je de hele tijd stil moet zijn met afentoe een precies gerantsoeneerd kreuntje. Een hese talkjob met een goed getimede uithaal is heel effektief. Of beginnen met hijgen en zuchten waar steeds meer raspende stem doorheen komt werkt ook prima. Of meisjesachtig gegiechel dat langzaam steeds smeuïger steunen wordt. Hou gewoon de boel een beetje natuurlijk, en de hele tijd kreunen is gewoon niet natuurlijk.
De klant zijn kreuntjes laten verdienen, zoals ik van sommige collegaatjes hoor, zou bij mij niet werken. Daarvoor zijn er gewoon te weinig mannen die een kreun bij elkaar kunnen verdienen. Het is bar slecht gesteld met de techniek bij de heren. En om ze dan hun kreuntjes te misgunnen vind ik flauwekul. Vooral omdat ze er ècht niet beter van gaan presteren door je aanwijzingen wat je lekker vindt weg te houden "omdat ze die niet verdienen."
En als ik geen geluid maak, maakt de klant meestal ook weinig geluid. En ik wìl dat de klant geluid maakt. Want geluidmaken geilt hem op. Ook als hij zich daar niet van bewust is. En ik moedig het altijd aan, hoe vreemd of buitenissig zijn geluidjes ook zijn. Juist de buitenissige geluidjes waar hij zich ongemakkelijk mee voelt bevestig ik. Want ik wil niet hebben dat hij zichzelf in gaat zitten houden.
Ik heb het sowieso allemaal wel gehoord. Gekreun, gevloek, lelijke vrouwonvriendelijke scheldkanonnades, biechten, gepiep, gerochel dat eindigt in een hoestbui, gegil, hoog gekrijs, of gewoon diepe zuchten. Ik vind het allemaal mooi, en dat maak ik de klant ook duidelijk. Want ik weet uit ervaring dat je niet kiest voor de geluidjes die je maakt, en tegelijk dat alle geluidjes goed zijn. En uiteindelijk verkoop ik vooral acceptatie.